logo-web9
Złoty pociąg

Prokurator przygląda się trasie „złotego pociągu” z Krakowa do Myślenic

Prokuratura przygląda się procesowi wyboru przebiegu linii kolejowej z Krakowa do Myślenic.

W tej sprawie ruszyły dwa postępowania. W pierwszym nie dopatrzono się uzasadnionego podejrzenia przestępstwa, a drugie „znajduje się na wstępnym etapie”

Temat legalności wyboru planowanej trasy kolejowej między Krakowem a Myślenicami mieszkańcy poruszali m.in. podczas grudniowego protestu na zakopiance, gdzie na banerach można było znaleźć takie hasła jak „nie dla trasy przywiezionej w teczce", "ministrze wysłuchaj prawdy o złotym pociągu", czy "KOLEJny przekręt".

Jak podkreślali uczestnicy protestu, drogę blokowali "w trosce o transparentność i rzetelność projektu" połączenia kolejowego. Jak argumentowali; trasa powinna zostać "zaprojektowana w sposób przejrzysty, bez żadnych wątpliwości, niedomówień, czy nacisków z zewnątrz, a niezbędne do tego jest oparcie tego procesu m.in. na rzetelnych konsultacjach społecznych, które uwzględniają opinie mieszkańców i ekspertów".

Miesiąc później, tym razem w Myślenicach przeciwnicy budowy kolei pojawili się przed budynkiem szkoły muzycznej na Zarabiu, gdzie odbywała się Konferencja „Czuję pociąg do Myślenic”.

Przed wejściem rozdawali ulotki mówiące o "możliwych nieprawidłowościach w projektowaniu trasy kolejowej Myślenice-Kraków".

Kiedy na miejscu pojawił się marszałek województwa, zebrani przed wejściem zostali zaproszeni do środka, gdzie za zamkniętymi drzwiami rozmawiali z Łukaszem Smółka (PiS), co opóźniło rozpoczęcie konferencji o 30 minut.

Sprawa pierwsza; na wniosek osoby fizycznej

Kolejne miesiące przyniosły nowe fakty w tej sprawie. Jak dowiedzieliśmy się w Prokuraturze Okręgowej w Krakowie; początkowo Prokuratura Rejonowa w Myślenicach nadzorowała postępowanie sprawdzające.

To zostało zainicjowane na skutek zgłoszenia osoby fizycznej i jak informuje nas rzecznik krakowskiej prokuratury; toczyło się „w sprawie o przestępstwo z art 231 par. 1 k.k. polegające na niedopełnieniu obowiązków i przekroczeniu uprawnień przez Burmistrza Myślenic, Naczelnika Wydziału Gospodarki Przestrzennej UGiM Myślenice oraz pracowników Urzędu Marszałkowskiego w związku z planowanymi czynnościami dotyczącymi wyboru trasy kolei na linii Myślenice - Kraków oraz wybraniu trasy W8 zamiast W5 zaprezentowanej w 2019 roku, czym działano na szkodę interesu publicznego”.

Sprawa zakończyła się w dniu 14 kwietnia 2025 roku wydaniem postanowienia o odmowie wszczęcia śledztwa.

 - Postępowanie miało na celu uzyskanie informacji, czy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. W sytuacji, gdy brak jest takiego podejrzenia, śledztwa nie można wszcząć – wyjaśnia Oliwia Bożek-Michalec, pełniąca funkcję rzecznika prasowego Prokuratury Okręgowej w Krakowie.

 

Sprawa druga: na wniosek Zielonych Konarów

Druga sprawa została zarejestrowana w Prokuraturze Rejonowej w Kraków Śródmieście Zachód jako postępowanie sprawdzające z zawiadomienia Stowarzyszenia Zielone Konary, przekazanego 28 stycznia 2025 roku.

W tym przypadku jak informuje prokuratura: przedmiotem zawiadomienia jest niedopełnienie obowiązków przez osoby reprezentujące Urząd Marszałkowski w Krakowie w toku postępowania dotyczącego ustalenia przebiegu trasy kolei Kraków- Myślenice - tj. o przestępstwo z art. 231 par. 1 kodeksu karnego.

Oliwia Bożek-Michalec, pełniąca funkcję rzecznika prasowego Prokuratury Okręgowej w Krakowie: W toku czynności w dniu 16 kwietnia 2025 roku przyjęto od przedstawiciela Stowarzyszenia Lesława Starzyka zawiadomienie o przestępstwie i przesłuchano go jako świadka.

Zawiadamiający kwestionuje legalność postępowania administracyjnego, w tym w zakresie między innymi zapewnienia udziału stron w prowadzonym postępowaniu, jak również domaga się wyjaśnienia okoliczności przyjętych zmian w zakresie przebiegu optymalnej trasy połączenia kolejowego.

To postępowanie znajduje się na wstępnym etapie, a obecnie analizowany jest, przekazany wraz z zawiadomieniem, materiał dowodowy. Prokuratura planuje dalsze decyzje procesowe, co do biegu i kierunku postępowania, w tym także zapoznanie się z dokumentacją urzędu marszałkowskiego mającą związek ze sprawą.

 

"Złoty pociąg" z Krakowa do Myślenic 

Początkowo trasa linii kolejowej z Krakowa do Myślenic (która ma powstać w ramach rządowego programu Kolej+) miała prowadzić na wschód od drogowej Zakopianki przez gminy Siepraw i Świątniki Górne. Tamtejsze samorządy wnioskowały o taki przebieg torów, jednak ostatecznie planowana trasa została przeniesiona o kilka kilometrów na zachód do gminy Mogilany.

Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialne za jej budowę deklarują w Radiu Kraków, że "ostateczna decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej ma zostać wydana w trzecim kwartale 2026”.

Nowa linia kolejowa z Krakowa do Myślenic to jedna z największych planowanych inwestycji transportowych w Małopolsce. Obok drogi S7 to najczęściej komentowane przez władze i mieszkańców regionu przedsięwzięcie.

Weź udział w sondażu!

Jej głównym celem jest odciążenie zakopianki i stworzenie szybkiego transportu zbiorowego łączącego stolicę Małopolski z miejscowościami leżącymi na południe od Krakowa.

Harmonogram „Złotego Pociągu”:

III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.

II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.

III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).

I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę

2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj.

Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu (to 150 mln zł), ale nie na samą budowę połączenia.

W 2023 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej, a za jej opracowanie odpowiadają firmy BBF i IDOM. Ich zakończenie planowane jest na 2027 rok, a oddanie linii do użytku – na 2032. Obecnie koszt budowy kolei na tym odcinku szacowany jest na ok. 2 mld zł. 

Więcej na temat inwestycji piszemy w cyklu artykułów pt. "Złoty pociąg"

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!