Rozpoczęli drążenie tunelu od Lubnia w kierunku Rabki. Prace doglądała premier

fot. GDDKiA

Rozpoczęło się drążenie najdłuższego tunelu w kraju od strony południowej - Lubnia w kierunku Rabki Zdrój

Budowy doglądała premier Beata Szydło wraz z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem, którzy wizytowali pac budowy na drodze ekspresowej S7, na odcinku od Lubnia do Rabki Zdroju.

- Drążenie tunelu na odcinku S7 Skomielna Biała - Naprawa rozpoczęło się od strony północnej. Trochę bardziej zaawansowane prace toczą się w tunelu prawym, którego długość przekroczyła już 260 m, natomiast w tunelu lewym - 235 m. Różnica w długości to zabieg celowy, wynikający z technologii drążenia tuneli, zwłaszcza w tak trudnym terenie. Równocześnie trwają prace przy zbrojeniu i konstrukcji jego ostatecznej obudowy. Dziś rozpoczynamy drążenie tunelu od strony południowej. Dzięki temu nie ma zagrożenia dla terminu realizacji tego odcinka Zakopianki - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

S7 Lubień - Rabka Zdrój

Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi (w tym 15,8 km ekspresowej) oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowił będzie 12,3% całej trasy, wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady). Inwestycja została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: S7 Lubień - Naprawa, S7 Naprawa - Skomielna Biała, S7 Skomielna Biała - Chabówka.

fot. GDDKiA

Zakończenie prac na odcinku Skomielna Biała - Naprawa jest planowane na koniec 2020 r. Następnie planowane są odbiory techniczne. Budowa pozostałych odcinków S7 Lubień - Rabka, tj. Lubień - Naprawa oraz Skomielna Biała - Rabka - Chabówka, zakończy się wcześniej, w 2018 i 2019 r.

- Bardzo się cieszę, że ta ważna inwestycja jest realizowana konsekwentnie i planowo. Wszystko wskazuje na to, że niedługo będziemy mogli się cieszyć dobrym dojazdem do Zakopanego. Inwestycja realizowana jest bez przeszkód - powiedziała premier Beata Szydło podczas konferencji prasowej w Naprawie.

Umowa z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacją ALTIS-HOLDING z Kijowa podpisana została 29 czerwca 2016 r. Na realizację drogi konsorcjum ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy. Na tym odcinku drogi ekspresowej oprócz dwujezdniowej drogi klasy S o długości 7,6 km powstaną m.in. dwa MOP-y: „Lubień” i „Krzeczów” i 10 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty) i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.
S7 Naprawa - Skomielna Biała

Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 29 czerwca 2016 r, a włoska firma Astaldi ma go wykonać w ciągu 54 miesięcy od daty podpisania umowy. Na odcinku o długości 3,1 km powstanie dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (czyli w praktyce trzeba wydrążyć ponad 4 km tunelu), z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.

Tunel na Zakopiance

Do 9 października 2017 r. dwie nitki tunelu drążone były tylko od strony północnej, czyli w Naprawie. Od 9 października br. rozpocznie się drążenie także od strony południowej, w miejscowości Skomielna. Tunel jest budowany w trudnym geologicznie terenie fliszu karpackiego, na który składają się różne warstwy geologiczne. Z tego powodu tunel jest budowany techniką drążeniową bez użycia tarcz, do jakich przyzwyczaiły nas inne budowy tuneli, jak choćby metra w Warszawie. Cała konstrukcja tunelu będzie się składać z dwóch osobnych komór pod górą Luboń Mały, połączonych tunelami technicznymi. W każdej z komór znajdzie się osobna jezdnia. Obie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi.

Wydrążono już ponad 500 metrów tuneli

Od strony północnej wydrążono już, wraz z obudową tymczasową, 266 metrów tunelu prawego, wykonano 192 metry spągu (część, po której zostanie poprowadzona jezdnia) oraz 83 metry stropu obudowy stałej. Na lewej nitce wydrążono wraz z obudową tymczasową 235 metrów, wykonano 161 metrów spągu oraz 70 metrów stropu obudowy stałej.

Tunel na S7 - portal północny

Trwają prace przy budowie muru oporowego przed portalem południowym tunelu, od strony Skomielnej Białej: skarpa nad murem wzmocniona została kotwami gruntowymi, wykonano też mur górny wraz z palisadą dodatkową u podnóża skarpy, mur środkowy, mikropale kotwiące dla palisady dodatkowej.
Badanie wytrzymałości mikropali kotwiących na ścianie czołowej portalu południowego

Na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała wykonawca, firma Astaldi, stosuje metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80 we Włoszech. Metoda ta umożliwia uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy - tymczasowej lub stałej - jako funkcję ich odpowiedniej sztywności, ale także czasu pogorszenia właściwości gruntu, zwłaszcza bloków skalnych. Zdaniem Wykonawcy takie podejście stanowi nowy, bardziej nowoczesny sposób budowania tuneli, który obecnie zaczyna być powszechnie stosowany. Metoda ta jest bardzo często przełomowa, zwłaszcza dla drążenia tuneli w trudnych warunkach gruntowych.

S7 Skomielna Biała - Chabówka - Rabka Zdrój

Umowa na budowę S7 Skomielna - Rabka Zdrój i dk 47 Rabka Zdrój - Chabówka została podpisana 31 marca 2016 r. z włoską firmą Salini, która na realizację drogi ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy. Oprócz dwujezdniowej drogi o długości 6,1 km powstaną m.in. dwa węzły drogowe „Skomielna Biała” i „Zabornia”, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy, liczący 992 metry oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”.

Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie fragment dk 47 (dwujezdniowy) do Chabówki, gdzie będzie włączony do istniejącej już dwujezdniowej dk 47 Chabówka - Rdzawka.

Powiązane tematy

Czytaj także

Komentarze

  • Mariusz 11.10.2017 - 16:24
    Droga redakcjo, co to za tytuł? Drążenie tunelu od strony Lubnia w kierunku Rabki to już trwa dawno, od strony północnej. Teraz to zaczęli drążyć z południowej strony. No i powinno być drążenie a nie drążnie.
    10 4 Cytuj Zgłoś
  • 11.10.2017 - 16:39
    Wzruszyła mnie ta historia...
    11 6 Cytuj Zgłoś
  • 11.10.2017 - 17:28
    wczoraj zaiwaniali zakopower na bombach ze 150 na budziku mieli jak mnie mijali to mie kiecke podnieslo ten dreszcz bezcenny
    6 11 Cytuj Zgłoś
  • 12.10.2017 - 17:01
    A Pani premier czasem nie przysypało ???
    6 1 Cytuj Zgłoś
  • Piotr 14.10.2017 - 1:39
    TUNEL spoko loko, wpis KsiędzaRomana niezły, nosi kiecki podczas jazdy a potem ubiera SUTANNĘ na sumę w ŚWIĄTYNI NMP w Więciórce , hehehe
    2 Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach