Technologia

Co trzeba wiedzieć o hostingu, żeby wybrać najlepszą usługę?

Co trzeba wiedzieć o hostingu, żeby wybrać najlepszą usługę?

Żadna strona internetowa czy sklep nie będzie działać bez hostingu. W sieci znajdziesz wiele ofert dostawców usług internetowych, którzy zachęcają do wyboru pakietów kusząc niskimi cenami, barakiem limitów czy dużą przestrzenią dla danych.

Co jednak oznacza dla użytkownika nielimitowany transfer danych, możliwość tworzenia list mailingowych czy gwarantowana przepustowość łączy? Jak wybrać hosting, który spełni wymagania strony i twoje oczekiwania, a jednocześnie nie będzie cię kosztował więcej, niż to konieczne? Podpowiadamy w tekście poniżej.

Co to jest hosting i czy zawsze jest niezbędny?

Oferowany przez operatorów hosting www, to usługa, która polega na udostępnieniu klientowi miejsca na fizycznych serwerach wynajmowanych lub będących własnością dostawcy, zainstalowanych w profesjonalnych Centrach Danych. 

Centra Danych to budynki specjalnie dostosowane pod względem technicznym oraz bezpieczeństwa do pracy dużej liczby serwerów. Operatorzy hostingu zapewniają swoim klientom do dyspozycji całe fizyczne maszyny (serwery dedykowane), usługi VPS (ang. Virtual Private Server), bądź hosting współdzielony.

Serwery dedykowane to oferta skierowana przede wszystkim do dużych instytucji finansowych, oraz organizacji przetwarzających duże ilości danych - uczelni, urzędów czy szpitali. VPS polega na wirtualnym wydzieleniu niezależnych maszyn, przy czym z tej usługi korzystają witryny o dużym ruchu oraz użytkownicy, którym zależy na możliwości zarządzania hostingiem. 

Hosting współdzielony to forma usługi wystarczająca dla większości użytkowników, a przy tym najtańsza. Warto wiedzieć, że teoretycznie hosting nie jest niezbędny dla udostępniania strony internetowej w sieci. Pliki można umieścić na własnym komputerze, jednak żeby zapewnić internautom stały dostęp do witryny czy sklepu, komputer musiałby być połączony z internetem bez przerwy. Jest to nieopłacalne w porównaniu z przystępnymi cenami hostingu współdzielonego.

Jak wybrać najlepszy hosting współdzielony?

Jeśli prowadzisz już stronę internetową lub sklep, stosunkowo łatwo ustalisz, jakie potrzeby ma twoja witryna. Możesz sprawdzić takie parametry jak:

  • ilość zajmowanego miejsca na dysku;

  • przydzielane zasoby;

  • oprogramowanie serwera;

  • przepustowość łącza.

Na ich podstawie ocenisz, jakiego hostingu potrzebujesz. Przeglądając oferty operatorów, warto przypatrzyć się gwarantowanym parametrom:

  • SLA, czyli czasowi bezawaryjnego działania serwera w skali miesiąca lub roku, wyrażonemu w procentach. Jeśli SLA wynosi 99 % w skali miesiąca, oznacza to, że w ciągu 30 dni, dostawca zapewnia działanie hostingu przez co najmniej 29 dni, 16 h i 48 minut.;

  • pojemności, czyli ilości miejsca na dyskach wyrażonej w MB lub GB. Jeśli masz już stronę, możesz sprawdzić, ile dokładnie zajmuje miejsca, a jeśli nie, warto wiedzieć, że przeciętna witryna waży około 0,3 GB. Oczywiście jeśli jesteś np. fotografem i zamierzasz prezentować na swojej stronie wysokiej jakości zdjęcia czy filmy, potrzebujesz więcej miejsca. Natomiast jeśli twoja strona jest po prostu wizytówką twojej firmy dostarczającą wyłącznie najbardziej niezbędnych informacji, na pewno nie będziesz potrzebować nielimitowanych pojemności dysków;

  • transfer, a więc ilość danych przesyłanych i pobieranych z witryny, wyrażona najczęściej w GB. Podobnie jak w przypadku pojemności, dla rozbudowanych stron nielimitowany transfer będzie istotnym czynnikiem, podczas gdy dla niewielkich, wystarczy w praktyce zaledwie kilka GB transferu miesięcznie;

  • przepustowość łącza, czyli szybkość, z jaką dane są transferowane, wyrażona w Mbitach lub Gbitach. Obecnie nie warto wybierać ofert gwarantujących przepustowości mniejsze niż 1 Gbit;

  • backup danych;

  • ochrona antywirusowa.

Poza najważniejszymi parametrami, warto również sprawdzić, czy dostawca oferuje pocztę we własnej domenie, a w jej ramach możliwość tworzenia list mailingowych czy ustawienie autorespondera. Dobrze, jeśli masz gwarancję skorzystania z autoinstalatorów popularnych CMS – WordPressa, Joomli czy Drupala.