Gmina przyjęła plan zrównoważonej mobilności metropolii krakowskiej i jej obszaru funkcjonalnego. Co to oznacza?
Przyjęcie planu to akceptacja kierunku współpracy w kierunku mobilności i podzielenie przez gminę pomysłu na zorganizowane mobilności w obszarze metropolitarnym Krakowa.
To również kryterium dostępu do funduszy europejskich z perspektywy 2021-27 w ramach projektów dotyczących mobilności
Zanim radni podjęli decyzję, głos w sprawie zabrał Daniel Wrzoszczyk, dyrektor Biura Metropolii Krakowskiej. Zwracał uwagę, że gmina Myślenice przyjęła Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej oraz na to, że oprócz Myślenic jak dotąd zrobiła to Skawina.
Obszar opracowania SUMP, planu zrównoważonej mobilności dotyczy metropolii krakowskiej, a więc miasta Kraków, gmin sąsiadujących z nim bezpośrednio oraz gmin tworzących obszar funkcjonalny metropolii krakowskich.
- Gmina Myślenice znajduje się w obszarze funkcjonalnym metropolii krakowskiej, można powiedzieć, że to pierwszy powód dlaczego powinna zająć się tym tematem. Dwie zasadnicze przesłanki, którym służy SUMP, to spełnienie kryterium dostępu do funduszy europejskich z perspektywy 2021-27 w ramach projektów dotyczących mobilności – przekonywał Daniel Wrzoszczyk.
Jak mówił; uchwała rady gminy Myślenice ma też wymiar kierunkowy; „potwierdza, albo zaprzecza temu, że państwo podzielacie pomysł na zorganizowane mobilności w obszarze metropolitarnym Krakowa”.
Według niego zasadnicze cele SUMP to; zwiększenie dostępu do transportu publicznego, zmniejszenie ilości śmiertelnych wypadków drogowych, zmniejszenie ilości gazów cieplarnianych, poprawa jakości powietrza.
Daniel Wrzoszczyk, dyrektor Biura Metropolii Krakowskiej: Jako mobilność rozumiemy wszelką aktywność człowieka związaną z przemieszczaniem się, od przemieszczania się pieszego przez wszelkie urządzenia transportu osobistego. To nie tylko rower, ale wszystko, co pozwala nam się przemieszczać, po transport publiczny, autobusy, kolej, tramwaje – skończywszy na samochodach. Dołączamy do SUMP logistykę towarów i ich przemieszczenie się po danym obszarze.
Jeśli chodzi o sam obszar opracowania SUMP, ten dotyczy miasta Krakowa, gmin bezpośrednio sąsiadujących oraz gmin tworzących obszar funkcjonalny metropolii krakowskich. Gmina Myślenice znajduje się w obszarze funkcjonalnym metropolii krakowskiej, można powiedzieć, że to pierwszy powód dlaczego gmina powinna zająć się tym tematem.Dwie zasadnicze przesłanki, którym służy SUMP to spełnienie kryterium dostępu do funduszy europejskich z perspektywy 2021-27 w ramach projektów dotyczących mobilności. Używając terminu mobilność rozumiem szeroki wachlarz różnego rodzaju aktywności, inwestycji, projektów związanych z budową parkingów park&ride, ścieżek rowerowych, zakupu autobusów, taboru tramwajowego itd.
W tej perspektywie nie jest możliwe otrzymanie dofinansowania, jeżeli projekt nie wpisuje się w dokument SUMP. Samorząd województwa ogłosił nabory wniosków na działania dotyczące mobilności. One będą trwały do końca tego roku. W ramach Otuliny Podkrakowskiej gmina może wnioskować o dofinansowanie i tam pojawia się m.in. kryterium zgodności z SUMPem. Jeżeli rada gmina nie przyjmuje danego dokumentu, to oznacza, że projekty z terenu tej gminy nie uzyskają dofinansowania w ramach funduszy europejskich. Plan mobilności może być pierwszym krokiem, fundamentem do tego, aby budować porozumienie pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, ale też innymi podmiotami, które są gestorami sieci.
Akceptacja kierunku współpracy w kierunku mobilności - dzisiejsza uchwała rady gminy Myślenice ma też wymiar kierunkowy, albo potwierdza, albo zaprzecza temu, że państwo podzielacie pomysł na zorganizowane mobilności w obszarze metropolitarnym Krakowa.
W dokumencie, który państwu przedkładamy nie powinniśmy wprowadzać zmian, ponieważ jest on uchwalany w tej samej treści przez wszystkie rady gmin. Zaczęło się od rady miasta Krakowa i tak po kolei pozostałe gminy uchwalają tą samą treść dokumentu. Poprzedziliśmy przyjęcie tej wersji przez radę miasta Krakowa, co nastąpiło 6 grudnia zeszłego roku dosyć intensywnymi konsultacjami na poziomie rad gmin i mieszkańców, ale też konsultacji instytucjonalnych, które odbywały się od połowy września do końca listopada. W toku tych rozmów wypracowaliśmy ostateczną treść dokumentu. **Przede wszystkim wybieramy pomiędzy scenariuszami rozwoju mobilności, obsługi transportowej całego obszaru. W ramach prac pojawiał się scenariusz podstawowy w którym pojawiają się różne sposoby przemieszczania się: od pieszego, transport publiczny i indywidualny.
