Miasto

Rok bez dworca-rok problemów

Rok bez dworca-rok problemów


Myślenice wciąż borykają się z problemami komunikacyjnymi. Stanowiący własność MPK Łódź myślenicki PKS toczy ostrą rywalizację z busiarzami w walce o klienta, a wielkimi krokami zbliża się rocznica zburzenia budynku dworca - piszą dziennikarze Sedna

fot. Piotr Jagniewski

Od momentu wyburzenia budynku poczekalni dworca PKS i pozostawienia samej wiaty dworcowej, Myślenice nie posiadają dworca autobusowego. Sprawa komplikuje się tym bardziej, że wraz z nadejściem jesieni i nowego roku akademickiego studenci myśleniccy liczą na skuteczny środek transportu, który dowiózłby ich do Krakowa. Poważnym problemem, przed którym staną korzystający z usług pozbawionego dworca PKS – u, jest także zbliżająca się zima. Brak poczekalni może zniechęcić pasażerów do korzystania z usług PKS – u i dać w tym względzie przewagę właścicielom busów. Kiedy rozpocznie się budowa nowego dworca i na co mogą w tym roku liczyć pasażerowie PKS Myślenice?

- Inwestycja powinna rozpocząć się niebawem, bo jeszcze tej jesieni. Do jej realizacji pozyskaliśmy strategicznego partnera. Zdajemy sobie sprawę, że na czas jesieni i zimy jeszcze nie będzie w tym roku ogrzewanej poczekalni, ale zawiłość przepisów budowlanych spowodowała, że wcześniejsze rozpoczęcie inwestycji nie było możliwe. Aby jednak oczekiwanie na autobus było mniej dotkliwe pasażerowie będą mogli otrzymać bezpłatnie gorącą herbatę. Jeśli będzie trzeba, to pod wiatą ustawimy koksownik do ogrzewania. Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień przyszłego roku. Chcielibyśmy, aby już 1 września dworzec zaczął funkcjonować - mówi Bogumił Makowski rzecznik prasowy MPK Łódź.

PKS kontra busiarze

Oliwy do ognia dolewa konflikt, który wynika z rywalizacji pomiędzy PKS - em, a prywatnymi przewoźnikami. Otóż prezes PKS zarzuca kierowcom busów nieuczciwe praktyki, polegające na nieprzestrzeganiu harmonogramu jazdy, wjeżdżaniu na przystanki zbyt wcześnie, co powoduje utratę klientów przez PKS i w konsekwencji straty w wysokości 80 tys. zł miesięcznie. Zarzuty te dotyczą tras Myślenice - Siepraw Brzeg, Myślenice - Krzyszkowice, Myślenice – Jasienica. PKS wysłał oficjalne zawiadomienie do komendanta KPP w Myślenicach, wraz z dokumentacją fotograficzną i filmową.

- Na argumenty nadawcy (PKS - przyp. red.) związane z cyt. „systematycznym łamaniem prawa przez minibusy” wskazywanych w pismach przewoźników, KPP odpowiadała, że kilkakrotnie były podejmowane kontrole drogowe również wskazanych osób, które w jednym przypadku potwierdziły wykonywanie transportu drogowego osób niezgodnie z zapisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. W tej sprawie prowadzone jest w KPP Myślenice postępowanie administracyjne. Wydział Ruchu Drogowego KPP w Myślenicach, dążąc do ujawniania przestępstw lub wykroczeń popełnianych w ruchu drogowym, nadal będzie prowadzić regularne kontrole wszystkich przewoźników wykonujących transport drogowy osób na różnych trasach powiatu myślenickiego, także – jeśli zajdzie taka potrzeba – przy wsparciu funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego – mówi oficer prasowy KPP, aspirant Szymon Sala.

Jak dowiedzieli się dziennikarze Sedna od kierowców, którzy stacjonują pod hipermarketem Carrefour, tego typu sytuacje nie wynikają z ich złej woli tylko z …opieszałości pracowników PKS. Właściciele busów twierdzą, że podobne zarzuty można by skierować pod adresem kierowców PKS-u. W ten sposób koło się zamyka. Dodajmy: błędne koło.

Konflikt MPK Łódź – UMiG Myślenice

Historia budowy nowego dworca to także seria nieporozumień powstałych na linii: MPK Łódź - UMiG Myślenice. Jedną ze spornych kwestii jest sprzedaż działki pod budowę Galerii Myślenice. Doczekała się ona swojego epilogu w prokuraturze. Sprawa została umorzona. - Ponieważ z Temidą się nie dyskutuje, tę sprawę należy uważać za zamkniętą – tłumaczy Bogumił Makowski, rzecznik MPK Lódź.

Powyższy przypadek nie jest jedynym różniącym stanowiska MPK Łódź i UMiG w Myślenicach. - Kwestie „barier administracyjnych” nie są novum w przypadku budowy nowego dworca. Przepisy budowlane w naszym kraju zdają się nie nadążać za potrzebami biznesowymi. Z tego też względu nieelegancko i niegrzecznie, a także przede wszystkim nieuczciwe byłoby wskazywanie osób, które jedynie pilnują przestrzegania prawa, także w zakresie administracyjnym. Mam takie wewnętrzne przekonanie, że nie powinno być żadnych problemów przy realizacji budowy - mówi Bogumił Makowski.

