logo-web9
Lubień

Tak wygląda budowa ekspresowej Zakopianki z góry. Odcinek Lubień – Rabka z tunelem na luty 2022?

Film prezentujący postępy prac na Zakopiance przy wjeździe do tunelu od strony Naprawy z dnia 3 września trafił do sieci. Prace w tym miejscu mają potrwać do lutego 2022 r.

Autor filmu prezentuje budowę górskiego odcinka drogi ekspresowej S7, a dokładnie fragment z wjazdem do tunelu od strony Naprawy. To najświeższe, bowiem pochodzące z 3 września nagranie. W innych produkcjach przedstawia odcinek Grel, Klikusza i Nowy Targ.

Na ten odcinek czekają wszyscy kierowcy, którzy w ostatnim czasie pokonywali Zakopiankę. Korki tworzą się tu niemal każdego dnia w Skomielnej Białej, gdzie samochody jadące od strony Zakopanego zjeżdżają z gotowego już fragmentu ekspresowej S7, by ominąć tunel. Ruchem w tym miejscu kieruje sygnalizacja świetlna.

W lipcu informowaliśmy o tym, że budowa odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa – Lubień wchodzi na ostatnią prostą. W ramach drogi powstaje też tunel o długości 2 km, który będzie najdłuższy w kraju.

Wówczas GDDKiA postęp prac na odcinku pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą oceniała na 62,5 proc., zaś ich koniec przewidywano na jesień a następnie przełom roku 2021/2022.

- Wykonawca tunelu złożył roszczenie o przedłużenie terminu na zakończenie budowy. Nowy, realny termin zakończenia budowy tunelu to dla wykonawcy luty 2022 r. Astaldi tłumaczy, że jego sytuację skomplikowały braki kadrowe związane z pandemią COVID-19 i niespodziewany wypływ wody, którego nie udało się przewidzieć podczas wcześniejszych badań geologicznych - Onetowi powiedziała Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego GDDKiA.

Czy uda się dotrzymać tego terminu, na razie nie wiadomo. Według informacji drogowców; wykonano 66 proc. wszystkich prac. Pozostałe 34% obejmują wykończenie tunelu i dwóch wjazdów pod ziemię.

 

W minionym tygodniu (30.08.2021 - 06.09.2021) w ramach robót tunelowych m.in. betonowano ścianki podjezdniowe (11 mb), wykonywano powłokę ognioochronną (64 mb), natomiast w tunelu lewym betonowano płytę podjezdniową (78,5 mb) i betonowano ścianki podjezdniowe (23 mb). Ponadto prowadzono prace murarskie w pomieszczeniu technicznym i wykańczano elementy łączące tunel z obiektem (budynek ST1). Wykonano też prace na dachu obiektu przy oczepach muru MO6 – budynek ST1, montowano siatki na kalotach pod natrysk ognioochronny i wykonywano natrysk powłoki ogniochronnej i prace w zakresie instalacji oświetleniowej, sieci kanalizacyjnej i elementów odwodnienia liniowego tunelu

 

Budowa trwa od 2016 roku

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią.

Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania, z czego jedno jest ukończone i oddane do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).

 

Na odcinku S7 Lubień - Naprawa 20 grudnia 2019 r. oddana została do ruchu lewa jezdnia. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. Prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jedni prawej. 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka. Mobilizacja wykonawcy (polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING) nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Jak informuje GDDKiA, 1 września 2020 r. p[odpisano umowę na kontynuację budowy estakady na jezdni prawej z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim.

W październiku 2019 r. prawa nitka tunelu na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała została przebita na wylot, a lewa 27 kwietnia 2020 r. Wewnątrz obu nitek tunelu trwają m.in. prace przy budowie płyty podjezdniowej. Kończą się prace przy niszach sygnalizacyjno-alarmowych oraz przejeździe ewakuacyjnym pomiędzy nitkami tunelu. Powstają budynki wentylatorni przed portalami.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!