Nawet 30 złotych za wjazd do centrum Krakowa?

Od połowy roku będzie można tworzyć strefy czystego transportu w miastach. Będą obowiązywać całą dobę, a jeśli zdecyduje się na nie Kraków za wjazd do jego centrum zapłacimy maksymalnie 30 złotych za dzień

Od połowy roku miasta mogą zacząć pobierać opłatę za wjazd do centrum. Projekt ustawy o elektromobilności przyjęty przez rząd daje miastom możliwość tworzenia stref czystego transportu.

Co to będzie oznaczać w rzeczywistości? Za wjazd do takiej strefy zapłacą kierowcy samochodu napędzanego ropą, benzyną lub autogazem. Wolny wjazd będą miały wyłącznie samochody napędzane elektrycznie, wodorem i gazem ziemnym.

W pierwotnej wersji projektu ustawy o elektromobilności płatne strefy ruchu w miastach miały objąć jedynie kierowców starych samochodów. Przepis jednak ostatecznie zaostrzono i objęto nim wszystkich posiadaczy samochodów spalinowych.

Stawkę mają ustalać lokalne władze, a kwota za jednorazowy wjazd nie może być wyższa niż 30 zł za dzień. Za wjazd bez zezwolenia grozić będzie mandat do 500 zł.

Na takie rozwiązanie mogą zdecydować się największe miasta, które borykają się ze smogiem. Tak może być w przypadku Krakowa do którego każdego dnia do pracy dociera wielu mieszkańców powiatu myślenickiego. Spodziewać się można również wzrostu cen biletów w komunikacji zbiorowej, ponieważ koszt wjazdu ponieść będą musieli właściciele firm transportowych.

Projekt ustawy umożliwiającej m.in. wprowadzenie opłat rząd przyjął pod koniec grudnia. Teraz dokument trafi do Sejmu. Ustawa powinna wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem pakietu regulacji, które będą obowiązywać w innych terminach.  

 

