logo-web9
Okolice

Krzyszkowice: Jak bezpiecznie pokonać Zakopiankę? Problem ciągnie się od lat

Kładki czy tunele? Debata o tym jakiego rodzaju przeprawy przez Zakopiankę zapewnią bezpieczeństwo mieszkańców ciągnie się od kilku lat.

O budowę tuneli od trzech lat apeluje burmistrz Ostrowski, zarządca drogi buduje kładki dla pieszych, natomiast  poseł przedstawił koncepcję budowy przejazdu podziemnego opracowaną przez GDDKiA

Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic buduje kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł) w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.

 

Budują kładki, wy wolicie tunele

Jeszcze w 2015 roku pytaliśmy Was, który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.

Weź udział w sondażu!

W tym samym roku burmistrz Myślenic apelował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby budować tunele. "Kładka umożliwia wyłącznie przejście, natomiast tunel przejazd samochodem i przejście. Utrzymanie tunelu nie musi generować takich kosztów utrzymania jak kładka z windami" - argumentował trzy lata temu.

Dzisiaj jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań z Zakopianką jest to w Krzyszkowicach, gdzie z drogą krajową przecina się droga powiatowa. W ubiegłym roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę, ale to nadal nie rozwiązuje problemów bezpiecznego przejazdu ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą. W swoim spocie wyborczym uwagę na ten problem zwraca kandydat na burmistrza Myślenic Krzysztof Halek.

 

Burmistrz i starosta nie chcą czekać

O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne było głośno w ubiegłym roku podczas m.in. spotkania mieszkańców z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane. Opracowanie powstało na podstawie wcześniej przygotowanych wariantów, umożliwiających rozwiązanie niebezpiecznego przejazdu przez Zakopiankę w tym miejscu.

W ubiegłym tygodniu Maciej Ostrowski podpisał porozumienie ze starostą Józefem Tomalem w sprawie prac związanych z budową w tym miejscu bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali podczas konferencji prasowej; GDDKiA obiecała przedstawić koncepcję budowy przejazdu podziemnego w czerwcu tego roku.

- Czekaliśmy do końca wakacji i w dalszym ciągu koncepcji nie ma. Dlatego zdecydowaliśmy się na podpisanie porozumienia o współpracy i przystępujemy do projektowania przejazdu według koncepcji przedstawionej rok temu mieszkańcom Krzyszkowic - mówił Maciej Ostrowski.

 

Poseł przedstawia koncepcję tunelu

Kolejnego dnia przed kamerami poseł Jarosław Szlachetka zaprezentował opinie techniczną w zakresie możliwości i wskazania rozwiązań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym skrzyżowaniu, która zakłada budowę tunelu.

- Rozwiązanie przygotowane przez zarządcę drogi krajowej jest opracowane przez wykwalifikowanych inżynierów oraz spełnia warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać  drogi publiczne - mówił Jarosław Szlachetka.

Jak zapewniał koncepcja trafi m.in. do mieszkańców w celu wypowiedzenia się nad zaproponowanymi przez inżynierów rozwiązaniem służącym poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu w Krzyszkowicach.

Poseł szacuje, że potrzebne będzie ok. 10 mln zł i 2-3 lata na realizację.

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!