logo-web9
Myślenice

Projekt połączenia Kraków-Myślenice w drugim etapie programu Kolej Plus. Co to oznacza?

Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały listę wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu Programu Kolej Plus. Wśród nich znajduje się projekt „złotego pociągu” mającego połączyć Kraków z Myślenicami.

Na budowę połączeń rząd przeznaczy 6,6 mld zł, a łączna wartość 79 wybranych projektów szacowana jest na 30 mld. Nie wszystkie zostaną zrealizowane

We wtorek 24 listopada odbyła się wideokonferencja prasowa z udziałem wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzeja Bittla i prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela. W jej trakcie podsumowano zakończenie I etapu naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus”.

- Do drugiego etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 z 96 złożonych projektów o wartości ponad 30 mld zł – mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel. Dodał, że nie wszystkie z tych projektów zostaną zrealizowane, ponieważ budżet programu to 6,6 mld zł.

Jak wyjaśniał prezes PKP PLK; wykluczono tylko te propozycje, które nie spełniały podstawowego celu programu i obejmowały np. budowę ścieżek rowerowych, czy wiaduktów lub dublujące się projekty. Podkreślił, że w dalszym ciągu wszystkie województwa są reprezentowane w programie, a najliczniej śląskie.

 

Pieniędzy nie starczy dla wszystkich

Łączna kwota potrzebna na zrealizowanie wszystkich zaakceptowanych projektów wynosi 30 mld zł. Przypominamy; budżet programu to 6,6 mld zł (15% sfinansują samorządy), co oznacza, że zdecydowana większość propozycji nie zostanie zrealizowana.

Zakwalifikowane projekty obejmują rewitalizację 1000 km linii (26 projektów wartych łącznie 6,4 mld zł), odbudowę 900 km (24 proj. za 11,3 mld zł) i budowę ok. 400 km nowych linii (11 projektów na kwotę 12,5 mld zł). 

– Nie boimy się wyzwań i chcemy żeby polskie regiony były dobrze skomunikowane. Mam nadzieję że samorządy, których projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu podejmą to wyzwanie i razem z nami będą likwidować wykluczenie transportowe – dodał minister Bittel. 

Weź udział w sondażu!

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Ich praca przebiegać będzie na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy muszą pozyskać niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych.

Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus. Program zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Rok na zebranie 15% i "stonowany entuzjazm"

Zanim projekt połączenia kolejowego nazywany przez samorządowców z Myślenic „złotym pociągiem” został zgłoszony do programu Kolej Plus, burmistrz Myślenic zorganizował spotkanie z wójtami i burmistrzami oraz reprezentantami starostwa. 

Podczas posiedzenia przy jednym stole apelował do samorządowców, aby poparli inicjatywę budowy nowego połączenia kolejowego i zadeklarowali swoje wsparcie finansowe. Jeśli bowiem projekt budowy pociągu do Myślenic pozytywnie przejdzie ocenę, samorządy będą musiały pokryć 15% jego wartości, co wynosi w zależności od różnych kalkulacji od 160 do 220 mln zł.

W przedstawionym przez Jarosława Szlachetkę modelu finansowym, w ciągu kolejnych 8 lat poszczególne samorządy miałyby przeznaczyć na ten cel następujące kwoty: gmina Pcim, Tokarnia, Lubień, Wiśniowa, Dobczyce, Sułkowice – po 2 mln zł, Siepraw – 4 mln zł. Myślenice oraz powiat myślenicki po 8 mln zł.

W materiale informacyjnym przesłanym wczoraj przez gminę burmistrz Myślenic wyraża nadzieję, że „ostatecznie środki z rządowego programu Ministerstwa Infrastruktury zostaną przyznane na projekt budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic”. Jarosław Szlachetka nie porusza tematu zebranych do tej pory środków.

O ile ideę budowy połączenia kolejowego wszyscy samorządowcy oceniają pozytywnie, to do tematu dokładania pieniędzy z budżetów wójtowie, burmistrzowie i starosta podchodzą z dystansem. Wójt Wiśniowej w rozmowie z nami nastawienie radnych nazwał "stonowanym entuzjazmem". Większość gospodarzy gmin tłumaczy, że tak duża inwestycja musi zostać przedyskutowana w gronie radnych. Ostatecznie to oni podejmują decyzje o tym, w jaki sposób wydawać publiczne pieniądze.

Na pozyskanie zapewnień o finansowaniu myślenicki samorząd ma 12 miesięcy. M.in. od tego zależeć będzie czy projekt przejdzie do dalszego etapu. A konkurencja w Małopolsce jest spora, bowiem z tego regionu do 2 etapu zakwalifikowanych zostało 5 projektów.

Oprócz Myślenic na liście znajduje się projekt rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Gorlice-Jasło i budową łącznicy, budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice, połączenia Kraków – Olkusz oraz rewitalizacja linii kolejowej odc. Sucha Beskidzka – Żywiec.

Weź udział w sondażu!

Tymczasem, w jednym z naszych sondaży wskazujecie, że priorytetem samorządowców w polityce transportowej w pierwszej kolejności powinno być tworzenie połączeń autobusowych na trasie Kraków Myślenice (59% ankietowanych), następnie prace nad budową kolei (25%) i połączeniami między gminami na terenie powiatu (13%). Za utrzymaniem obecnego stanu komunikacji optuje 3% głosujących.

Lista zgłoszeń spełniających wymagania formalne do II etapu naboru.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!