Krzyszkowice

Tunel w Krzyszkowicach ma kolejne opóźnienie. Generalna Dyrekcja: „Krok do tyłu. Na ZRiD musimy poczekać”

Tunel w Krzyszkowicach ma kolejne opóźnienie. Generalna Dyrekcja: „Krok do tyłu. Na ZRiD musimy poczekać”

Budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach, popularnie zwanego przez mieszkańców „tunelem” po raz kolejny przesunie się w czasie. To wynik uchylenia orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji

 

Mija piąty rok kadencji 2018-24 i kolejny oczekiwania na tunel pod Zakopianką. Zdania samorządowców w sprawie jego budowy są podzielone. Jedni od dawna radzą, aby „nie robić polityki” i czekać, aż Generalna Dyrekcja rozpocznie prace. Z kolei inni przekonują, że należy pogodzić się z tym, że „w tej kadencji nie będzie rozwiązania dla Krzyszkowic”.

Tymczasem Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła Krzyszkowice. A to z kolei, odsunie w czasie wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

GDDKiA: Krok do tyłu

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę węzła drogowego na skrzyżowaniu Zakopianki (DK7) z drogą powiatową w Krzyszkowicach, została wydana dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w styczniu 2022 r. przez burmistrza MiG Myślenice.

Również w 2022 r. decyzja została zaskarżona do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, który utrzymał ją w mocy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w swoim wyjaśnieniu wskazał, że samorządowe kolegium odwoławcze w uzasadnieniu podtrzymania decyzji I instancji, nie dopełniło wszystkich powinności formalno-prawnych. Dla sądu był to czynnik decydujący i na tej podstawie podważył decyzję SKO. 

„Dla GDDKiA oznacza to, że na tej podstawie nie możemy uzyskać ZRID-u, a w konsekwencji ogłosić przetargu na budowę węzła. Musimy poczekać na ponowne rozpoznanie sprawy przez SKO i uzupełnienie braków formalnych w uzasadnieniu” - GDDKiA.

Jak informuje Generalna Dyrekcja; decyzja środowiskowa nadal obowiązuje, ale nie jest ostateczna. „Dla GDDKiA oznacza to, że na tej podstawie nie możemy uzyskać ZRID-u, a w konsekwencji ogłosić przetargu na budowę węzła. Musimy poczekać na ponowne rozpoznanie sprawy przez SKO i uzupełnienie braków formalnych w uzasadnieniu”czytamy w komunikacie drogowców. Jak informują; ”realizacja inwestycji przewidziana jest na lata 2024-2026”.

Tunel obiecują od lat

Temat bezpiecznej przeprawy przez DK7 w Krzyszkowicach przez polityków i mieszkańców maglowany jest od lat. Był też jedną z obietnic w kampanii wyborczej w 2018 roku.

Kadencja 2018-24 rozpoczęła się od protestu mieszkańców, którzy na początku 2020 r. postanowili zablokować drogę krajową nr 7. Tym sposobem zainteresowali problemem nie tylko lokalne władze i GDDKiA, ale też ogólnopolskie media.

Czy drogowcom i lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach?

  • zdecydowanie tak
  • raczej tak
  • trudno powiedzieć
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie
  • Zobacz wyniki
  • zdecydowanie tak zdecydowanie tak 19%
  • raczej tak raczej tak 15%
  • trudno powiedzieć trudno powiedzieć 14%
  • raczej nie raczej nie 19%
  • zdecydowanie nie zdecydowanie nie 32%
  • Głosów: 947

To również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W kolejnych latach mimo wielu zapewnień ze strony drogowców, czy lokalnych polityków, tunelu nadal nie ma, a jego zapowiadana budowa znowu przesuwa się w czasie.

Tymczasem jak pisaliśmy w kwietniu; mieszkańcy korzystają z własnych rozwiązań, przechodząc pod DK7 taką przeprawą:

Na przełomie roku 2020/21 średnio w tym miejscu przejeżdżało pond 39 tys. samochodów na dobę. W latach 2017-2021 w obrębie skrzyżowania doszło do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.

Powiązane tematy

Komentarze (21)

  • 8 lip 2023

    Ważne, że przed kolejnymi wyborami znajdą się osoby, które znowu będą obiecywać rozwiązanie.
    I tak od wielu wielu kadencji, byle stołek zachować.

    34 3 Odpowiedz
  • 9 lip 2023

    GDDKiA nie wyraziła na to rozwiązanie zgody.

    Podobnie nikt nie myślał nad drogą techniczną równoległą do zakopianki łączącej się obustronnie z węzłem w Jaworniku.

    Z drugiej strony burmistrz zdobył doświadczenie w spółce skarbu państwa zajmującej się drążeniem tuneli.

    Niech wykorzysta zdobyte doświadczenie dla ludzi.

    32 5 Odpowiedz
  • 8 lip 2023

    Oj, tam, oj tam.... Ważne że była koncepcja....

    33 5 Odpowiedz
  • Artur 9 lip 2023

    Nie wiem po jakiego grzyba ten "tunel" tam budować. Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem było by zamontowanie tam jakiejś inteligentnej sygnalizacji świetlnej. Ktoś wyjeżdża z Krzyszkowic, czeka "minutkę" i ma zielone i tak samo z pieszymi. A tak niech cały czas będzie zielone na 7, w nocy można nawet wyłączyć te światła. Koszt ułamek ceny tunelu a pieniądze można przeznaczyć na inne inwestycje drogowe. Jest jeden zasadniczy problem, na światłach nikt nie zbije kapitału politycznego...

    30 5 Odpowiedz
  • 9 lip 2023

    A pewnie , że tak ,szkoda tylko , że w Gaju już zaczęli skrzyżowanie przebudowywać że też nikt nie wpadł wczesniej na ten pomysł .

    A tak na poważnie to jak ktoś chciał zbić kapitał przedwyborczy i naobiecywać a przy tym kompletnie się nie znać to jest to co jest .
    Z tego co obserwuję to mieszkańcy od początku bili na alarm ze to jest zla koncepcja , że potrzebne są konsultację społeczne .Ten tunel mógł powstać kilkadziesiąt metrów wyżej , raz , że teren lepszy jesli chodzi o przekop a dwa nie ma tam , żadnego zabytku , no ale władza wie najlepiej .
    Byc moze słonce beskidu juz na nic nie ma czasu , bo przeciez zasiadać w radach spółek państwowych to trzaaa mieć łeb 😂

    24 6 Odpowiedz

Zobacz więcej