logo-web9
Myślenice

Jarosław Szlachetka: Droga zachodnia powinna być drogą powiatową. Starosta nie kryje zdziwienia

Temat budowy "drogi zachodniej" ciągnie się co najmniej od 12 lat. Projektowana przez poprzednie władze i zapowiadana przez obecnego burmistrza, wciąż pozostaje w sferze planów.

Obwodnica Myślenic ponownie pojawia się w debacie publicznej, tym razem za sprawą Jarosława Szlachetki, który wspomniał o niej podczas podsumowania trzech lat swojej kadencji

Jarosław Szlachetka, burmistrz MiG Myślenice: "Mam nadzieję, że doczekamy się odpowiedzi ze strony starostwa jeżeli chodzi o współfinansowanie budowy obwodnicy zachodniej Myślenic. W moim przekonaniu powinna to być droga powiatowa, która będzie łączyła dwie drogi powiatowe i gminę Myślenice z gminą Sułkowice i dalej.

Tak jak rozmawiamy z samorządem Województwa Małopolskiego odnośnie finansowania budowy obwodnicy wschodniej miasta, tak mam nadzieję, że tutaj również zarząd powiatu, szczególnie pan starosta - zacznie patrzeć, jeżeli chodzi o obwodnicę zachodnią - też tymi kategoriami.

Mam nadzieję, że uda nam się w tym zakresie być może kiedyś, również podjąć współprace dla dobra gminy Myślenice i całego powiatu”

– w rozmowie z portalem myslenice-itv na temat minionych trzech lat na stanowisku burmistrza – mówi Jarosław Szlachetka (PiS).

Po publikacji wywiadu zapytaliśmy starostę, czy podziela pogląd burmistrza o tym, że tzw. „droga zachodnia” powinna być drogą powiatową, która będzie łączyła dwie drogi powiatowe i gminę Myślenice z gminą Sułkowice oraz o to, czy starostwo powinno partycypować w kosztach jej budowy?

Józef Tomal, Starosta Powiatu Myślenickiego (FZM): Ze zdziwieniem przyjąłem informację, że pan burmistrz Szlachetka chce, aby powiat myślenicki realizował jego obietnice wyborcze. Wybudowanie tzw. "obejścia zachodniego" jest w programie wyborczym pod nazwą "Plan dla Myślenic". Od początku był to pomysł gminy. Projekt zlecony jeszcze za burmistrza Macieja Ostrowskiego doczekał się nawet prawomocnej decyzji środowiskowej i miał kosztować ok. 100 mln zł. Ponadto jak pisze Gazeta Myślenicka z 29 stycznia "obejście zachodnie" ma powstać dopiero po realizacji zadania pod nazwą "Węzeł Sobieskiego", którego załatwienie obiecywał również pan burmistrz Szlachetka. Na razie nie ma ostatecznej realizacji żadnego z tych projektów.

Będziemy wspierać gminę Myślenice przy wydaniu pozwolenia na tzw. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, które leży w kompetencjach starosty. Udźwignięcie realizacji tak dużego przedsięwzięcia przez gminę Myślenice będzie wymagało wsparcia środków zewnętrznych, w tym również rządowych. Mieszkańcy Myślenic oczekują, że w najbliższym możliwym terminie np. w ramach Polskiego Ładu czy środków UE gmina Myślenice złoży odpowiedni wniosek o dofinansowanie zadania.

W budżecie powiatu myślenickiego na lata 2022-24 przewidziane są inne wnioskowane przez mieszkańców inwestycje drogowe m.in. tunel w Krzyszkowicach, droga Polanka-Zawada-Krzyszkowice (łącznie ok. 12 mln zł) także z dofinansowaniem zewnętrznym, które powiat zaplanował i zrealizuje.

 

Czym jest "droga zachodnia" ?

Obwodnica Myślenic popularnie nazywana przez samorządowców „drogą zachodnią” lub „obejściem zachodnim”, to projekt o którym mówi się od lat. Pomysł jej powstania sięga dwóch kadencji wstecz, a ówczesne władze gminy tłumaczyły, że budowa tej drogi zagwarantuje mieszkańcom bezpieczeństwo i pozwoli rozwiązać narastający problem dużego natężenia ruchu na terenie miasta.

