Są pieniądze na linie autobusowe. Powiat myślenicki utrzyma przewozy do tych miejscowości
Starostwo powiatowe otrzymało dofinansowanie na utrzymanie w 2025 roku linii przewozowych na trasie Myślenice - Gruszów i Lubień – Bogdanówka
Starostwo powiatowe w Myślenicach otrzymało dofinansowanie z Funduszu Autobusowego na utrzymanie linii Myślenice – Gruszów oraz Lubień – Bogdanówka. Rocznie ich funkcjonowanie kosztuje 300 tys. zł, na które 90% składa się z dofinansowania, a 10% pokrywa powiat.
O tym, jak działa Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych w Małopolsce, podczas dzisiejszego briefingu prasowego na dworcu w Myślenicach mówił wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar (PSL). Towarzyszył mu m.in. wicestarosta myślenicki Rafał Kudas (FZM).
Stąd wyjeżdżać będzie jedna z linii Myślenice-Gruszów utworzonych przez powiat myślenicki, a dworzec będzie też przystankiem na trasie 5 nowych połączeń, które zostaną objęte dofinansowaniem w ramach zadania samorządu województwa małopolskiego.
- Fundusz Autobusowy to narzędzie, które pozwala wspierać rozwój lokalnych połączeń. W roku 2025 mamy historycznie najwyższy fundusz autobusowy w Małopolsce. To po zwiększeniach ponad 91 mln zł.
Tym różni się obecny rząd od poprzedniego, że my patrzymy w sposób sprawiedliwy i uczciwy. Nikogo nie wykluczamy ze względu na jakiekolwiek polityczne, czy inne sytuacje. Każdy z samorządów, który wnioskował otrzymał środki finansowe, odpowiadające wnioskom aplikacyjnym – mówił wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar (PSL).
Krzysztof Jan Klęczar (PSL), wojewoda małopolski: Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to jeden z priorytetów rządu koalicji 15 października. Od samego początku funkcjonowania, gabinet premiera Donalda Tuska w sposób szczególny przyglądał się problemom związanym z wykluczeniem komunikacyjnym.
Efektem tego typu działań jest m.in. powołanie pełnomocnika rządu ds. walki z wykluczeniem komunikacyjnym. To stanowisko realizuje wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Fundusz Autobusowy to narzędzie, które pozwala wspierać rozwój lokalnych połączeń.
Dziś chcemy poinformować, że w roku 2025 historycznie mamy najwyższy fundusz autobusowy w Małopolsce. To po zwiększeniach ponad 91 mln zł. Tym różni się obecny rząd od poprzedniego, że my patrzymy w sposób sprawiedliwy i uczciwy. Nikogo nie wykluczamy ze względu na jakiekolwiek polityczne, czy inne sytuacje.
Każdy z samorządów, który wnioskował, a były to samorządy gminne, powiatowe, związek powiatowo-gminny, a także samorząd województwa małopolskiego, otrzymały środki finansowe odpowiadające wnioskom aplikacyjnym. Pozwoli to otwierać nowe linie, rozwijać połączenia, które wymagały udoskonalenia. Od stycznia działają 2 linie autobusowe uruchomione i koordynowane przez powiat myślenicki.
Następnie głos zabrał wicestarosta Rafał Kudas (FZM). Podkreślał, że dofinansowane połączenia Myślenice – Gruszów oraz Lubień – Bogdanówka są szczególnie ważne, ze względu na korzystających z nich uczniów.
- Te linie nie są rentowne, ale na tym polega ten program, że linie deficytowe mają być wspomagane po to, aby likwidować wykluczenie komunikacyjne. Te linie funkcjonują nie pierwszy rok, ale byliśmy pełni obaw, żeby się utrzymały i żeby to finansowanie było nadal zapewnione. Połączenia się przyjęły i w świadomości naszych mieszkańców, są niezwykle potrzebne. Gdyby nie one, mielibyśmy ogromny problem z dowożeniem uczniów do szkół – mówił.
Rafał Kudas (FZM), wicestarosta powiatu myślenickiego: To połączenia, które są niezwykle ważne w okresie, kiedy uczniowie uczęszczają do szkół. Mamy pewnego rodzaju kryzys demograficzny i przyciągnięcie uczniów do tego, aby uczęszczali do naszych placówek, jest kluczowe, ale nie odbędzie się to bez wsparcia w postaci zapewnienia komunikacji do tych placówek.
To ważne, żeby nasi uczniowie nie wyjeżdżali poza powiat myślenicki i te linie zostały stworzone właśnie z taką myślą. Te linie nie są rentowne, ale na tym polega ten program, że linie deficytowe mają być wspomagane po to, aby likwidować wykluczenie komunikacyjne. To daje nam asumpt do tego, aby wierzyć, że nasze placówki będą miały zapewnioną odpowiednią ilość uczniów, tak żebyśmy mogli dać dobry impuls do dobrej edukacji i w dobrym kierunku w przyszłość. Te linie funkcjonują nie pierwszy rok, ale byliśmy pełni obaw, żeby się utrzymały i żeby to finansowanie było nadal zapewnione.
Te linie się już przyjęły, są w świadomości naszych mieszkańców, są niezwykle potrzebne. Gdyby nie one, mielibyśmy ogromny problem z dowożeniem uczniów do szkół. Myślę, że mieszkańcy, którzy korzystają z tych linii, będą zadowoleni, a w kolejnych latach będziemy myśleli o wyznaczeniu następnych linii, które zapewnią pełną komunikację dla wszystkich tych, którzy nie korzystają z własnego środka transportu, tylko z komunikacji zbiorowej.
W 2025 r. dofinansowaniem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w województwie małopolskim objętych zostaną 302 linie o długości blisko 9,5 tys. km.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.