Mają pomysł jak upłynnić ruch na ul. Przemysłowej. Potrzeba do tego współpracy trzech instytucji i ok. 30 mln zł
Pomysł samorządowców ze starostwa powiatowego polega na przedłużeniu ul. Przemysłowej i połączeniu jej z Zakopianką oraz stworzeniu wylotu ze strefy przemysłowej prowadzącego do ronda im. Lecha Kaczyńskiego.
To zadanie wymaga współpracy trzech instytucji oraz od 20 do 30 mln zł. „Jakieś światełko w tunelu jest. Jeśli to zafunkcjonuje, to będzie komunikacyjnie przełomowe” – o projekcie mówi wicestarosta Rafał Kudas (FZM)
Podczas 10. sesji rady powiatu wicestarosta Rafał Kudas (FZM) relacjonował spotkanie poświęcone rozwiązaniu problemu komunikacyjnego w rejonie skrzyżowania dróg: DK7 (Zakopianki), odcinka drogi wojewódzkiej nr 967, ul. Słowackiego oraz drogi ul. Przemysłowej (droga powiatowa).
Przy jednym stole usiedli m.in. starosta, wicestarosta, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich. Podczas posiedzenia przeanalizowano możliwe rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa oraz płynność ruchu.
Jak informował wicestarosta Rafał Kudas (FZM); spotkanie dotyczyło koncepcji opracowanej przez dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych Jerzego Grabowskiego. Ta zawiera pomysł na upłynnienie ruchu wokół ul. Przemysłowej i zlokalizowanej tam strefy przemysłowo-usługowej.
UWAGA! Podczas sesji nie przedstawiono propozycji pomysłodawców, a poniższy rysunek jest poglądowy - obrazuje przedłużenie ul. Przemysłowej przez dawne lądowisko dla helikopterów do Zakopianki.
Według wstępnej koncepcji rozwiązaniem problemu ma być przedłużenie ul. Przemysłowej wzdłuż Zakopianki, do dawnego lądowiska helikopterów i włączenia jej do DK7. Jak podkreśla wicestarosta „wymaga to przebudowania jednego z mostków na Bysince przez Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz budowy dodatkowego pasa”.
Z drugiej strony strefy przemysłowej miałby znaleźć się wlot do ronda im. Lecha Kaczyńskiego „gdzie można zrobić dodatkowy bajpas” – mówi Rafał Kudas.
Żeby projekt mógł zostać zrealizowany, jak podkreśla wicestarosta „muszą współgrać trzy elementy”. Najpierw Zarząd Dróg Powiatowych musi wydać decyzję dotyczącą przebudowy ul. Przemysłowej, później Zarząd Dróg Wojewódzkich decyzję dotyczącą przebudowy miejsca, gdzie ul. Słowackiego przechodzi w drogę wojewódzką, a następnie GDDKiA – zgodę na włączenie drogi powiatowej w Zakopiankę. Kolejnym wyzwaniem pozostaje montaż finansowy, bo według szacunkowych wyliczeń taka przebudowa będzie kosztować od 20 do 30 mln zł.
Rafał Kudas (FZM) wicestarosta: Temat dotyczy koncepcji opracowanej przez dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych Jerzego Grabowskiego, którą przedstawimy na jednej z tematycznych komisji. Chodzi o upłynnienie ruchu.
To polegałoby to na przedłużeniu ul. Przemysłowej do dawnego lądowiska helikopterów przy Zakopiance i możliwości włączenia się tam do ruchu, ale też na przebudowie jednego z mostków na Bysince przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, co wymaga budowy dodatkowego pasa. W naszej ocenie to znacząco upłynni tu ruch i też w całej strefie przemysłowej. Żeby znowu nie trafić na wąskie gardło, wylot ze strefy przemysłowej byłby przy rondzie Lecha Kaczyńskiego, gdzie można zrobić dodatkowy bajpas, który spowodowałby upłynnienie ruchu.
Jakieś światełko w tunelu jest, chociaż muszę powiedzieć, że najsłabiej poczuwa się w tej sprawie jak na razie Zarząd Dróg Wojewódzkich. Będziemy ich dopingować. Bardzo dobre informacje względem uzgodnień, które mogłyby być poczynione złożył dyrektor GDDKiA Maciej Ostrowski. Jeśli by się to udało i to uzgodnienie będzie funkcjonować, to byłoby - myślę komunikacyjnie przełomowe.
Żeby to wszystko zadziałało, muszą współgrać trzy elementy; Zarząd Dróg Powiatowych z decyzją dotyczącą przebudowy ul. Przemysłowej, Zarząd Dróg Wojewódzkich związany z przebudową tego układu komunikacyjnego, gdzie ul. Słowackiego przechodzi w drogę wojewódzką i GDDKiA, która musiałaby wydać zgodę na włączenie drogi powiatowej w Zakopiankę.
To na pewno nie stanie się tu i teraz, a środki które trzeba szacować lekką to ręką 20-30 mln zł. Natomiast podzielone na różne instytucje sprawiają, że nie jest to inwestycja nie do zrealizowania.
Przebudowa w kolizji z pociągiem?
W ramach prac trwających nad projektem połączenia kolejowego między Myślenicami a Krakowem burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS) zabiega o to, aby stacja kolejowa znajdowała się właśnie przy ul. Przemysłowej.
Radni opozycyjni pytali, czy projekt przebudowy ul. Przemysłowej uwzględnia plany związane z koleją. - Nie wiem. Nikt nie przedstawił jeszcze projektu, w jaki sposób pójdzie kolej. Były jakieś tam głosy, ale formalnie koncepcji nie ma – mówił przewodniczący rady Tadeusz Żaba (FZM).
Z kolei wicestarosta Rafał Kudas stwierdził, że „zanim powstanie kolej, to rozwiązanie, które tam jest przez kilka dobrych lat przyda się mieszkańcom i rozwiąże problem”. Dyskusję zakończył Kamil Ostrowski (WDP) wyrażając nadzieję, że „oba rozwiązania zostaną wdrożone dla dobra mieszkańców i to upłynni ruch”.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.