Zbadają w jaki sposób przemieszczają się mieszkańcy i zdiagnozują ich potrzeby. Gospodarze 9 gmin podpisali porozumienie w tej sprawie
- 19 kwietnia 2022
„Plan Mobilności ma pokazać m.in. w jaki sposób mieszkańcy się przemieszczają i jakie mają potrzeby w tym zakresie. Wskaże co powinniśmy zrobić w kolejnych latach, aby ułatwić im przemieszczanie się do pracy, czy pomiędzy poszczególnymi miejscowościami z uwzględnieniem dostępu do Krakowa”.
Dzisiaj burmistrzowie i wójtowie gmin z terenu powiatu myślenickiego podpisali porozumienie w tej sprawie.
Burmistrzowie i wójtowie gmin powiatu myślenickiego podpisali porozumienie na rzecz opracowania „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Myślenic do roku 2032+”. Obszar funkcjonalny tworzą gminy Myślenice, Sułkowice, Dobczyce, Tokarnia, Pcim, Lubień, Siepraw, Wiśniowa i Raciechowice.
- Nasz dzisiejszy krok w opracowaniu Planu Zrównoważonej Mobilności ma nam ułatwić zdobywanie środków europejskich z nowej perspektywy finansowej na działania związane z szeroką rozumianą mobilnością naszych mieszkańców i planowaniu transportu oraz komunikacji, a być może także inwestycji około infrastrukturalnych i około drogowych. Każdy samorząd starając się o pieniądze na tego typu zadania, będzie musiał przedstawić tego typu dokument strategiczny. Takie porozumienie daje nam dodatkowe punkty, jeśli chodzi o aplikowanie o środki zewnętrzne.
Porozumienie dotyczy organizacji transportu między gminami na terenie „ziemi myślenickiej”. Chodzi też o zaprogramowanie siatki połączeń dowozowych m.in. do przystanków kolejowych i dalej. Myślę, że otwiera to szersze perspektywy w lepszym skomunikowaniu naszych mieszkańców między miejscowościami powiatu i na zewnątrz – podczas spotkania w myślenickim magistracie mówił burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).
W czwartek przedstawiciele gminy podpiszą umowę z firmą wyłonioną w przetargu, która przygotuje wspomniany plan. Ten ma być gotowy w 2023 r. Następnie gmina przystąpi do jego realizacji oraz wnioskowania o pieniądze unijne.
Jak czytamy w gminnym komunikacie; „Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej bazuje na długofalowej wizji rozwoju transportu i mobilności dla całej aglomeracji miejskiej, która obejmuje wszystkie środki i formy transportu: publiczne i prywatne, pasażerskie i towarowe, zmotoryzowane i niezmotoryzowane, w ruchu i w czasie postoju”.
Co to oznacza w praktyce, co będzie zawierał plan i czego będą dotyczyć działania? O to zapytaliśmy Kingę Paciorek z UMiG Myślenice.
Zrównoważona mobilność dotyczy tego, aby w jakikolwiek sposób zminimalizować przemieszczanie się mieszkańców i osób z wykorzystaniem samochodów. Aby bardziej umożliwić transport publiczny, zbiorowy i ułatwić mieszkańcom poruszanie się w sposób niezmotoryzowany.
Kinga Paciorek, Zastępca Naczelnika Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych UMiG Myślenice: Podpisane dzisiaj porozumienie to dokument strategiczny – planistyczny, który swoim zasięgiem obejmuje najbliższe 10 lat z perspektywą na kolejne. Ma pokazać Myślenicom i obszarowi funkcjonalnemu Myślenic, czyli pozostałym 8 gminom powiatu, m.in. w jaki sposób mieszkańcy się przemieszczają i jakie mają potrzeby w tym zakresie. Wskaże co powinniśmy zrobić w kolejnych latach, aby mieszkańcom ułatwić przemieszczanie się do pracy, czy pomiędzy poszczególnymi miejscowościami z uwzględnieniem dostępu do Krakowa.
