Okolice

Krzyszkowice: Jak bezpiecznie pokonać Zakopiankę? Problem ciągnie się od lat

Krzyszkowice: Jak bezpiecznie pokonać Zakopiankę? Problem ciągnie się od lat

Kładki czy tunele? Debata o tym jakiego rodzaju przeprawy przez Zakopiankę zapewnią bezpieczeństwo mieszkańców ciągnie się od kilku lat.

O budowę tuneli od trzech lat apeluje burmistrz Ostrowski, zarządca drogi buduje kładki dla pieszych, natomiast  poseł przedstawił koncepcję budowy przejazdu podziemnego opracowaną przez GDDKiA

Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic buduje kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł) w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.

 

Budują kładki, wy wolicie tunele

Jeszcze w 2015 roku pytaliśmy Was, który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.

Który sposób na przekroczenie Zakopianki uważasz za wygodniejszy?

  • tunelem pod jezdnią tunelem pod jezdnią 87%
  • kładką nad jezdnią kładką nad jezdnią 13%
  • Głosów: 2639

W tym samym roku burmistrz Myślenic apelował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby budować tunele. "Kładka umożliwia wyłącznie przejście, natomiast tunel przejazd samochodem i przejście. Utrzymanie tunelu nie musi generować takich kosztów utrzymania jak kładka z windami" - argumentował trzy lata temu.

Dzisiaj jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań z Zakopianką jest to w Krzyszkowicach, gdzie z drogą krajową przecina się droga powiatowa. W ubiegłym roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę, ale to nadal nie rozwiązuje problemów bezpiecznego przejazdu ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą. W swoim spocie wyborczym uwagę na ten problem zwraca kandydat na burmistrza Myślenic Krzysztof Halek.

 

Burmistrz i starosta nie chcą czekać

O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne było głośno w ubiegłym roku podczas m.in. spotkania mieszkańców z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane. Opracowanie powstało na podstawie wcześniej przygotowanych wariantów, umożliwiających rozwiązanie niebezpiecznego przejazdu przez Zakopiankę w tym miejscu.

W ubiegłym tygodniu Maciej Ostrowski podpisał porozumienie ze starostą Józefem Tomalem w sprawie prac związanych z budową w tym miejscu bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali podczas konferencji prasowej; GDDKiA obiecała przedstawić koncepcję budowy przejazdu podziemnego w czerwcu tego roku.

- Czekaliśmy do końca wakacji i w dalszym ciągu koncepcji nie ma. Dlatego zdecydowaliśmy się na podpisanie porozumienia o współpracy i przystępujemy do projektowania przejazdu według koncepcji przedstawionej rok temu mieszkańcom Krzyszkowic - mówił Maciej Ostrowski.

 

Poseł przedstawia koncepcję tunelu

Kolejnego dnia przed kamerami poseł Jarosław Szlachetka zaprezentował opinie techniczną w zakresie możliwości i wskazania rozwiązań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym skrzyżowaniu, która zakłada budowę tunelu.

- Rozwiązanie przygotowane przez zarządcę drogi krajowej jest opracowane przez wykwalifikowanych inżynierów oraz spełnia warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać  drogi publiczne - mówił Jarosław Szlachetka.

Jak zapewniał koncepcja trafi m.in. do mieszkańców w celu wypowiedzenia się nad zaproponowanymi przez inżynierów rozwiązaniem służącym poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu w Krzyszkowicach.

Poseł szacuje, że potrzebne będzie ok. 10 mln zł i 2-3 lata na realizację.

Powiązane tematy

Komentarze (48)

  • Beata 19 wrz 2018

    Problem ciągnie się od lat i dopiero Jarosław Szlachetka załatwił sprawę :)

    93 70 Odpowiedz
  • mirek@ 19 wrz 2018

    od lat walkuja ten temat samorzadowcy bezradni nie moga wplynac na generalna dyrekcje, a posel przywozi (sic!) kolejne rozwiazanie z wielkiego swiata... efekt? ciagle nic sie nie zmienia

    50 18 Odpowiedz
  • 19 wrz 2018

    Nie będzie dwupoziomowego skrzyżowania w Krzyszkowicach.Od co najmniej 10 lat kilka osób o to walczy.Bez skutku.

    32 6 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    19 wrz 2018

    Proponuje zrobic obwodnice zakopianki bo po tej zrytej drodze ciezko jezdzic ciezarowką wszedzie ograniczenia do 50 i wloty na kamikazee z boków .

    30 7 Odpowiedz
  • Piotr 19 wrz 2018

    Tak zapewne weźmie w dłoń łopate i podkop pod zakopianką zrobi, potem go poszerzy wymuruje, położy asfalt i oczywiście nie zapomni przeciąć wstęgi. Wszystko to uczyni swoimi wyrobionymi pracą od 10 lat przy łopacie dłońmi. Na sam koniec wręczy Bagietce bukiet róż za pracę w swoim sztabie wyborczym i wspaniałe sianie propagandy w większości pojawiających się tematów na forum miasto info

    50 48 Odpowiedz

Zobacz więcej

Pcim. Pożar zakładu lakierniczego
Pcim 0

Pcim. Pożar zakładu lakierniczego

Na miejscu pracowały 22 zastępy straży, łącznie ponad 100 strażaków. Ogień strawił powierzchnię ok. 870 m kw. Pożar udało się opanować, nikt nie odniósł obraż...