Poślizg przy budowie tunelu pod Luboniem na Zakopiance? Wykonawca wnioskuje o przedłużenie terminu
Włoski wykonawca tunelu pod Luboniem Małym na Zakopiance powinien zakończyć pracę w lutym 2022 r. Zapowiada się jednak na poślizg, bowiem wnioskuje do GDDKiA o przesunięcie terminu
W grudniu drogowcy udostępnili do ruchu prawą jezdnię S7 Lubień - Naprawa w kierunku Zakopanego. "Dzięki temu na jezdni lewej ruch odbywa się już dwoma pasami w kierunku Krakowa" – informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Tunel pod Luboniem Małym to ostatni element budowanej drogi między Lubniem a Rabką. Mimo, że odcinki od Lubnia do Naprawy oraz od Skomielnej Białej do Rabki są oddane do użytku, to kierowcy często stają w korku tuż przed tunelem i zjeżdżają na odcinek „starej Zakopianki”.
Przesunięcie terminu?
Umowa podpisana przez GDDKiA z włoskim wykonawcą obejmowała zakończenie prac w lutym 2022 r. Zapowiada się jednak na to, że oddanie inwestycji zaliczy kolejny poślizg, bowiem wykonawca wystąpił do GDDKiA z wnioskiem o przedłużenie terminu. Jako powód opóźnienia podaje niesprzyjające warunki pogodowe oraz pandemię covid i zwiąane z nią braki kadrowe.
„Wykonawca dostarcza nam kolejne dokumenty, które mają potwierdzać jego wniosek. Są one obecnie analizowane. Nie ma jeszcze ostatecznej zgody na przesunięcie terminu zakończenia prac” – Gazecie Krakowskiej mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Ten sam tytuł szacuje, że opóźnienie wyniesie około 3 miesięcy, co przesuwa termin otwarcia tunelu na maj 2022 r.
Jak czytamy na stronie GDDKiA budowa tunelu wraz z drogami dojazdowymi zakończona jest w 73 proc. „Aktualnie powstaje wewnątrz powłoka ognioochronna, montowana jest instalacja oświetleniowa, głośniki tunelowe, oprawy oświetleniowe i wentylatory. Przed portalem południowym wykonano wykop pod zbiornik przeciwpożarowy, a przed portalem północnym w budynku stacji transformatorowej montowane są instalacje” – informuje GDDKiA.
Budowa trwa od 2016 roku
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy, droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią.
Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania, z czego jedno jest ukończone i oddane do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.