Czytaj także

Komentarze

  • 04.01.2018 - 18:00
    Super ! chętnie dojadę do Krakowa Komunikacją zbiorową !! tylko w cywilizowany sposób !!! Niech zrobią jakąś linię aglomeracyjną do Krakowa a później takie coś, busy to trzeci albo czwarty świat
    80 9 Cytuj Zgłoś
  • Niebieskooka 04.01.2018 - 18:28
    Jak zwykle media biją pianę. To że taka ustawa wejdzie w życie to jeszcze nic nie oznacza. Władze miast same będą decydować, lecz nie zrobią tego z dnia na dzień, tylko dadzą czas aby ludzie się dostosowali i wtedy będzie można pisać artykuły a nie jakieś domysły. Swoją drogą ideologia słuszna, miasta od wieków były dla ludzi, a samochody siłą nam je wzięły
    11 28 Cytuj Zgłoś
  • 04.01.2018 - 18:45
    a dlaczego tylko w miastach ma być zakaz? przez Libertów ,Gaj Mogilany Głogoczów Krzyszkowice Jawornik Myslenice przewija sie dziennie cała masa samochodów,nie rozumiem dlaczego w Krakowie nie bedzie mozna smrodzic a gdzie inndziej bedzie mozna smrodzić
    droga nr 52 przebiega przez sam środek wsi,na wsiach juz mozna smrodzić?taki nawał samochodów codziennie utrudnia mieszkancom zycie,jesli wprowadzać zakazy to wszedzie a nie w wybranych miejscach przez samorzady,no chyba ze Krakusy nie wyjada poza granice swojego miasta
    w calej europie buduja parkingi aby na jak najmniejszym obszarze zmiescio sie jak najwiecej samochodów a u nas zakazy
    jestem jak najbardziej za zakazem,ale niech obejmie wszystkie miejscowosci
    40 18 Cytuj Zgłoś
  • Niebieskooka 04.01.2018 - 18:59
    albert bo w dużych miastach korki są wielkości Myślenic :)
    13 23 Cytuj Zgłoś
  • 04.01.2018 - 19:24
    duze miasta duze korki,na zachodzi sa jeszcze wiekse miasta i jeszcze wieksze korki,krakowiskie korki to mały pikuś,korki z reguły tworza sie gdy sa pprowadzone jakies remonty lub gdy jest jakis wypadek
    chcesz zobaczyć korek poza miastem? jedz w godzinach szczytu drogą nr 52
    16 10 Cytuj Zgłoś
  • Niebieskooka 04.01.2018 - 19:43
    korki tworzy zbyt duża ilość samochodów. Miasto ma ograniczoną przestrzeń. Może gdy przyjdzie zapłacić ludzie zrozumieją że miasta nie są dla samochodów tylko dla ludzi. Dlaczego ja codziennie muszę tracić ponad godzinę w korkach bo państwo wygodniccy musza pojechać do pracy samochodem? W weekend jakoś problemów nie ma. Większe miasta? Może Nowy Jork? Korki duże ale jedzie się dużo płynniej niż w takim Krakowie co przy takiej liczbie ludzi jest sukcesem
    4 37 Cytuj Zgłoś
  • 04.01.2018 - 20:44
    Korki tworzą się przede wszystkim dlatego, że ludzie nie potrafią jeździć. Notorycznie blokują skrzyżowania, nie potrafią sprawnie ruszać ze skrzyżowania czy z tzw. "świateł", nie potrafią sprawnie włączać się do ruchu, nie potrafią wykorzystywać miejsca na jezdni, nie znają zasad ruchu okrężnego, itd.
    31 10 Cytuj Zgłoś
  • 04.01.2018 - 20:57
    Viking napisał/a:
    Korki tworzą się przede wszystkim dlatego, że ludzie nie potrafią jeździć. Notorycznie blokują skrzyżowania, nie potrafią sprawnie ruszać ze skrzyżowania czy z tzw. "świateł", nie potrafią sprawnie włączać się do ruchu, nie potrafią wykorzystywać miejsca na jezdni, nie znają zasad ruchu okrężnego, itd.
    ty je jestex extra baran ????
    3 28 Cytuj Zgłoś
  • Artur 04.01.2018 - 21:50
    I bardzo dobrze. W nieznacznym stopniu, ale jednak rozwiązanie takie poprawi fatalną jakość powietrza w Krakowie.
    7 27 Cytuj Zgłoś
  • 04.01.2018 - 22:40
    Kolejny debilizm.
    Szkoda ze nikt nie powie wprost ze chodzi tu tylko o kase a nie nasze dobro. Ponoc żyjemy w wolnym kraju a nie ze będzie ktoś nam narzucał co mamy robic i czym sie poruszać. Stać mnie to bede jeździł autem a nie bede tracił czas na komunikacje i uzeral sie z ludźmi!!
    Debilne państwo.
    31 6 Cytuj Zgłoś
  • Inżynier Monk 04.01.2018 - 22:54
    niebieskooka123 napisał/a:
    Dlaczego ja codziennie muszę tracić ponad godzinę w korkach bo państwo wygodniccy musza pojechać do pracy samochodem?
    Tzn tracisz czas w korkach idąc pieszo? Bo chyba nie tramwajem.
    17 6 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 04.01.2018 - 23:54
    niebieskooka123 napisał/a:
    Władze miast same będą decydować, lecz nie zrobią tego z dnia na dzień, tylko ...
    Zrobią to zaraz po wyborach. Za mocne lobby antysmogowe (które ludzi w błąd wprowadza) jest w Krakowie, a przed wyborami myślę że im się nie opłaci o tym decydować. Patrz uchwała anty smogowa dla małopolski. Wszystkie terminy w niej są po wyborach (bodajże XII2019, XII2023, XII2026). Na marginesie kto sobie zdaje sprawę, że obecnie dzięki tej uchwale koszt wymiany pieca węglowego może wynieść ok 20 tys zł i że ona wprowadza ostrzejsze wymagania w całej Małopolsce, niż dyrektywa UE, która zacznie obowiązywać za kilka lat.
    11 4 Cytuj Zgłoś
  • 05.01.2018 - 7:39
    zrobić tak jak było na śdm w krakowie. wtedy nikt nigdzie autem nie dojedzie i po problemie. :) poza tym spoko puki co straż miejska nie jest w stanie upilnować strefy A w centrum a co dopiero jakby mieli pilnować strefy czystego powietrza. jak ktoś wie jak to i tak jeździ po centrum jak chce :)
    6 3 Cytuj Zgłoś
  • 05.01.2018 - 9:12
    niewolnik niewolnikiem pogania niewolnika, takie ekonomiczne zniewolenie, miliony niewolników, a Ty masz oddać wszystko co posiadasz a jak to działa ? Kup jakikolwiek produkt, on wygeneruje problemy aby kupić usługę i jej otoczkę czyli dokup przedłużenie gwarancji, do tego dokup ubezpieczenie a następnie ubezpieczenie na życie aby Twoja rodzina nie spłacała, oczywiście dopłać za ubezpieczenie wkładu własnego. Następnie wykup abonament obsługi prawnej, bo tylko w ten sposób będzie Twój głos reprezentowany we wszelkich urzędach, Ty nie będziesz miał czasu na walkę o swoje prawa (także gwarancyjne nowych gadżetów niezbędnych do życia), bo Twoje jedyne prawo to będzie praca na miniratki tego co kupiłeś i dokupić planujesz. Dopłać do abonamentu najlepiej w kryptowalucie a otrzymasz za chwilę możliwość oddychania, oczywiście abonament tym droższy im większy wiek nieprodukcyjny (bo po co ma oddychać ten kto nie pracuje). Chcesz oddychać - płać.
    Taka wizja :-))))
    10 3 Cytuj Zgłoś
  • 05.01.2018 - 11:48
    Wielu ludzi w tym rodzice z chorymi dziećmi jeździ do lekarzy w Krakowie i też musieli by jeszcze dodatkowo płacić! Przecież to istny BANDYTYZM!
    28 2 Cytuj Zgłoś
  • Artur 05.01.2018 - 14:54
    sh_ma napisał/a:
    Zrobią to zaraz po wyborach. Za mocne lobby antysmogowe (które ludzi w błąd wprowadza) jest w Krakowie, a przed wyborami myślę że im się nie opłaci o tym decydować. Patrz uchwała anty smogowa dla małopolski. Wszystkie terminy w niej są po wyborach (bodajże XII2019, XII2023, XII2026). Na marginesie kto sobie zdaje sprawę, że obecnie dzięki tej uchwale koszt wymiany pieca węglowego może wynieść ok 20 tys zł i że ona wprowadza ostrzejsze wymagania w całej Małopolsce, niż dyrektywa UE, która zacznie obowiązywać za kilka lat.
    W którym miejscu "lobby antysmogowe" wprowadza ludzi w błąd? Przykłady, a nie tendencyjne i ogólnikowe stwierdzenia proszę.
    2 1 Cytuj Zgłoś
  • 05.01.2018 - 14:58
    seba napisał/a:
    Super ! chętnie dojadę do Krakowa Komunikacją zbiorową !! tylko w cywilizowany sposób !!! Niech zrobią jakąś linię aglomeracyjną do Krakowa a później takie coś, busy to trzeci albo czwarty świat
    właśnie - autobusy miejskie i zaproponować panom busiarzom pracę (jeśli mają narzekać, że się będzie chciano ich pozbyć) i byłoby pięknie. Naprawdę nikt w Mce żadnej okazji do biznesu w tym nie widzi?
    4 2 Cytuj Zgłoś
  • Niebieskooka 05.01.2018 - 19:15
    Problem jest taki że to komunikacji miejskiej trzeba dopłacać i mało która gmina chce się na to pisać. Chociaż niedaleko mnie gminy zorganizowały darmową komunikację do głównej pętli MPK. Zrobić tak wszędzie do tego P&R i można pozamykać wjazd w tygodniu:)
    2 3 Cytuj Zgłoś
  • 05.01.2018 - 19:25
    Niebieskooka absolutnie się nie zgadzam trasa Kraków myslenice jest bardzo rentowna wystarczy aby trasa mpk była zbieżna z aktualną trasa busów
    11 2 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 06.01.2018 - 15:46
    Lesica napisał/a:
    W którym miejscu "lobby antysmogowe" wprowadza ludzi w błąd? Przykłady, a nie tendencyjne i ogólnikowe stwierdzenia proszę.
    Była uchwała antysmogowa zaskorżona w sądzie administracyjnym. W uzasadnieniu do wyroku sędzia mijał się z prawdą mówiąc, że uchwała ta dąży do tego, co i tak dyrektywa UE wymusi za kilka lat. Po kim ten sędzia to powtórzył, skoro na rozprawie był przedstawiciel alarmu antysmogowego?

