Okolice

Głogoczów, Jawornik: Konstrukcje kładek nad Zakopianką są widoczne

Głogoczów, Jawornik: Konstrukcje kładek nad Zakopianką są widoczne

W nocy z 15 na 16 marca montowano łuk kładki dla pieszych w Głogoczowie, natomiast tydzień wcześniej montowany był pomost kładki w Jaworniku. Z kładek będzie można korzystać pod koniec sierpnia 2017 roku

Kolejny etap prac przy budowie dwóch kładek dla pieszych nad Zakopianką został wykonany. W nocy z 15 na 16 marca montowano łuk kładki dla pieszych w Głogoczowie, natomiast tydzień wcześniej w nocy 8 na 9 marca siedem kilometrów dalej w kierunku Myślenic montowany był pomost kładki w Jaworniku.

Obiekty powstają w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.
Kładka w Jaworniku ma konstrukcję belkową, długość całkowitą 57,97m i szerokości 9,32 m. Oprócz schodów także miała będzie windy po obydwu stronach. Ustrój nośny obiektu stanowią dwie blachownice stalowe o wysokości 160 cm każda, a pomost płyta żelbetowa umieszczona pomiędzy tymi blachownicami.

Kładka w Głogoczowie , o rozpiętości teoretycznej ( odległości pomiędzy podporami ) 43,34 m będzie miała 71,25 m długości i 10,50 m szerokości całkowitej. Konstrukcję nośną stanowi tu łuk stalowy. Do łuku w dwóch miejscach, na wieszakach stalowych podwieszony zostanie pomost. Oprócz schodów zaprojektowano po obydwu stronach windy, które umożliwią wszystkim osobom przejście kładką na drugą stronę drogi. Obydwie kładki udostępnione zostaną pieszym pod koniec sierpnia 2017 r.

Od Głogoczowa do Myślenic wg. Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. porusza się drogą krajową nr 7 średnio ponad 30 tys. pojazdów na dobę. Zważywszy, że w 2010 r. wg analogicznego pomiaru było tych pojazdów ponad 27 tys. widać, że ruch na tym odcinku Zakopianki ma tendencję rosnąca i zwiększył się o 3 tys. pojazdów na dobę w ciągu 5 lat.

Tereny położone na południe od Krakowa są nadal atrakcyjne lokalizacyjnie dla osób, które chcą zamieszkać pod miastem, w związku z tym gęstość zabudowy i ilość mieszkańców podkrakowskich miejscowości wzrasta z roku na rok. W konsekwencji wzrasta także codzienny ruch związany z dojazdami do pracy i szkół. By zapewnić bezpieczeństwo pieszych konieczna jest budowa bezpiecznych przejść przez tą ruchliwą drogę.

- Budowane aktualnie kładki nie są ostatnimi. Rozstrzygnięty został już przetarg na drugą kładkę w Głogoczowie i wkrótce podpisana zostanie umowa na jej budowę. Istnieją już bezkolizyjne przejścia kładkami w: Gaju, Mogilanach i Jaworniku i wiaduktem w Mogilanach. Jeszcze w tym roku dołączą do nich trzy kolejne kładki. W trakcie opracowania są koncepcje programowe na wiadukt w Gaju ( skrzyżowanie ulic : Widokowej i Zadziele ) oraz bezkolizyjne przejście Libertowie – wyjaśnia Iwona Mikrut-Purchla z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Powiązane tematy

Komentarze (1)

  • 27 mar 2017

    Głupota
    Problemem nie są piesi
    Problemem są pojazdy włączające się do ruchu.
    Przykład w jaworniku kolo salonu:
    Samochód włącza się od komisu i szybko to musi zrobić bo odyslenic zasuwa inny pojazd a tu pieszy na pasach na skrzyżowaniu. Co wybrać? Pieszy na pasach czy kolizja z samochodem.
    Taka sama sytuacja w Krzyszkowicach. Teproblemy robią wypadki. Wyjazdy, podjazdy wiadukty.
    Takie rozwiązania są potrzebne. Wiadukty z chodnikiem dla Pieszych. Dwa w jednym. A nie kładki stały się jakimś topem.

    Odpowiedz

Zobacz więcej