Systemy bezpieczeństwa aktywnego – które funkcje naprawdę pomagają kierowcom?
- 27 listopada 2024
Podczas podróżowania samochodem najważniejsze jest bezpieczeństwo. Duże moce silników i prędkości, które osiągają współczesne samochody, sprawiają, że kierowcy potrzebują wsparcia podczas prowadzenia.
Oferują je tak zwane systemy bezpieczeństwo aktywnego, które uzupełniają analogiczne systemy odnoszące się do bezpieczeństwa pasywnego (pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne). Jakie systemy tego typu są najpowszechniej stosowane i w jaki sposób pomagają kierowcom?
ABS – pomoc podczas hamowania
O systemie ABS słyszał chyba każdy. Jest on stosowany od dziesięcioleci, dzięki czemu jego dopracowanie stoi na bardzo wysokim poziomie. Głównym zadaniem ABS jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas hamowania. Czy oznacza to, że droga hamowania będzie krótsza? Okazuje się, że nie to jest głównym celem istnienia tego systemu, obowiązkowego we wszystkich współcześnie produkowanych pojazdach. Jaką więc rolę odgrywa ABS? Otóż ma on zapewnić możliwość zmiany toru jazdy nawet podczas najmocniejszego naciśnięcia hamulca. Dzięki temu unikasz konieczności wykonywania tak zwanego hamowania pulsacyjnego, co dla wielu kierowców było bardzo trudne do wykonania w sytuacji zagrożenia i silnego stresu.
ASR – system kontroli trakcji
Prowadząc auto w warunkach zimowych, prawdopodobnie zdarzyło Ci się spotkać z tak zwanym buksowaniem kół. Oznacza to sytuację, gdy z powodu braku przyczepności koła nie napędzają pojazdu, ale obracają się w miejscu. Co gorsza, na skutek działania mechanizmu różnicowego cała siła napędowa zostanie skierowana na to koło, które przyczepność utraciło. Wystarczy wjechanie w zagłębienie, gdzie jest lód, jednym kołem i już możemy nie być w stanie kontynuować jazdy bez pomocy. System ASR jest rozwiązaniem tego problemu. Wykorzystuje on do działania pompę ABS. Koło, które straciło przyczepność, jest przyhamowywane, przez co siła napędowa wędruje także na drugie. Umożliwia to uratowanie się z opresji. ASR jest pomocny również podczas przyspieszania – potrafi obniżyć moc silnika bez udziału kierowcy, co znacznie ogranicza poślizg kół. Jeżeli masz auto bez ASR, warto poszukać dobrego ubezpieczenia samochodowego z kategorii autocasco. Pozwoli ono uzyskać odszkodowanie nawet wtedy, gdy sam(a) przyczynisz się do kolizji i uszkodzisz swoje auto.
ESP – stabilizacja toru jazdy
ESP można znaleźć w nowszych samochodach, ponieważ jest to system o wiele bardziej zaawansowany. Również wykorzystuje on już zamontowane w pojeździe podzespoły, czyli pompę systemu ABS. Używa też zestawu czujników, dzięki którym wykrywa siły działające na samochód. W ten sposób może przeciwdziałać poślizgom i ułatwiać wyprowadzenie z nich auta, nawet jeżeli jedziesz po bardzo śliskiej nawierzchni. ESP to jeden z tych systemów, które naprawdę pomagają w bezpiecznej jeździe. Nie trzeba już być mistrzem kierownicy, by poradzić sobie autem „tańczącym” na oblodzonej drodze – elektronika zrobi to za Ciebie.
ICC – inteligentny tempomat
Tempomaty są obecne w autach równie długo jak systemy ABS, czyli od dziesięcioleci. Ich zadaniem jest utrzymanie stałej prędkości w trasie, przez co kierowca nie musi ciągle jej monitorować i zmieniać nacisku na pedał gazu. Przy dużym ruchu takiego tempomatu nie da się jednak używać, ponieważ będziesz regularnie dojeżdżać za blisko do poprzedzającego pojazdu. Rozwiązaniem jest system ICC, czyli tempomat inteligentny. Wykorzystuje on dane z radaru zamontowanego z przodu auta, odczytując odległość od poruszających się przed nami aut. Jeżeli owa odległość zmniejsza się, system automatycznie obniża prędkość pojazdu, by utrzymać bezpieczny dystans od poprzedzającego samochodu. Innymi często spotykanymi określeniami na ICC są tempomat aktywny bądź adaptacyjny (ACC).