logo-web9
Myślenice

Myślenice. Politycy z regionu podpisali list intencyjny dotyczący budowy nowej komendy policji

W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim politycy z regionu podpisali list intencyjny dotyczący budowy nowej siedziby Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach. Gdzie i kiedy miałaby powstać?

Dzisiaj Komenda Powiatowa Policji w Myślenicach znajduje się przy ul. Jagiellońskiej. Pracuje w niej 174 funkcjonariuszy oraz 33 pracowników cywilnych. Teren który obsługują to cały powiat myślenicki, który zamieszkuje ok. 129 tys. osób.

Temat budowy nowej siedziby dla tej formacji samorządowcy poruszali już wielokrotnie i chociaż wciąż daleka droga do jej powstania, to w czwartek 10 lutego politycy z regionu, wykonali w tym kierunku pierwszy krok.

W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie pod listem intencyjnym dotyczącym budowy nowej siedziby Komendy Powiatowej w Myślenicach, swoje podpisy złożyli: wojewoda małopolski Łukasz Kmita, poseł Władysław Kurowski, marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski, wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, starosta myślenicki Józef Tomal, burmistrz miasta i gminy Myślenice Jarosław Szlachetka oraz komendant wojewódzki Policji w Krakowie nadinsp. Michał Ledzion.

Według planów, nowa siedziba policji stanie przy ul. Sobieskiego w Myślenicach, w okolicy dzisiejszej placówki Powiatowego Inspektoratu Weterynarii. 

Docelowo inwestycję budowy nowej komendy będzie finansować i realizować Komenda Główna Policji. Według wstępnych i nieoficjalnych szacunków może kosztować ok. 30–40 mln zł, jednak ciężko podać ostateczną kwotę, bowiem termin jej oddania to kwestia kilku najbliższych lat, a podczas konferencji prasowej nie podano daty zakończenia inwestycji.  

Zanim jednak dojdzie do oddania siedziby, na mocy podpisanego listu intencyjnego wojewoda działając w imieniu Skarbu Państwa, podejmie działania w kierunku przekazania staroście myślenickiemu części działki w Myślenicach, niezbędnej do budowy nowej siedziby policji.

Zarząd województwa deklaruje m.in. podjęcie działań w kierunku zabezpieczenia w budżecie województwa na 2022 rok środków finansowych na rzecz Funduszu Wsparcia Policji na wykonanie koncepcyjnego projektu architektonicznego.

Z kolei gmina Myślenice nabędzie na własność działki od mieszkańców przeznaczone pod budowę oraz dokona zmian w planie miejscowym. Starosta natomiast m.in. sfinansuje i przekaże na rzecz komendy wojewódzkiej policji badania geologiczne i geotechniczne terenu, na którym ma zostać zrealizowana inwestycja.

Podczas podpisania listu intencyjnego powiedzieli: 

Łukasz Kmita, wojewoda małopolski: Ten list intencyjny będzie podstawą powstania Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach – uruchomienia wielowymiarowych i zróżnicowanych działań stanowiących kanwę inwestycji ważnej dla całego powiatu.

Podpisując list, zgodnie potwierdzamy, że bezpieczeństwo Małopolan jest dla nas najważniejsze. Zjednoczyliśmy się wokół wspólnego celu i jesteśmy zdeterminowani, aby sfinalizować tę inwestycję. Dołożę wszelkich starań, aby koordynować te działania i aby ta inwestycja jak najszybciej stała się faktem.

Nowa siedziba Komendy Powiatowej w Myślenicach będzie kolejną w Małopolsce inwestycją w służby mundurowe, a tym samym – inwestycją w bezpieczeństwo Małopolan. To kwestia lepszych warunków pracy dla myślenickich funkcjonariuszy, a zarazem nowoczesnego wyposażenia i większej funkcjonalności choćby w zakresie liczby miejsc parkingowych. Krótko mówiąc – to nowa jakość i nowe standardy. Rząd Premiera Mateusza Morawieckiego w ramach programu modernizacji służb mundurowych na lata 2022-2025 największe środki – prawie 6,5 mld zł – przeznaczy właśnie na wzmocnienie policji.

Józef Tomal, starosta powiatu myślenickiego: Ziemia myślenicka to atrakcyjne i bezpieczne miejsce zamieszkania, ale bezpieczeństwa nigdy za wiele. Przykro mi, jak widzę, w jakich warunkach pracują funkcjonariusze w Myślenicach, w budynku, który pamięta czasy Gomółki i Gierka. Starostwo Powiatowe rozpoczyna dzisiaj prace, które przysłużą się także mieszkańcom.

Jarosław Szlachetka, burmistrz MiG Myślenice: Musieliśmy znaleźć odpowiednie miejsce, które spełniałoby wymogi funkcjonariuszy, ale także potrzeby mieszkańców.

Budynek, który obecnie pełni funkcję Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach, nie spełnia w sposób zadowalający swojej roli. Jako gmina zakupimy i następnie przekażemy nieruchomości, które posłużą do scalenia gruntów pod nową komendę.

Jako burmistrz pragnę podziękować, że idea budowy połączyła administrację rządową i jednostki samorządu terytorialnego. Bardzo dziękuję.

W powiecie myślenickim funkcjonują obecnie trzy jednostki policji: Komenda Powiatowa Policji w Myślenicach (138 funkcjonariuszy), Komisariat Policji w Dobczycach (31 funkcjonariuszy) oraz Posterunek Policji w Sułkowicach (5 funkcjonariuszy). We wszystkich tych jednostkach pracują również pracownicy cywilni – jest ich 33.

"Proponowana lokalizacja dla nowej komendy jest najlepsza z możliwych"

Inspektor Maciej Kubiak, Komendant Powiatowy Policji w Myślenicach: Podpisy samorządowców pod listem intencyjnym mają kluczowe znaczenie dla budowy nowej komendy. Było to jedno z głównych zadań, jakie wyznaczyłem sobie 4 lata temu, kiedy zostałem powołany na stanowisko Komendanta Powiatowego Policji w Myślenicach. Proponowana lokalizacja dla nowej komendy w mojej ocenie jest najlepsza z możliwych. Poprzedziły ją trzyletnie konsultacje, a wskazany teren spełnia stawiane przed nim wymogi.

Budynek obecnej komendy powiatowej częściowo wzniesiony został jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Druga jego część dobudowana została w latach powojennych. W związku z tym posiada przestarzałą konstrukcję, w tym m.in. drewniane stropy, instalację wodną i kanalizacyjną. Jest niefunkcjonalny, z nieprzystosowanymi pomieszczeniami do współczesnych potrzeb policji. Nie ma również specjalistycznego zaplecza, brakuje w nim pomieszczeń gospodarczych, magazynów, szatni, garaży itp.. Problemem jest także brak wystarczających miejsc parkingowych dla pojazdów służbowych.

Ponadto usytuowanie budynku w centrum miasta, gdzie nie ma wielu miejsc postojowych, a ruch jest duży powoduje, że interesanci mają problem, aby zaparkować w pobliżu komendy. Nie ma również możliwości na pełne przystosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych, co zapewni nowa siedziba.

Jestem przekonany, że nowa komenda będzie nowoczesnym budynkiem spełniającym normy XXI wieku. Zapewni odpowiednie warunki zarówno dla policjantów jak i mieszkańców. Wskazana lokalizacja to także więcej miejsc parkingowych zarówno dla radiowozów jak i pojazdów należących do interesantów. 

Artykuł swoją premierę miał w papierowym wydaniu magazynu MiastoInfo:

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!