    Dlaczego alarm antysmogowy nie publikuje pełnej dokumentacji z badań, które wspiera?
    2 2 Cytuj Zgłoś
  • 06.01.2018 - 16:28
    Ja sie pytam kto to ##### wymyslił. Niemają już skąď pieniędzy brać,od kierowców będą brać za wjazd do krk, pffff to jest jakis absurd.
    5 3 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 07.01.2018 - 22:15
    To nie jest absurd pod trzema warunkami:
    - jeżeli będzie obowiązywał tylko w zabytkowej części miasta
    - jeżeli wcześniej zostaną zapewnione alternatywne rozwiązania komunikacyjne dla uboższych - takie ktre tylko nieznacznie mogą utrudnić im życie
    - nie będą musiały w te strefy wjeżdżać (np do urzędów, szpitali itp) osoby starsze, niepełnosprawni i małe dzieci i chorzy.
    1 2 Cytuj Zgłoś
  • 08.01.2018 - 6:19
    niebieskooka123 napisał/a:
    Dlaczego ja codziennie muszę tracić ponad godzinę w korkach bo państwo wygodniccy musza pojechać do pracy samochodem?
    To już Twój problem. Ja będę zawsze autem jeździł bo:
    A) to mój samochód
    B) to moje pieniądze
    C) to mój czas
    D) nie będzie jakiś śmieszny człowieczek mówił mi jak mam żyć
    Więc schowaj swoje żale w kieszeń i kiś się w korkach z przepoconym bydłem i żulami dojrzewającymi na słońcu w MPK. Ja wolę posiedzieć w moim prywatnym klimatyzowanym samochodzie :D. Nic mnie bardziej nie denerwuje niż ktoś kto myśli że będzie za innych decydował i mówił im jak mają żyć.
    10 4 Cytuj Zgłoś
  • 09.01.2018 - 8:56
    niebieskooka123 napisał/a:
    Problem jest taki że to komunikacji miejskiej trzeba dopłacać i mało która gmina chce się na to pisać. Chociaż niedaleko mnie gminy zorganizowały darmową komunikację do głównej pętli MPK. Zrobić tak wszędzie do tego P&R i można pozamykać wjazd w tygodniu:)
    Problem jest taki ze jest problem z toba, moze jakis lekarz? Ta jak koło wyżej opisał mam samochód place podatki to bede tym samochodem jeździł, czuje sie bezpieczniejszy w swoim samochodzie z FILTREM DPF niz stojąc w niesprawnym kopcącym busie ktory ma takiż filtr wycięty, bądźmy jest tak stary ze nie posiada takiej części w swoim podzespole.. POZDRO BUSIARZE MIN PAN KOWAL FU
    1 2 Cytuj Zgłoś
  • Artur 12.01.2018 - 8:11
    sh_ma napisał/a:
    Była uchwała antysmogowa zaskorżona w sądzie administracyjnym. W uzasadnieniu do wyroku sędzia mijał się z prawdą mówiąc, że uchwała ta dąży do tego, co i tak dyrektywa UE wymusi za kilka lat. Po kim ten sędzia to powtórzył, skoro na rozprawie był przedstawiciel alarmu antysmogowego?