Szukamy złotego środka, takiej przestrzeni, w której wszystkie rodzaje transportu są równo traktowane i w żaden sposób żadnego nie faworyzujemy, rozumiejąc różne potrzeby mieszkańców. Jeśli ktoś na co dzień przemieszcza się po jednej trasie sam, to dla niego najrozsądniejszym rozwiązaniem jest transport publiczny. Z kolei jeśli rodzic musi zapewnić transport do przedszkola, szkoły i swojego miejsca pracy, nie ma nic zdrożnego w tym, że podróżuje samochodem. Tam gdzie możemy, powinniśmy wybierać sposoby przemieszczania się, które są najbardziej adekwatne.
To czemu chcemy poświęcić SUMP, albo jego zasadniczy cel to: 1. Zwiększenie dostępu do transportu publicznego; 2. Zmniejszenie ilości śmiertelnych wypadków drogowych; 3. Zmniejszenie ilości gazów cieplarnianych; 4. Poprawa jakości powietrza.
Zaznaczam, że SUMP będzie wypełniany przez projekty zgłaszane przez gminy lub inne instytucje. Jako metropolia krakowska nie mamy środków, całości na realizację SUMPa. Nie mamy też gotowej listy projektów. Sam SUMP i jego zatwierdzenie przez poszczególne rady gmin, stwarza pewną przestrzeń do współpracy, ale ostatecznie to gminy i przedstawiciele gmin będą decydować o tym w jakim kierunku pójdzie ten dokument. Chodzi w nim głównie abyśmy mieli fundament, pierwszy krok do rozmów o tym w jaki sposób można układać wszelkie kwestie związane z mobilnością.
Jak czytamy w uzasadnieniu do uchwały; „Postępujący rozwój gospodarczy i przestrzenny obszarów metropolitalnych w Polsce i Europie oraz coraz większe oczekiwania pasażerów związane z komfortem przemieszczania się wymagają nieustannych zabiegów polegających na poprawie jakości i zwiększeniu efektywności systemów transportowych.
Działania mające na celu poprawę lub utrzymanie komfortu mieszkańców związanego z podróżowaniem wymagają stworzenia rozwiązań systemowych zmniejszających szkodliwe oddziaływanie transportu na środowisko naturalne, poprawiających warunki mobilności oraz wpływających na zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.
Podejście kluczowych instytucji na szczeblu Unii Europejskiej, w tym Komisji Europejskiej, ukierunkowane jest na konieczność posiadania strategicznego dokumentu wskazującego na główne kierunki rozwoju mobilności, przygotowanego w odniesieniu do obszaru funkcjonalnych powiązań miasta rdzeniowego stanowiącego centrum aglomeracji oraz powiązań pomiędzy poszczególnymi podmiotami wchodzącymi w skład obszaru funkcjonalnego. Dokument ten, przyjęty na poziomie politycznym, w zamierzeniu ma zapewniać spójny kierunek działań i inwestycji w dziedzinie zrównoważonej mobilności, ogniskujących się wokół głównego celu, jakim jest zapewnienie zrównoważonego i przyjaznego z punktu widzenia użytkownika końcowego systemu transportu, uwzględniającego równomierny rozwój wszystkich form mobilności na danym obszarze.
Podstawowe cechy Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej to: długoterminowa wizja oraz przejrzysty plan wdrożenia; podejście partycypacyjne; zbilansowany i zintegrowany rozwój wszystkich środków transportu; integracja pozioma i pionowa; ocena obecnej i przyszłej skuteczności; regularne monitorowanie, przegląd oraz raportowanie; · branie pod uwagę kosztów zewnętrznych dla wszystkich środków transportu.
Zaproponowane w Planie działania mają przyczynić się do zróżnicowania wykorzystania środków transportu. Mają one zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej, zmniejszyć ilość poruszania się samochodów poprzez udostępnienie alternatywnych sposobów podróżowania.
Efektem ma być likwidowanie zatorów, uporządkowanie i zintegrowanie działań w dziedzinie rozwoju zrównoważonej mobilności na całym obszarze Metropolii Krakowskiej. Potrzeba przyjęcia ww. Planu na poziomie uchwał poszczególnych Rad Gmin, wynika również z uwarunkowań związanych z wykorzystywaniem funduszy europejskich oraz zapisów Umowy Partnerstwa, tj. dokumentu określającego strategię wykorzystania funduszy europejskich w ramach polityk unijnych.
Niniejszy Plan stanowi dokument o charakterze metropolitalnym z Miastem Krakowem jako rdzeniem obszaru i uwzględniającym cały obszar funkcjonalny w kontekście oddziaływań transportowych. Efektem ma być likwidowanie zatorów, uporządkowanie i zintegrowanie działań w dziedzinie rozwoju zrównoważonej mobilności na całym obszarze Metropolii Krakowskiej oraz jej Obszaru Funkcjonalnego".
Wyniki głosowania jawnego w sprawie: Projekt uchwały w sprawie przyjęcia i wdrożenia do realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego.
ZA (19): Ambroży Grażyna, Bisztyga Czesław, Błachut Józef, Dyląg Halina, Fita Mirosław, Gablankowski Wojciech, Grzybek Andrzej, Jaśkowiec Małgorzata, Kutrzeba Izabela, Lejda-Kuklewicz Eleonora, Malinowski Wojciech, Motyka Piotr, Podmokły Bogusław, Podmokły Jan, Stankiewicz Bogusław, Stopka Katarzyna, Topa Stanisław, Wierzba Czesław, Wójtowicz Tomasz; BRAK GŁOSU (2): Cachel Jerzy, Ostrowski Kamil.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.