Policjanci odbierają klucze. Otwarcie posterunku z końcem lutego
Mundurowi rozpoczęli instalację potrzebnego sprzętu do funkcjonowania posterunku w Sułkowicach. Będzie działał przy ul. Sportowej
Burmistrz Artur Grabczyk na ostatniej sesji wspomniał, że policjanci w tym tygodniu odbierają klucze do pomieszczeń i będą w nich instalować potrzebny sprzęt. Informację potwierdza rzecznik myślenickiej policji.
Dawid Wietrzyk, rzecznik prasowy KPP w Myślenicach: Od tego tygodnia policja będzie wyposażać lokal w urządzenia teleinformatyczne. Otwarcie posterunku w Sułkowicach planowane jest na koniec lutego.
O posterunku mówi się od 2017 roku
Po tym, jak w 2017 roku Michał Gamrat objął funkcję komendanta Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach, w kilku miejscowościach organizował cykl debat z mieszkańcami i samorządowcami na temat bezpieczeństwa w powiecie. Potrzebę stworzenia posterunków sygnalizowali wówczas m.in. mieszkańcy i włodarze Pcimia oraz Sułkowic.
- W tej sytuacji temat reaktywacji posterunku teraz pewnie wróci i trzeba będzie na nowo podjąć rozmowy z policją. Chciałbym porozumieć się z komendantem powiatowym i wojewódzkim, aby na zdrowych zasadach współuczestniczyli w finansowaniu takiej jednostki. Utrzymanie takiego budynku to dla gminy duże obciążenie, ale trzeba będzie poszukać lokalu, który spełni wymagania policji – niespełna dwa lata temu mówił Piotr Pułka, ówczesny burmistrz Sułkowic.
Nie udało mu się jednak doprowadzić do reaktywacji posterunku. W między czasie na stanowisku komendanta zaszła zmiana, a miejsce Michała Gamrata zajął mł. Insp. Maciej Kubiak. - Uważam za zasadne odtworzenie posterunku w Sułkowicach i jestem otwarty na współpracę z samorządem – mówił podczas konsultacji społecznych. Na zakończenie spotkania odbyło się głosowanie w którym mieszkańcy jednogłośnie opowiedzieli się za odtworzeniem posterunku policji w Sułkowicach.
Jedyne miasto bez służb
Sułkowice to trzecia co do wielkości miejscowość na terenie powiatu myślenickiego. Mieszkańcy pamiętają czasy, kiedy posterunek policji znajdował się w okolicy Rynku, w obecnym budynku Zespołu Ekonomiki i Oświaty. Kiedy został zlikwidowany, w jego miejsce rada miejska powołała straż miejską. Jednym z argumentów przemawiających za jej utworzeniem było „zwiększenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców oraz utrzymanie należytego porządku na terenie gminy”.
Jak się szybko okazało, straż nie była w stanie zastąpić policji. W 2013 roku mieszkańcy wskazywali potrzebę odtworzenia posterunku, a ówczesny komendant powiatowy policji Artur Święch argumentował, że jest to niemożliwe ze względów ekonomicznych i racjonalnych.
Jak przekonywał - miasto i gmina Sułkowice uchodzi za bezpieczny region, a rocznie przeprowadza się tam około 500 interwencji - głównie domowych, dotyczących spożywania alkoholu w miejscach objętych zakazem, naruszeń porządku publicznego i zakłóceń ciszy nocnej.
Jak powstaje posterunek?
Żeby w danej miejscowości mogło dojść do powołania posterunku policji, musi zostać spełnionych kilka warunków. Posterunek jest komórką posiadającą stanowisko kierownicze, a w skład obsady powinni wchodzić doświadczeni policjanci służby prewencyjnej i kryminalnej (asystent, dzielnicowy, referent, policjant), co daje minimum 5 stanowisk.
Policja jest w stanie wziąć na swoje barki zapewnienie składu osobowego i pokryć koszt jego utrzymania, czyli pensje, niezbędny sprzęt teleinformatyczny oraz transportowy. Natomiast koszty utrzymania posterunku, tj. budynek, woda, prąd, ogrzewanie, wyposażenie pomieszczeń powinno leżeć po stronie samorządu.
Obecnie na terenie powiatu myślenickiego znajdują się dwie policyjne siedziby. To Komenda Powiatowa Policji w Myślenicach oraz komisariat w Dobczycach.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.