Zadaniem „drogi zachodniej” jako obwodnicy miało być m.in. przenoszenie ruchu z Osiedla Tysiąclecia bezpośrednio na Zakopiankę. W ten sposób samochody omijałyby centrum, zjeżdżając z DK7 przy stacji benzynowej na ul. Sobieskiego, a następnie włączając się do ruchu w ul. 3-go Maja, gdzie planowano dwa zjazdy (przy kotłowni „Zorza” i na granicy wsi Bysina z Jasienicą).

W 2009 roku w artykule „Czy powstanie droga zachodnia?” Gazeta Myślenicka pisała, że „w związku z narastającym ruchem samochodów ciężkich i osobowych w kierunku gminy Sułkowice, wsi Jasienica i Bysina oraz zachodniej części miasta, powodującym problemy komunikacyjne w centrum - burmistrz Maciej Ostrowski podjął inicjatywę przygotowania dokumentacji projektowej „drogi zachodniej” i realizacji jej przy współudziale starostwa powiatowego. (…) Miasto sfinansuje także budowę wszystkich łączników. Powiat myślenicki opłaci budowę głównego ciągu obwodnicy. Docelowo obwodnica będzie drogą powiatową, a ulica 3 Maja będzie przekwalifikowana na drogę gminną”.

W 2009 roku podczas debaty na temat budowy ronda w Śródmieściu oraz obwodnicy Myślenic, która odbyła się w strażnicy OSP na Górnym Przedmieściu, starosta podkreślał, że "po raz pierwszy w historii burmistrz i starosta są tak zdeterminowani, że wspólnie chcą zrobić coś konkretnego, a nie wirtualnego"

Były burmistrz Maciej Ostrowski „drogę zachodnią” traktował jako jeden z priorytetów. „To druga kadencja podczas której przygotowujemy się do realizacji obwodnicy miasta, czyli tzw. drogi zachodniej. Zależy mi, aby powstał jakikolwiek jej fragment, po to by wyprowadzić z centrum ruch ciężki, a mieszkańcy, przedsiębiorcy i firmy mogli bezpiecznie poruszać się po mieście. To będzie jeden z priorytetów nadchodzącej kadencji”mówił w 2015 roku

W podobnym tonie pod koniec minionej kadencji wypowiadał się starosta Józef Tomal, który podkreślał, że wykonanie drogi zachodniej będzie możliwe wyłącznie przy wsparciu zewnętrznym, a sama droga nie tylko rozładuje ruch w centrum, ale również da miastu możliwości rozwoju.

„Przyszłością zarówno dla Myślenic jak i powiatu będą starania o wykonanie drogi zachodniej, ale ta może zostać zrealizowana wyłącznie przy wsparciu zewnętrznym. Po wybudowaniu węzła na ul. Sobieskiego i do strefy przemysłowej, ta droga będzie naturalnym kierunkiem do rozwoju. Powiat mógłby partycypować w jej wykonaniu, a wspomniana droga nie tylko pozwoli na wyprowadzenie z centrum ciężkich samochodów, ale także uporządkuje ruch w mieście i da nowe możliwości rozwoju”w 2018 roku wyjaśniał Józef Tomal. 

Samorządowcom poprzedniej kadencji nie udało się doprowadzić do budowy obwodnicy, ale ta inwestycja znalazła się w programie wyborczym kandydata na burmistrza Jarosława Szlachetki (PiS).

W punkcie czwartym "Planu dla Myślenic" pt. „Dobra infrastruktura” zapowiadał m.in.: „Podejmę działania na rzecz budowy nowych miejsc parkingowych w mieście oraz uporządkowania ruchu przez realizację budowy pierwszego odcinka zachodniej obwodnicy Myślenic”.

Kilka tygodni po wygranych wyborach, w styczniu 2019 r. w towarzystwie ministra Andrzeja Adamczyka nowy burmistrz zapowiedział powstanie bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Sobieskiego z Zakopianką. Podkreślał, że budowa węzła wpisuje się w plan rozwoju tej części miasta, gdyż estakada będzie początkiem planowanej zachodniej obwodnicy Myślenic. 

W ostatnim czasie temat budowy "drogi zachodniej" nie był poruszany przez lokalnych polityków, ale wrócił podczas podsumowania trzech lat pracy burmistrza. Czy uda się rozpocząć jej budowę w trakcie obecnej kadencji, a może potrzebna będzie kolejna? Czekamy na Wasze opinie w tej sprawie.

O tej inwestycji od 2009 roku dyskutujecie również na forum w temacie "droga zachodnia/obwodnica myślenic".

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!