Gwarantuje, że działania transportowe i mobilnościowe podejmowane na terenie całej „ziemi myślenickiej”, będą uprzednio zaplanowane i dobrze przemyślane. Przede wszystkim zostaną przeprowadzone badania i analizy w tym zakresie. Nie będziemy działać tu i teraz w zależności od możliwości finansowych, tylko będziemy realizować projekt, który został dobrze zorganizowany, zbadany, przemyślany i zaplanowany.
Mając Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, będziemy mogli pozyskiwać środki z priorytetu Regionalnego Programu Małopolski.
Jeśli chodzi o zrównoważoną mobilność, to mówimy bardziej o przemieszczaniu się, niż o inwestycjach transportowych. Zrównoważona mobilność dotyczy tego, aby w jakikolwiek sposób zminimalizować przemieszczanie się mieszkańców i osób z wykorzystaniem samochodów. Aby bardziej umożliwić transport publiczny, zbiorowy i ułatwić mieszkańcom poruszanie się w sposób niezmotoryzowany. To są dwa główne priorytety naszego planu. Jednym z priorytetów gminy są ścieżki rowerowe na terenie miasta i gminy, ale nie tylko w Myślenicach, również w pozostałych 8 gminach powiatu myślenickiego.
Jak oceniasz organizację ruchu i dostępność miejsc parkingowych na terenie Myślenic w 2022 roku?
- wzorowo wzorowo 4%
- bardzo dobrze bardzo dobrze 2%
- dobrze dobrze 4%
- dostatecznie dostatecznie 8%
- dopuszczająco dopuszczająco 13%
- niedostatecznie niedostatecznie 68%
- Głosów: 2392
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Ciągle tylko obiecuja i obiecuja a efektów brak. Nadmienię tylko ze mamy 21 wiek a do Krakowa i z Krakowa w nocy komunikacja się nie dojedzie bo jej nie ma komunikacji miejskiej też praktycznie nie ma bo te kilka przejazdów to jest kpina. Pociagu też nie ma zamknęli jedna linie dojazdowa dofinansowywana przez UM rozwój taki ze szok.
"Zrównoważona mobilność dotyczy tego, aby w jakikolwiek sposób zminimalizować przemieszczanie się mieszkańców i osób z wykorzystaniem samochodów. Aby bardziej umożliwić transport publiczny, zbiorowy i ułatwić mieszkańcom poruszanie się w sposób niezmotoryzowany"
czyli najlepiej zebysmy chodzili wszedzie na nogach bo sciezek rowerowych jak bylo tak nie ma, kominikacja miejska w czesci jest tylko w myslenicach, pociagiem sie nas mami od lat, a parkingi ... taa jeszcze parkingi mialy powstawac. jak bedziemy chodzic wszedzie na nogach to sie rozwiaze problem parkingow i ciasnych ulic a jak a ktos za to ze przygotuje plan przytuli pieniadze. taka to podkrakowska otulina gdzie ciagle sie obiecuje i planuje
Naprawdę potrzeba badań i Planu mobilności, żeby zorientować się w jaki sposób przemieszczają się mieszkańcy? Toż wystarczy wyjść do ludzi i zapytać. Porozmawiać z mieszkańcami swoich gmin a nie dyskutować między sobą i podpisywać porozumienia. Drodzy włodarze, zacznijcie żyć z ludźmi i między ludźmi a nie w jakimś matrixie.
"i ułatwić mieszkańcom poruszanie się w sposób niezmotoryzowany."
Skuter ma motor, samochód ma motor, autobus ma motor, pociąg ma motor.
Wiem, furmanka nie ma motoru.
Pewnie, to właśnie jest ich celem. (ich czyli pis)
Toż to temat na dzisiejsze czasy ! Ja to odczytałem tak : jak się przemieszczać jak paliwa nima, albo jest ale po 10zł /litr.. .Nasi drodzy rządzący chcą wszelkiego embarga na ruskie paliwa ,dzięki temu czują się świętsi od Papiża
I se chodza po europejskich salonach jak dumne pawie, ale.......społeczeństwo musi poniešć tego koszty. Bo jak mówi stare przysłowie -"najlepi się robić dobrym za czyjąś KASE "