logo-web9
Krzyszkowice

Jak bezpiecznie pokonać Zakopiankę? Wraca koncepcja tunelu, który wskazujecie od lat

Dyskusja na temat rozwiązania, które pozwoli mieszkańcom na bezpieczne przecięcie Zakopianki ciągnie się od lat.

Do tej pory wykonano korektę skrzyżowania w Krzyszkowicach, a GDDKiA opracowała koncepcję budowy… tunelu na który wskazujecie od 2015 roku

Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic budowała kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł).

 

Wskazujecie na tunele od 2015 roku

W 2015 roku pytaliśmy Was, który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość z ankietowanych (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.

Weź udział w sondażu!

W tym samym roku ówczesny burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski apelował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby budować tunele. "Kładka umożliwia wyłącznie przejście, natomiast tunel przejazd samochodem i przejście. Utrzymanie tunelu nie musi generować takich kosztów utrzymania jak kładka z windami" - argumentował cztery lata temu.

 

Krzyszkowice: Niebezpiecznie na skrzyżowaniu

Dzisiaj jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań z Zakopianką jest to w Krzyszkowicach, gdzie z drogą krajową przecina się droga powiatowa. W 2017 roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę (budowa lewoskrętu od strony Myślenic, korekta lewoskrętu od Krakowa oraz wlotu drogi powiatowej i budowa chodników wraz z dojściami do zatok autobusowych), ale to nadal nie rozwiązuje problemu bezpiecznego przejazdu, ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą.

O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne było głośno w 2017 roku m.in. podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane.

Temat skrzyżowania poruszany był podczas kampanii w trakcie wyborów samorządowych 2018. Niebezpieczeństwo związane z Zakopianką pojawiało się w spotach kandydatów, a kończący kadencję burmistrz Maciej Ostrowski wraz ze starostą Józefem Tomalem podczas konferencji prasowej podpisali porozumienie w sprawie prac związanych z budową w Krzyszkowicach bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali; to wynik braku zaangażowania w tej sprawie ze strony GDDKiA.

Jednak tunel

Kilka dni temu w myślenickim magistracie wspólnie z burmistrzem Jarosławem Szlachetką i wiceburmistrzem Mateuszem Sudrem przy jednym stole usiadł m.in. starosta Józef Tomal, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński oraz dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Jerzy Grabowski.

Tomasz Pałasiński z GDDKiA zaprezentował koncepcję budowy bezkolizyjnego przejazdu – pod Zakopianką. Dokumentacja zawiera propozycję budowy tunelu z uwzględnieniem ukształtowania terenu, ingerencji w grunty prywatne, a także obowiązujące przepisy projektowe techniczno-budowlane wraz z szacunkowymi kosztami zaproponowanej rozbudowy skrzyżowania. Gmina nie informuje o ich wysokości.

- Opinia techniczna Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykazała, że najbardziej optymalnym rozwiązaniu drogowym kompleksowo rozwiązującym wszystkie elementy zapewniające bezpieczeństwo wszystkich uczestników drogi – zarówno pojazdów jak i pieszych – jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania z przejazdem podziemnym.

Gmina Myślenice przy współpracy z GDDKiA planuje postarać się o wpisanie tej inwestycji do rządowego programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Dzięki temu początek realizacji inwestycji byłby możliwy w 2020 roku. Rozpoczęliśmy rozmowy ze Starostwem Powiatowym, gdyż partycypacja w kosztach ze strony Powiatu Myślenickiego podniesie ocenę merytoryczną naszego wniosku i zwiększy szanse na uzyskanie dofinansowania ze środków rządowych

– mówi burmistrz Jarosław Szlachetka.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński podczas spotkania informował, że inwestycja ma obejmować m.in. budowę pasa dzielącego pomiędzy jezdniami, przebudowę wlotów drogi powiatowej i gminnej na skręty w prawo, budowę bezkolizyjnej w stosunku do Zakopianki drogi pomiędzy drogą powiatową i drogą gminną z jednostronnym chodnikiem oraz budowę tunelu wraz z murami oporowymi na dojeździe do tunelu.

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!