Główna uwaga burmistrza nieuwzględniona. Stacja Myślenice nadal w rejonie marketu Kaufland
Jednym z trzech głównych postulatów gminy dotyczących projektu linii kolejowej na trasie Myślenice-Kraków, była lokalizacja dworca w mieście przy ul. Przemysłowej.
Projektanci uwzględnili większość uwag, ale stacja początkowa nadal widnieje przy markecie Kaufland.
Burmistrz nie odpuszcza i przekonuje, że to nie jest dobre rozwiązanie, a inwestor przedstawia jego wady
Trzecie spotkanie w mieście na temat przebiegu projektowanej linii kolejowej z Myślenic do Krakowa odbyło się w Myślenickim Ośrodku Kultury i Sportu we wtorek 22 października. Oprócz mieszkańców wzięli w nim udział burmistrz, przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych oraz biura projektowego zlożonego z konsorcjum firm BBF Sp. z o.o.
Projektanci zaprezentowali zmodyfikowaną wersję trasy kolejowej, uwzględniającą korekty wynikające z uwag przesyłanych m.in. przez gminę Myślenice i mieszkańców, które napływały od sierpnia, kiedy to po raz pierwszy zaproponowano przebieg torów.
Trasa została zmodyfikowana, co pozwoli nie burzyć kilku domów, a także skorygowana w miejscach, które dotąd budziły największe wątpliwości mieszkańców.
Podczas spotkania przedstawiciele PKP PLK informowali, że po zakończeniu serii konsultacji, w tym m.in. w gminach Mogilany i Świątniki Górne, udostępniona zostanie cała trasa na stronie internetowej poświęconej projektowi (nie podali jej adresu – przyp. red.). Według ich zapowiedzi strona ma pozwolić na bieżąco śledzić postępy i zmiany wprowadzane w projekcie i zawierać szczegółowy przebieg linii kolejowej.
Przesunięty przystanek w Krzyszkowicach, wracają "Kąty"
Jak pisaliśmy po drugim spotkaniu w sprawie projektu trasy kolei, które odbyło się we wrześniu w Muzeum Niepodległości; główne postulaty gminy dotyczyły lokalizacji dworca w mieście oraz przesunięcia przystanku w Krzyszkowicach i Głogoczowie.
Projektanci uwzględnili uwagi dotyczące odsunięcia torowiska od zabudowań mieszkalnych m.in. w Polance i Krzyszkowicach. W tych ostatnich trasa oddala się od kościoła, o co wnioskowali mieszkańcy, a peron został przesunięty i w aktualnych planach znajduje się po północnej stronie drogi powiatowej - od strony plebanii, w pobliżu budynku tzw. „starej szkoły”.
Przedstawiciele zapewniali, że przed przystąpieniem do wykonania robót będzie wykonywana analiza hałasu, a w razie potrzeby instalowane ekrany akustyczne.
W projekcie uwzględniono też przystanek we Włosani u styku granic trzech gmin, który mieszkańcy potocznie nazywają „Kątami”. O ten wnioskowała też gmina Siepraw. Ostatecznie stanęło na tym, że powstanie zarówno przystanek "Kąty" oraz 2 km dalej w Olszowicach.
Stacja Myślenice. Przystanek początkowy nadal przy Kauflandzie
Od sierpnia projektanci obstają przy tym, aby stacja kolejowa Myślenice powstała na pasie zieleni usytuowanym przy Zakopiance, między sklepem Kaufland a Tele-Foniką. Miałaby zawierać 3 tory; jeden główny doprowadzający kolej oraz dwa dostawcze.
To lokalizacja tej stacji budzi największe wątpliwości burmistrza Myślenic i stanowiła główną uwagę gminy, dotyczącą przebiegu linii kolejowej przez Myślenice. Według Jarosława Szlachetki (PiS) dworzec w Myślenicach powinien znajdować się przy ul. Przemysłowej na terenie tzw. "starych zakładów Vistuli".
Jak przekonuje tylko i wyłącznie umiejscowienie stacji w tym miejscu zapewni odpowiednią komunikację z resztą miasta, jednocześnie minimalizując ryzyko dodatkowych utrudnień w ruchu drogowym, szczególnie na już mocno zatłoczonej drodze wojewódzkiej w kierunku Dobczyc oraz Zakopiance.
Według niego ta lokalizacja pozwoli na budowę dużego parkingu, który mógłby zostać skomunikowany z kilku kierunków, co z kolei miałoby ułatwić dojazd do stacji zarówno mieszkańcom, jak i podróżnym spoza Myślenic. Podczas drugiego spotkania mówił też o budowie kładki dla pieszych nad Zakopianką, drogi gminnej od ul. Piłsudskiego wzdłuż DK7 do wylotu przy rondzie Marszałka Nawary oraz linii autobusów dowożących pasażerów w to miejsce.
