Projekt linii kolejowej w powiecie myślenickim? Ma trafić na stół za rok
Na przełomie grudnia i stycznia powinniśmy poznać gotowe projekty linii kolejowej, która będzie przebiegała przez powiat myślenicki, a konkretnie przez gminę Raciechowice
O tym, czy na terenie raciechowickiej gminy uda się zlokalizować przystanek kolejowy, ułatwiający mieszkańcom dotarcie do Krakowa i Zakopanego, pisaliśmy w sierpniu 2019 roku. Według wstępnych projektów, linia kolejowa przez powiat myślenicki będzie przebiegała m.in. estakadami i tunelami.
Na powyższej mapie zaznaczono 1 estakadę na dwutorowym fragmencie linii nr 622 o długości 0,30 km w pobliżu miejscowości Gruszów (E3); 1 estakadę na dwutorowym fragmencie linii nr 622 o długości 0,92 km w pobliżu miejscowości Kawec (przejście nad doliną rzeki Stradomka) (E4) oraz 1 tunel na dwutorowym fragmencie linii nr 622 o długości 1,37 km w pobliżu miejscowości Gruszów (T2).
- Prace projektowe dla odcinka przebiegającego przez gminę Raciechowice są w trakcie realizacji. Obecnie trwa sporządzanie projektów budowlanych. Zakończenie prac projektowych na terenie gminy Raciechowice planowane jest na przełomie roku 2022 i 2023
– mówi nam Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A..
Przystanek osobowy w ciągu nowoprojektowanej linii kolejowej nr 622 Podłęże – Tymbark będzie zlokalizowany na terenie gminy Raciechowice w miejscowości Gruszów, na południowy-wschód od jej centrum.
W związku z budową torowiska, na terenie gminy Raciechowice przewiduje się przebudowę 1,3 km dróg gminnych. W planach jest budowa i przebudowa innych dróg wewnętrznych, dojazdowych i serwisowych o długości około 3 km. Jak dodaje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki PKP, w związku z budową linii kolejowej na terenie gminy Raciechowice nieuniknione są wyburzenia związane z realizacją inwestycji. Mowa o 11 budynkach mieszkalnych oraz 25 gospodarczych.
- Obecnie cała inwestycja jest w zaawansowanej fazie pozyskiwania niezbędnej dokumentacji. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują się do ogłoszenia pierwszych przetargów budowlanych – uzupełnia Hamarnik.
Cała inwestycja została podzielona na 3 etapy. Ostatni z nich, obejmujący budowę nowych linii kolejowych, znajdujący się obecnie na liście rezerwowej projektów Krajowego Programu Kolejowego, przewidziany jest do realizacji w latach 2022 – 2027 i obejmuje: - nr 622 podg. Podłęże R401 – Tymbark, nr 623 podg. Fornale – Szczyrzyc, - nr 627 podg. Podłęże R301 - Podłęże Balachówka i nr 628 podg. Porąbka – podg. Stróża.
Inwestycja została zgłoszona do grupy projektów, które będą potencjalnie mogły aplikować o wsparcie z programu InvestEU. Zaangażowanie środków publicznych uzależnione będzie od zabezpieczenia środków finansowych w wysokości pozwalającej na stworzenie pełnego montażu finansowego projektu.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.