W Libertowie na Zakopiance powstaną trzy kładki i tunel za 150 mln zł
Trzy kładki dla pieszych i tunel mają poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć przepustowość Zakopianki w Libertowie.
Inwestycja będzie kosztować 150 mln zł i najwcześniej ma być gotowa pod koniec 2026 roku. Ale jak zapowiada GDDKiA to nie koniec inwestycji na tej drodze
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę przebudowy Zakopianki w Libertowie. Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie podejmie się zadania za 150 mln zł. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod Zakopianką i trzy kładki dla pieszych. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości DK7.
„W ramach inwestycji zlikwidujemy skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych.
Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi, równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudujemy kładkę” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Poprawią drogi lokalne
Poprawiona i uzupełniona ma zostać też sieć dróg lokalnych ciągnących się wzdłuż Zakopianki. Taki zabieg ma pozwolić kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.
„Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką. Poza dwiema wspomnianymi kładkami wybudujemy jeszcze trzecią, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie” – zapowiada GDDKiA.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych), co pozwala wstępnie szacować, że oddanie inwestycji – o ile nie dojdzie do komplikacji – może nastąpić najwcześniej pod koniec 2026 roku.
Węzeł Kraków Południe i droga do Myślenic
„Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7” – zapowiada Generalna.
Drogowcy planują też przebudowę węzła Kraków Południe. Obecnie trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji jego przebudowy i rozbudowy, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Według Generalnej „przebudowa Zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie, to część naszych działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami”.
Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę.
Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać. Przygotowywane i realizowane przez nas inwestycje poprawią przepustowość zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększą bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Planujemy realizację łącznie siedmiu dużych inwestycji na tym odcinku, które są na różnym etapie prac.
Obecnie na Zakopiance trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7. Wykonawca buduje podpory pod wiadukt, poszerza zakopiankę w okolicy skrzyżowania, kończy przebudowę ul. Zadziele i buduje jezdnię dodatkową po zachodniej stronie DK7. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.
Ogłoszony też został przetarg na budowę węzła w Myślenicach, który ma pozwolić na bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z Zakopianką.
Generalna odnosi się też do planowanej budowy tunelu w Krzyszkowicach. „Ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji, wydłuży się czas oczekiwania na pozwolenie na budowę” – zwracają uwagę drogowcy.
W lutym GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła w Jaworniku. „Po jej uzyskaniu będziemy mogli rozpocząć prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła” – informuje.
Generalna zapewnia też, że trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Przeprowadzono spotkania z mieszkańcami i skonsultowano proponowane rozwiązania. Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji dostępne są na stronie.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.