Tunel pod Luboniem Małym otwarty. Dzisiaj przejechali nim pierwsi kierowcy. WIDEO
Po sześciu latach od rozpoczęcia budowy otwarto tunel pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7, między Naprawa a Skomielną Białą. Dzisiaj przejechali nim pierwsi kierowcy
W sobotę 12 listopada prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzyli tunel drogowy w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą nosi imię Lecha i Marii Kaczyńskich.
"Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja. To krok ku budowie drogi ważnej, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, która dotrze także do Zakopanego" – na miejscu mówił prezes PiS Jarosław Kaczyński.
W swoim wystąpieniu dziękował za decyzję o nadaniu tunelowi imienia pary prezydenckiej. "Lech Kaczyński wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami i zasługuje, aby jego imieniem nazywać ulice, by budować mu ulice" - mówił prezes PiS.
Dziękował też gminie Jordanów za nazwanie tunelu imieniem pary prezydenckiej, a gminie Lubień że podjęła się nadania im. gen. Stanisława Maczka pobliskiej estakadzie.
Dzisiaj tunelem przejechali pierwsi kierowcy. Wewnątrz obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h, a na dwukilometrowym odcinku odbywa się odcinkowy pomiar prędkości.
Budowa trwała od 2016 roku
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy, droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią.
Tunel pod Luboniem Małym to ostatni element budowanej drogi między Lubniem a Rabką. Mimo, że odcinki od Lubnia do Naprawy oraz od Skomielnej Białej do Rabki są oddane do użytku, to kierowcy często stali w korku tuż przed tunelem, gdzie zjeżdżali na rondo a następnie na odcinek „starej Zakopianki”.
Wydrążony pod górą Luboń Mały dwukomorowy tunel ma długość 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości oraz 3 m pas awaryjny, a wysokość skrajni wynosi 4,7 m.
Komory połączone są 10 przejściami ewakuacyjnymi o szerokości 1,2 m rozmieszczonymi co 172,5 m oraz jednym przejazdem awaryjnym przeznaczonym dla służb ratunkowych. Szerokości i wysokość użytkowa tego przejazdu wynosi kolejno 3,5 i 3,3 m. Przejścia ewakuacyjne z wentylacją różnicową oddzielone są od tunelu drzwiami o klasie EI120, co oznacza, że zapewniają one 120 minut odporności ogniowej.
Obiekt jest monitorowany poprzez kamery obrotowe, stałopozycyjne oraz kamery wideodetekcji (dualne). Te ostatnie, rejestrują detekcję dwutorowo (poprzez dwa obiektywy): obrazu widzialnego i obrazu termowizyjnego. Pozwala to na szybsze wykrywanie zdarzeń, nawet kiedy nawa wypełniona jest dymem.
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.
Jak jeździć tunelem?
Przejazd tunelem o długości 2,06 km, przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, może potrwać nieco ponad 1 minutę. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Zawsze jednak powinniśmy zostawić margines na tzw. wydarzenia losowe.
Przejeżdżając przez tunel: *zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną; * nie zawracaj, nie cofaj; * zachowaj odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu; * nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny); * słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń; *pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.
Dawid Wietrzyk, rzecznik prasowy myślenickiej policji: Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 50 m - jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem, a 80 m - jeżeli kieruje innym pojazdem lub zespołem pojazdów.
Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć za pomocą znaków drogowych dopuszczalny odstęp, w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej prędkości. W tunelu zabrania się: zawracania, cofania, zatrzymania.
Przy czym podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, kierujący jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m. Kierujący pojazdem jest zobowiązany do korzystania ze świateł podczas jazdy w tunelu - świateł mijania należy uznać za najbardziej odpowiednie w tunelu.
Artykuł ukazał się też w papierowym wydaniu magazynu MiastoInfo:
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.