PKP PLK ponownie wybrała projektanta linii kolejowej Kraków-Myślenice. Jarosław Szlachetka: „To żadna kiełbasa wyborcza, czy jakieś gruszki na wierzbie”
PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybrały firmę, która opracuje projekt budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice. Umowa na wykonanie tego zadania ma zostać podpisana do końca 2023 roku.
„To żadna kiełbasa wyborcza, czy jakieś gruszki na wierzbie, tak jak niektórzy próbowali ten mój projekt wyśmiać przez pięć lat”
- na temat połączenia kolejowego Kraków-Myślenice, podczas spotkania z mieszkańcami Osieczan, mówił burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).
To drugi raz, kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybrały wykonawcę projektu linii kolejowej łączącej Kraków z Myślenicami. Pierwszy wybór padł na firmę, która za wykonanie zadania proponowała 19 mln zł. We wrześniu PKP PLK informowała o unieważnieniu decyzji i ponownie wybrała wykonawcę.
Za drugim razem kolejarze postawili na konsorcjum firm BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które deklaruje wykonanie projektu za niespełna 28 mln zł. Podpisanie umowy, z wyłonioną w procesie przetargowym firmą, PLK SA planują do końca 2023 roku.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty dla postępowania „Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn.: ‘Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice" realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku”.
Podpisanie umowy, z wyłonioną w procesie przetargowym firmą, PLK SA planują do końca bieżącego roku. Zgodnie z założonym harmonogramem projektu, pozwolenie na budowę będzie pozyskane w 2026 roku – poinformował nas Piotr Hamarnik, Rzecznik Prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Planowana linia kolejowa ma prowadzić od istniejącej stacji Swoszowice w Krakowie do Myślenic. Będzie mieć około 22 km długości, a jeden z wariantów zakłada ułożenie torowiska w dwóch tunelach (oba po 1 km). Przewiduje się także estakadę, a w środkowej części linii tzw. mijankę. W planie są przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka, Myślenice Centrum.
Według założeń z połączenia mają korzystać mieszkańcy podkrakowskich miejscowości, a liczbę pasażerów szacuje się na 72 tys. osób. W szczytowych godzinach pociągi kursować powinny co około 30 min, do tego z prędkością od 80 do 120 km/godz. Czas przejazdu z centrum Krakowa przez Swoszowice do Myślenic szacowany jest na około 40 min.
Projekt „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice” jest elementem Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Szacuje się, że budowa może pochłonąć 2 mld zł.
„To żadna kiełbasa wyborcza, czy jakieś gruszki na wierzbie”
O wybraniu firmy, która wykona projekt połączenia kolejowego Kraków-Myślenice, 17 listopada podczas spotkania z mieszkańcami Osieczan informował burmistrz Myślenic.
„To się dzieje. To żadna kiełbasa wyborcza, czy jakieś gruszki na wierzbie, tak jak niektórzy próbowali ten mój projekt wyśmiać przez te pięć lat. Udało się w ciągu ostatniego roku podpisać umowę pomiędzy Województwem Małopolskim a PKP na wspólne finansowanie w ramach też otrzymanych środków z Rządowego Funduszu Kolej Plus. Mam nadzieję, że za kilkanaście dni poinformujemy o podpisaniu umowy i rozpoczęciu prac planistycznych tego przedsięwzięcia” – mówił Jarosław Szlachetka (PiS).
Jarosław Szlachetka (PiS), burmistrz MiG Myślenice: Sprawa dla mnie osobiście, ale myślę, że i dla Państwa bardzo ważna, to projekt „złotego pociągu” do Myślenic i budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice.
Ta sprawa o której mówię od ponad 5 lat, ona się dzieje. Dzisiaj otrzymałem informację z Polskich Kolei Liniowych, że została wybrana firma, która będzie wykonywała dla nas dokumentację projektową z przygotowaniem wszelkich decyzji administracyjnych, która będzie też realizowała wykupy nieruchomości.
To też się dzieje, ta kwestia przybliżenia dla państwa i dania pewnej alternatywy jeśli chodzi o połączenia komunikacyjne - samochodowe między Myślenicami a Krakowem.
To żadna kiełbasa wyborcza, czy jakieś gruszki na wierzbie, tak jak niektórzy próbowali ten mój projekt wyśmiać przez pięć lat. Udało się w ciągu ostatniego roku podpisać umowę pomiędzy Województwem Małopolskim a PKP na wspólne finansowanie w ramach też otrzymanych środków z Rządowego Funduszu Kolej Plus.
Mam nadzieję, że za kilkanaście dni poinformujemy o podpisaniu umowy i rozpoczęciu prac planistycznych tego przedsięwzięcia, które przybliży Kraków do Myślenic i stworzy dla mieszkańców całej „ziemi myślenickiej” szybkie, bezpieczne, ekologiczne, ale też bardzo ekonomiczny środek transportu na trasie Myślencie-Kraków.
Jak czytamy w gminnym komunikacie; Zgodnie z zapowiedziami PLK, pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h. Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut. Zgodnie z założeniami, z połączenia kolejowego skorzysta średnio ok. 6 tys. podróżnych na dobę. Pociągi będą kończyły bieg w samym centrum Myślenic, przy estakadzie, co stwarza możliwość dogodnej przesiadki na inne środki transportu.
Pomysł budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice śledzimy w cyklu artykułów "Złoty pociąg".
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.