Kolejnym problemem, z jakim musi uporać się MPK Łódź przy budowie dworca, to zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego. Projekt oprócz dworca, przewiduje również budowę stacji paliw, jednak proces zmian w planie zagospodarowania przestrzennego nie został jeszcze rozpoczęty.

- Warunkiem wszczęcia procedury zmiany jest sporządzenie przez inwestora dokumentacji określającej warunki hydrogeologiczne dla terenu, na obszarze którego planowana jest inwestycja. Obowiązek wykonania tego opracowania, już na etapie opracowania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nałożył Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Myślenicach z uwagi na projektowanie inwestycji mogących zanieczyścić wody podziemne, stosownie do wymogów Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2001. Dokumentacja hydrogeologiczna, zgodnie z zaleceniem RDOŚ w Krakowie, winna zostać dołączona do Prognozy oddziaływania na środowisko opracowanej do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z paragrafem 18 w/cyt. Rozporządzenia na potrzeby sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego może być wymagana dokumentacja geologiczno – inżynierska, natomiast nałożony obowiązek wykonania dokumentacji określającej warunki hydrogeologiczne, spoczywa na inwestorze. Po wykonaniu i dostarczeniu niniejszej dokumentacji będzie mogła być prowadzona dalsza procedura planistyczna – czytamy w oświadczeniu burmistrza Macieja Ostrowskiego.

Kolejne błędne koło, w którym odpowiedzialność za zwłokę przerzucana jest przez obie strony niczym pingpongowa piłeczka. Z którego środka transportu wolą korzystać mieszkańcy Myślenic i co myślą o budowie nowego dworca oraz galerii Myślenice? Odpowiedź na to pytanie zostawiamy naszym Użytkownikom

Filip Kmera/Sedno

Powiązane tematy

ALARMUJECIE: Wzrastają ceny za przejazd busem
Miasto 88

ALARMUJECIE: Wzrastają ceny za przejazd busem

Po nowym roku prywatni przewoźnicy podnieśli ceny za przejazd na większości linii - alarmujecie w jednym z tematów na forum. To kolejna podwyżka w przeciągu ostatnich miesięcy

Komentarze (24)

  • Brak zdjęcia
    24 paź 2009

    [quote]xXx napisał: [br]Miałem okazję być kila razy w PKS Myślenice jak jeszcze istniał, moje obserwację są takie, że tę firmę spotkały dwa nieszczęścia na raz. Jedno to państwowy większościowy udziałowiec, urzędnicy bali się podjąć jakiekolwiek decyzje by nie być posądzony złe zarządzanie. Druga to element robotniczo-chłopski, do którego należała reszta, któremu nie podobało się wszystko poza podwyżkami pensji.[/quote] Te buroki przeniosły się do Pcimia spokrewnione z Wotem interesiki ubijają...brawo dla nowego kierownictwa , które ten element wyczuło i V kolumnę zlikwidowało. Tak trzymac i wchodzic na rynki blokowane przez element.Narazie gmina Pcim rekompensuje póki Wujki przy władzy.

    Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    18 paź 2009

    Warmer84 od samego początku powstania spółki, pracownicy też są właścicielami i posiadają udziały tylko, że ich rola na tym się kończy. Większościowi udziałowcy o tak zwanych dobrych obyczajach nic chyba nie słyszeli. Pracownik jako mniejszościowy udziałowiec -chciałeś mieć udziały to sieć cicho, takie panują zasady. Przykład podjęcie uchwały o wyłączeniu indywidualnej kontroli przez wspólników.
    Nowym wspólnikiem jest spółka inwestycyjno – finansowa z Wrocławia

    Odpowiedz
  • 18 paź 2009

    [quote]wro napisał: [br]A czy wiecie, że PKS w dużej części jest już sprzedany nowemu właścicielowi?[/quote] - to znaczy komu? Podziel się może z nami swoją wiedzą? Z tym, że to chyba MPK Łódź jest wciąż właścicielem PKS-u. Czyż nie?

    Odpowiedz
  • 17 paź 2009

    xXx ciekawie piszesz ,,element robotniczo - chłopski", to co im się nie podobało, reforma rolna a może wiesz coś więcej to podziel się z nami.

    Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    17 paź 2009

    Miałem okazję być kila razy w PKS Myślenice jak jeszcze istniał, moje obserwację są takie, że tę firmę spotkały dwa nieszczęścia na raz. Jedno to państwowy większościowy udziałowiec, urzędnicy bali się podjąć jakiekolwiek decyzje by nie być posądzony złe zarządzanie. Druga to element robotniczo-chłopski, do którego należała reszta, któremu nie podobało się wszystko poza podwyżkami pensji.

    Odpowiedz

Zobacz więcej