Dobczyce: Otwarcie obwodnicy miasta [WIDEO]
Budowana od września 2010 roku obwodnica Dobczyc została oficjalnie otwarta. Jej główne zadanie polega na wyprowadzeniu ruchu z centrum miasta. To kluczowa inwestycja w gminie na którą mieszkańcy czekali od lat
fot. UGiM Dobczyce
Od piątku 20 lipca kierowcy mogą korzystać z otwartej dla ruchu obwodnicy Dobczyc. - Dobczyce są teraz dużo bliżej Krakowa – podczas otwarcia mówił burmistrz Dobczyc Marcin Pawlak
Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Sowa podkreślał, że gdyby nie strategia samorządu dobczyckiego, która skupiła się na powstaniu w Dobczycach strefy przemysłowej, obwodnicy nie byłoby tu jeszcze długo. - Burmistrza Marcina Pawlaka powinniście od dziś nazywać Pontifex Maximus - Budowniczym Mostów – dodał senator Janusz Sepioł, który jako marszałek województwa małopolskiego podjął decyzję o budowie obwodnicy.
Kończąc oficjalną część uroczystości zastępca burmistrza Paweł Machnicki ściągnął symbolicznie znak zakazu ruchu, a przez most przebiegli sportowcy, przejechali rowerzyści, na czele z historycznym bicyklem. Natomiast w skład zmotoryzowanej kolumny weszły pojazdy z różnych epok. Wśród nich można było zobaczyć Reanault z 1929 r., autobus z początku XX w. Mitsubishi Pajero wicemistrza Polski rajdów terenowych Darka Żyły, a także motocykliści, auta przedsiębiorców i mieszkańców Dobczyc. Kolumnę, która poprowadził radiowóz policyjny otwierały i zamykały wozy strażackie.
Budowa obwodnicy ruszyła we wrześniu 2010 roku. Jej długość wyniesie ponad 900 m, z czego 180 m będzie stanowił most, a estakada ponad 465 m. Planowana całkowita wartość projektu wynosi 56,5 mln zł., w tym wartość robót budowlanych to ok. 54, 4 mln zł.
Głównym celem inwestycji jest poprawa komunikacji przez obejście Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964 Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Wiśniowa do drogi Nowy Sącz, Limanowa, Mszana Dolna, oraz dalej w kierunku Rabki, Nowego Targu i Zakopanego.
Droga ta staje się coraz istotniejszą trasą komunikacyjną łączącą Kraków z gminami południowymi województwa, a tym samym alternatywą dla Zakopianki. Oddanie węzła wielickiego spowodowało, że trasa ta stała się intensywniej wykorzystywana przez ruch tranzytowy.