Pytany przez mieszkańców o szacunkowe koszty oraz o to, czy gminę na to stać, odpowiedział krótko; „musi być nas na to stać, bo ten projekt rozwiąże podstawowy problem komunikacji. Nie stać nas na to, żeby nie zadbać o realizacje tak strategicznej inwestycji, jaką jest połączenie kolejowe z Krakowem”.
Dla mnie osobiście lokalizacja stacji Myślenice przy markecie Kaufland jest nie do przyjęcia i bardziej będzie zniechęcała, niż zachęcała do kolei. Przy ul. Przemysłowej mamy możliwość poprowadzenia dróg zbiorczych, wykorzystania dróg w strefie przemysłowej
– Jarosław Szlachetka (PiS).
- Jeśli państwo popierają nasz postulat o lokalizacji przystanku początkowego przy ul. Przemysłowej, proszę o głos. Dla mnie osobiście obecna lokalizacja jest nie do przyjęcia i bardziej będzie zniechęcała, niż zachęcała do kolei. Okolice ul. Asnyka to trudny teren, nie jest urządzony w żaden sposób. Przy ul. Przemysłowej mamy możliwość poprowadzenia dróg zbiorczych, wykorzystania dróg w strefie przemysłowej – przekonywał w MOKiS gospodarz Myślenic.
Jak się jednak okazuje na razie jego zdania nie podziela inwestor. Reprezentujący PKP PLK Łukasz Kwapień stwierdził, że „burmistrz przedstawia same zalety tej lokalizacji, ale uważam, że tak nie jest”. Podkreślał, że stacja przy ul. Przemysłowej to realny wariant, ale wymaga wzniesienia budowy o 2-3 metry wyżej. Poza tym budowa stacji w tym miejscu wymaga przeprowadzenia torów przez ul. Słowackiego.
- Szacowane jest, że będziemy w tym miejscu 9 metrów nad poziomem terenu. Do tego należy doliczyć wysokość wiaty na przystanku, co daje zabudowania wysokości 12 metrów. Jeśli to państwu nie przeszkadza, to będziemy szli w tę stronę. Do miesiąca powinniśmy wiedzieć, ku któremu wariantowi się skłaniamy – mówił Łukasz Kwapień z PKP PLK.
Szacowane jest, że stacja przy ul. Przemysłowej to 9 metrów nad poziomem terenu. Do tego należy doliczyć wysokość wiaty na przystanku, co daje zabudowania wysokości 12 metrów. Jeśli to państwu nie przeszkadza, to będziemy szli w tę stronę. Do miesiąca powinniśmy wiedzieć, ku któremu wariantowi się skłaniamy
– Łukasz Kwapień z PKP PLK.
Jarosław Szlachetka stwierdził, że „wysokość dzisiaj może wydawać się spora, niemniej jednak tego typu rozwiązania funkcjonują m.in. w Krakowie”. W jego przekonaniu lokalizacja stacji w innym miejscu niż przy ul. Przemysłowej wygeneruje dodatkowy ruch i korki w mieście oraz na Zakopiance.
Zgoda panowała co do tego, że stacja w Myślenicach służyć będzie nie tylko mieszkańcom miasta i gminy, ale też regionu, co wymusza budowę dużego parkingu.
Wśród propozycji mieszkańców znalazła się budowa kładki dla pieszych nad ul. Słowackiego, parkingu dla samochodów w strefie przemysłowej, co miałoby pozwolić na zachowanie podobnej odległości zarówno dla pasażerów dworca autobusowego, jak i zostawiających samochody przy ul. Przemysłowej.
- Chcemy stworzyć takie rozwiązanie, które będzie funkcjonowało w Myślenicach przez lata. Chcemy stworzyć takie miejsce, z którego państwo jako potencjalni pasażerowie będziecie chętnie korzystać, będziecie mieli jak najlepszy dostęp pieszo z miasta, czy dojeżdżając do parkingu w bezpośrednim sąsiedztwie, tak aby odcinki od parkingu do przystanku były jak najkrótsze - mówił Jarosław Szlachetka.
Pierwszy pociąg może wyjechać w 2032 roku jeśli...
Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu (koszt to 150 mln zł), ale nie na samą budowę połączenia. O to będzie można się starać po zakończeniu prac projektowych. Obecnie koszt budowy kolei na tym odcinku szacowany jest na 2 mld zł.
Żeby mogło dojść do budowy, PKP PLK razem z Urzędem Marszałkowskim będą się starać o dofinansowanie w programie. Jeśli je otrzyma, to jak mówi Łukasz Kwapień występujący w roli inwestora; "w 2028 r. ogłosimy przetarg, w 2029 podpiszemy umowę, więc kolej można zacząć budować w ciągu trzech lat. Realnie pierwszy pociąg mógłby wyjechać z Myślenic w 2032 roku".
Harmonogram „Złotego Pociągu”;
III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.
II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.
III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).
I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę
2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.