Krzyszkowice

Sześć firm chce brać udział w budowie tunelu pod Zakopianką. Na ten czas mieszkańcy domagają się świateł

Sześć firm chce brać udział w budowie tunelu pod Zakopianką. Na ten czas mieszkańcy domagają się świateł
Fot. Piotr Jagniewski

Do przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski nad budowę tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach zgłosiło się 6 firm. Proponują wykonanie tej inwestycji w kwotach od 0,6 do 1,9 mln zł. GDDKiA ma na ten cel 1,7 mln zł

W poniedziałek 4 maja otwarto oferty przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy skrzyżowania DK7 z drogami: powiatową i gminną w Krzyszkowicach. Swoje oferty złożyło sześciu wykonawców. Najniższa oferta opiewa na kwotę 596 427,00 zł, natomiast najwyższa na 1 896 896,16 zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia: 1 725 841,68 zł.

Jak informuje GDDKiA teraz rozpoczyna się badanie i analiza złożonych ofert. Po ukończeniu tej części postępowania przetargowego nastąpi wybór wykonawcy. Ten będzie musiał przygotować: kompleksową dokumentację projektową, uzyskać niezbędne opinie, uzgodnienia i decyzje administracyjne włącznie z decyzją o zezwoleniu na realizację (ZRID).

Jego zadaniem będzie także przygotowanie dokumentacji przetargowej i udzielanie odpowiedzi na pytania wykonawców na etapie procedury przetargowej na realizację inwestycji oraz sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją przedsięwzięcia w czasie prowadzenia robót budowlanych.

Okres dokumentacyjny wraz z uzyskaniem decyzji ZRID może trwać 22 miesiące, czyli w latach 2020-2023, natomiast sama realizacja robót zajmie 2023 i 2024 rok.

 

Mieszkańcy chcą na ten czas sygnalizacji świetlnej

I właśnie kalendarz robót nie zadowala mieszkańców, którzy proponują, aby do tego czasu nad bezpieczeństwem pieszych czuwała sygnalizacja świetlna. Napisali w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W odpowiedzi otrzymali pismo odmowne zawierające informacje o tym, że płynność ruchu na Zakopiance jest dla GDDKiA priorytetem.

Bożena Góra, organizatorka styczniowego protestu na Zakopiance i inicjatorka ruchu społecznego pod nazwą „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć”: - Chcemy, aby mieszkańcy już w najbliższym czasie odczuli poprawę bezpieczeństwa na tym niebezpiecznym skrzyżowaniu, a nie za 4 lata, gdy prace zostaną ukończone.

Termin zakończenia prac datowany jest na październik 2024 r. Jest to data planowa i może ulec przedłużeniu. To okres 4,5 roku. Przykładowo mieszkaniec Krzyszkowic, który raz dziennie pokonuje to skrzyżowanie będzie musiał narażać swoje życie i zdrowie ok. 1600 razy.

Chcemy zminimalizować to ryzyko, dlatego złożyliśmy pismo do dyrektora Pałasińskiego z GDDKIA z prośbą o zainstalowanie tymczasowej sygnalizacji świetlnej.

Według niej montaż świateł ułatwi pokonywanie Zakopianki przez pieszych oraz włączanie się samochodów z drogi gminnej i powiatowej zlokalizowanej po lewej i prawej stronie DK7.

Bezpieczna przeprawa przez Zakopiankę w Krzyszkowicach powstanie w 2024 roku. Czy do tego czasu powinna działać tam sygnalizacja świetlna?

  • zdecydowanie tak
  • raczej tak
  • trudno powiedzieć
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie
  • Zobacz wyniki
  • zdecydowanie tak zdecydowanie tak 59%
  • raczej tak raczej tak 10%
  • trudno powiedzieć trudno powiedzieć 6%
  • raczej nie raczej nie 8%
  • zdecydowanie nie zdecydowanie nie 17%
  • Głosów: 674

W jednym z naszych sondaży pytamy was, czy do czasu zakończenia robót w Krzyszkowicach, powinna działać w tym miejscu sygnalizacja świetlna? Zdecydowana większość ankietowanych popiera taki pomysł, a przeciwny jest co piąty biorący udział w sondażu.

Powiązane tematy

Komentarze (23)

  • 5 maj 2020

    Dokladnie. To nie jest przetarg na wykonanie tunelu a przetarg na wykonanie projektu. To zasadnicza różnica.

    21 4 Odpowiedz
  • 5 maj 2020

    Czyli powinno być Sześć firm chce projektować tunel pod Zakopianką?

    16 2 Odpowiedz
  • 5 maj 2020

    Proszę o sprostowanie tytułu artykułu, gdyż jest mylący.
    To jest przetarg na projekt skrzyżowania, a nie na jego budowę.

    17 5 Odpowiedz
  • 6 maj 2020

    Projekt za 1..9 mln???

    13 3 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    6 maj 2020

    Koszt kładki w Jaworniku to 3 mln 645 tys., 4 mln 217 tyś zł - kładki w Głogoczowie (według danych GDDKiA, więc przy 1 mln 700 tys na sam projekt tunel zapowiada się mega "wypasiony", albo przewidują drążenie w skale ?

    10 1 Odpowiedz

Zobacz więcej