Tunel w Krzyszkowicach ma kolejne opóźnienie. Generalna Dyrekcja: „Krok do tyłu. Na ZRiD musimy poczekać”
- 8 lipca 2023
Budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach, popularnie zwanego przez mieszkańców „tunelem” po raz kolejny przesunie się w czasie. To wynik uchylenia orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji
Mija piąty rok kadencji 2018-24 i kolejny oczekiwania na tunel pod Zakopianką. Zdania samorządowców w sprawie jego budowy są podzielone. Jedni od dawna radzą, aby „nie robić polityki” i czekać, aż Generalna Dyrekcja rozpocznie prace. Z kolei inni przekonują, że należy pogodzić się z tym, że „w tej kadencji nie będzie rozwiązania dla Krzyszkowic”.
Tymczasem Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła Krzyszkowice. A to z kolei, odsunie w czasie wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
GDDKiA: Krok do tyłu
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę węzła drogowego na skrzyżowaniu Zakopianki (DK7) z drogą powiatową w Krzyszkowicach, została wydana dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w styczniu 2022 r. przez burmistrza MiG Myślenice.
Również w 2022 r. decyzja została zaskarżona do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, który utrzymał ją w mocy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w swoim wyjaśnieniu wskazał, że samorządowe kolegium odwoławcze w uzasadnieniu podtrzymania decyzji I instancji, nie dopełniło wszystkich powinności formalno-prawnych. Dla sądu był to czynnik decydujący i na tej podstawie podważył decyzję SKO.
„Dla GDDKiA oznacza to, że na tej podstawie nie możemy uzyskać ZRID-u, a w konsekwencji ogłosić przetargu na budowę węzła. Musimy poczekać na ponowne rozpoznanie sprawy przez SKO i uzupełnienie braków formalnych w uzasadnieniu” - GDDKiA.
Jak informuje Generalna Dyrekcja; decyzja środowiskowa nadal obowiązuje, ale nie jest ostateczna. „Dla GDDKiA oznacza to, że na tej podstawie nie możemy uzyskać ZRID-u, a w konsekwencji ogłosić przetargu na budowę węzła. Musimy poczekać na ponowne rozpoznanie sprawy przez SKO i uzupełnienie braków formalnych w uzasadnieniu” – czytamy w komunikacie drogowców. Jak informują; ”realizacja inwestycji przewidziana jest na lata 2024-2026”.
Tunel obiecują od lat
Temat bezpiecznej przeprawy przez DK7 w Krzyszkowicach przez polityków i mieszkańców maglowany jest od lat. Był też jedną z obietnic w kampanii wyborczej w 2018 roku.
Kadencja 2018-24 rozpoczęła się od protestu mieszkańców, którzy na początku 2020 r. postanowili zablokować drogę krajową nr 7. Tym sposobem zainteresowali problemem nie tylko lokalne władze i GDDKiA, ale też ogólnopolskie media.
Czy drogowcom i lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach?
- zdecydowanie tak zdecydowanie tak 19%
- raczej tak raczej tak 15%
- trudno powiedzieć trudno powiedzieć 14%
- raczej nie raczej nie 19%
- zdecydowanie nie zdecydowanie nie 32%
- Głosów: 947
To również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W kolejnych latach mimo wielu zapewnień ze strony drogowców, czy lokalnych polityków, tunelu nadal nie ma, a jego zapowiadana budowa znowu przesuwa się w czasie.
Tymczasem jak pisaliśmy w kwietniu; mieszkańcy korzystają z własnych rozwiązań, przechodząc pod DK7 taką przeprawą:
Na przełomie roku 2020/21 średnio w tym miejscu przejeżdżało pond 39 tys. samochodów na dobę. W latach 2017-2021 w obrębie skrzyżowania doszło do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Ważne, że przed kolejnymi wyborami znajdą się osoby, które znowu będą obiecywać rozwiązanie.
I tak od wielu wielu kadencji, byle stołek zachować.
GDDKiA nie wyraziła na to rozwiązanie zgody.
Podobnie nikt nie myślał nad drogą techniczną równoległą do zakopianki łączącej się obustronnie z węzłem w Jaworniku.
Z drugiej strony burmistrz zdobył doświadczenie w spółce skarbu państwa zajmującej się drążeniem tuneli.
Niech wykorzysta zdobyte doświadczenie dla ludzi.
Oj, tam, oj tam.... Ważne że była koncepcja....
Nie wiem po jakiego grzyba ten "tunel" tam budować. Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem było by zamontowanie tam jakiejś inteligentnej sygnalizacji świetlnej. Ktoś wyjeżdża z Krzyszkowic, czeka "minutkę" i ma zielone i tak samo z pieszymi. A tak niech cały czas będzie zielone na 7, w nocy można nawet wyłączyć te światła. Koszt ułamek ceny tunelu a pieniądze można przeznaczyć na inne inwestycje drogowe. Jest jeden zasadniczy problem, na światłach nikt nie zbije kapitału politycznego...
A pewnie , że tak ,szkoda tylko , że w Gaju już zaczęli skrzyżowanie przebudowywać że też nikt nie wpadł wczesniej na ten pomysł .
A tak na poważnie to jak ktoś chciał zbić kapitał przedwyborczy i naobiecywać a przy tym kompletnie się nie znać to jest to co jest .
Z tego co obserwuję to mieszkańcy od początku bili na alarm ze to jest zla koncepcja , że potrzebne są konsultację społeczne .Ten tunel mógł powstać kilkadziesiąt metrów wyżej , raz , że teren lepszy jesli chodzi o przekop a dwa nie ma tam , żadnego zabytku , no ale władza wie najlepiej .
Byc moze słonce beskidu juz na nic nie ma czasu , bo przeciez zasiadać w radach spółek państwowych to trzaaa mieć łeb 😂