    Dlaczego alarm antysmogowy nie publikuje pełnej dokumentacji z badań, które wspiera?
    Nie trzeba być bystrzakiem, żeby wiedzieć, że UE zaostrza normy środowiskowe. Zakłady przemysłowe już się całkiem nieźle dostosowały, teraz przyszła pora na domowe paleniska i samochody (źródła rozproszone).
    Tego typu system (w mojej ocenie lepszy) funkcjonuje w Paryżu. Nawet jak jedziesz do Paryża na weekend własnym samochodem zarejestrowanym w Pl to musisz odpowiednio wcześniej wysłać dane o samochodzie do francuskiego Urzędu Transportu i odeślą Ci naklejkę na szybę określającą klasę ekologiczną pojazdu. Z zieloną naklejką wjedziesz wszędzie, z żółtą mogą być problemy w ścisłym centrum, a czerwona = zakaz wjazdu do Paryża.



    2 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 12.01.2018 - 21:49
    Nie trzeba być bystrzakiem, aby wiedzieć, że UE zaostrza normy środowiskowe. To prawda. Nie trzeba też być bystrzakiem, aby zauważyć, że choć mnie zacytowałaś, to kompletnie nie odpowiedziałaś na moje pytania. Trzeba jednak mieć odrobinę bystrości i dużo zainteresowania sprawą, aby zauważyć, że uchwała antysmogowa dla całej małopolski bardziej i szybciej zaostrza niż UE, a przecież nie jesteśmy jednym z najbogatszych krajów UE.

    A trzeba już być bystry, aby zauważyć, że uchwała antysmogowa zabrania rozwiązań, które czasem mogą być bardziej ekologiczne niż te, na które pozwala ta uchwała.
    1 Cytuj Zgłoś
  • 24.01.2018 - 13:54
    BARDZO DOBRZE SKONCZY SIE WIEJSKIE WYCIECZKI KMY do GRODU KROLEWSKIEGO TRZYMAJTA SIE Z DALA OD MIASTA Z TRUJACYMI AUTAMI TYLKO HYBIRD I ELEKTRYCZNE I TYLKO DLA WYBRANYCH !!! a zwiedzac to czemu nie za 50 za wjazd sie odechce miszczom kierownicy jazdy.
    3 Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach