GDDKiA wyłoniła wykonawców badań i projektantów dla dwóch odcinków BDI
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawców badań geologicznych i projektów budowlanych dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI)
Mowa o częściach trasy od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km) i od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej (21 km). „Jeśli nie będzie odwołań, umowy chcemy podpisać już w maju” – zapowiadają drogowcy
Jak informuje GDDKiA: dla odcinka od Bielska-Białej do Bulowic swoje oferty złożyło10 firm, a dla drogi od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej 13. W przypadku pierwszego odcinka najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Voessing, a jej wartość opiewała na kwotę 31,3 mln zł. W przypadku drugiego odcinka wybrano ofertę firmy Multiconsult za 43 mln zł.
S52 Bielsko-Biała – Bulowice
Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy województw śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym dla każdej jezdni ekspresówki. Zbudujemy też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów.
Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52, która właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem ma największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).
S52 Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska
To najdłuższy odcinek BDI, który obejmuje 1/3 jej przebiegu. Powstanie tu pięć węzłów – Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ oraz Kalwaria Wschód. Między węzłami w Kalwarii powstanie też MOP. Liczba zaplanowanych obiektów jest imponująca – będzie ich aż 43. Średnio więc na każdy kilometr tej części trasy przypadać będą dwa mosty, wiadukty lub estakady. Dodatkowo zbudujemy 27 zbiorników retencyjnych, podobnie jak na odcinku od Bielska-Białej do Bulowic. Ich łączna pojemność to 9,3 miliona litrów. Największy z nich pomieści prawie 1,6 miliona litrów deszczówki.
Ta część S52 to kluczowy odcinek dla Wadowic. BDI pozwoli ominąć miasto od południa i wyprowadzi z niego ruch tranzytowy. Dziś każdego dnia trasą DK52 przejeżdża średnio ponad 15 tysięcy aut.
Pozostałe przetargi
W GDDiA ogłosiła przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków S52: Hałcnów - Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. W kwietniu uruchomiliśmy postępowania dla kolejnych dwóch części: Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska Wschód – Głogoczów.
Na całym odcinku BDI drogowcy planują wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
BDI do 2032 roku
Droga S52 nazywana Beskidzką Drogą Integracyjną ma połączyć Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z Zakopianką w Głogoczowie.
Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o długości 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Na trasie zostanie wybudowanych 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Na pytanie, kiedy pojedziemy Beskidzką Drogą Integracyjną, dyrektor GDDKiA Kraków – Maciej Ostrowski na początku roku mówił, że oddanie całego odcinka BDI planowane jest w 2032 roku.
W połowie kwietnia GDDKiA ogłosiła przetargi na dwa ostatnie odcinki tej trasy. To fragment od Bulowic do Choczni (11,5 km) i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa (12 km).
Ostatni odcinek BDI połączy nową drogę ekspresową z zakopianką. S52 połączy się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Poza tym powstaną dwa węzły, Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.
Wraz drogą ekspresową powstaną 33 obiekty. „Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900 m estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotujemy też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów” – informuje GDDKiA.
Dziś na tym odcinku notuje się największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Każdego dnia tą drogą porusza się niemal 18 tysięcy aut.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. ”Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.