Złoty pociąg

Projektanci pokazali przebieg linii kolejowej Myślenice-Kraków. To najwyższy czas, żeby zainteresować się, czy tory biegną przez wasze działki

Projektanci pokazali przebieg linii kolejowej Myślenice-Kraków. To najwyższy czas, żeby zainteresować się, czy tory biegną przez wasze działki

Podczas pierwszych konsultacji z mieszkańcami, projektanci zaprezentowali przebieg planowanego połączenia kolejowego Myślenice - Kraków.

Na tym etapie do wyburzenia w gminie Myślenice jest 8 domów i 4 budynki gospodarcze, a projekt to zmodyfikowana wersja dotychczasowych zapowiedzi.

Warto zainteresować się, którędy pobiegną tory, bowiem czasu na wnoszenie uwag jest niewiele, a wykonawcy tłumaczą się napiętym terminarzem

 

W marcu 2024 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A podpisały umowę na zaprojektowanie nowej trasy Myślenice-Kraków z konsorcjum firm BBF Sp. z o.o. i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o., które podjęło się wykonania tego zadania za przeszło 22 mln zł.

Niespełna pięć miesięcy później, w budynku myślenickiego magistratu 12 sierpnia 2024 r. na konsultacjach w tej sprawie zebrało się kilkudziesięciu mieszkańców gminy. Podczas spotkania - pierwszego z wielu - jak zapowiedział burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS), zaprezentowano proponowany przebieg połączenia kolejowego na trasie Myślenice – Kraków na terenie gminy Myślenice. To koncepcja realizowana w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku.

Projekt zakłada całkowite odseparowanie ruchu samochodowego od kolejowego, a służyć mają temu przewidziane przejazdy dwupoziomowe pod trasą kolejową lub wiadukty. Wzdłuż korytarza na obszarze gminy Myślenice planowane są drogi biegnące w pobliżu torowiska, które mają zapewnić ciągłość połączeń oraz dojazd do przystanków.

Wśród korzyści, jakie mieszkańcom ma dać realizacja inwestycji, projektanci wymieniali m.in.; *uruchomienie kolejowych połączeń pasażerskich w relacji Myślenice - Kraków i Kraków - Myślenice; * bezpieczny dojazd bez korków z Myślenic do Krakowa w mniej niż 45 minut; * ożywienie gospodarcze i turystyczne regionu z uwagi na dogodny dojazd do miasta wojewódzkiego; * prawdopodobne częściowe odciążenie ruchu na Zakopiance; * bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania linii kolejowej z drogami.

- Starania o połączenie kolejowe gmina Myślenice prowadzi od 2019 roku. Na początku powstało studium z założeniami, później zostały wytrasowane przebiegi, które poddano weryfikacji i pracy biura projektowego. To wykonuje na zlecenie spółki PKP PLK rysowanie i wyznaczenie ostatecznego przebiegu linii kolejowej. Dzięki temu mieszkańcy Myślenic i nie tylko otrzymaliby alternatywne do Zakopianki, szybkie, bezpieczne i ekologiczne połączenie transportowe ze stolicą regionu – mówił Jarosław Szlachetka (PiS).

 

Którędy pojedzie pociąg?

Stacja kolejowa Myślenice miałaby powstać na pasie zieleni usytuowanym przy Zakopiance, między sklepem Kaufland a Tele-Foniką.

Założenie województwa jako organizatora przewozów jest takie, że będzie to pociąg kursujący co 30 minut od rana do wieczora, a szacowany czas przejazdu do stacji Kraków Dworzec Główny wyniesie 42 minuty.

Maksymalna prędkość, jaką pociąg osiągnie podczas pokonywania tego dystansu to 120 km/h, a na trasie nie przewiduje się kursów składów towarowych.

Po rozpoczęciu biegu, pociąg będzie kierował się w stronę północną -jadąc równolegle do Zakopianki. Pierwszy budynek, który stoi w kolizji do torowiska to Zespół Szkół Prywatnych Osiński znajdujący się przy ul. Kazimierza Wielkiego oraz zabudowania przy ul. Asnyka.

Tory poprowadzono w kierunku wschodnim na Polankę, gdzie przebiegają w sąsiedztwie cmentarza, a następnie zachodnią częścią Polanki na wschód od terenów przemysłowych, gdzie ulokowany został pierwszy przystanek. Dojazd z Myślenic do strefy przemysłowej zajmie 4 minuty.

Dalej pociąg kierować się będzie na północ do Krzyszkowic, gdzie tory przebiegają m.in. koło zabytkowego kościoła i w jego pobliżu usytuowany zostanie drugi przystanek. Pokonanie tego dystansu z Polanki zajmie 3 min i 30 sekund (7 min. 30 sek. z Myślenic).

Z kolei w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków rozpocznie się odcinek dwutorowy służący do mijania się pociągów. Dalej skład pojedzie w kierunku północnym do Głogoczowa i Swoszowic. Pozostałe 34 minuty i 30 sek., to czas, jaki zajmie trasa do dworca Głównego w Krakowie, jednak pociąg nie zatrzyma się już na terenie gminy Myślenice.

Skoro musimy zostać dotknięci linią kolejową; czy jest możliwość zlokalizowania tu przystanku? Jeśli ma być u nas kolej, to powinniśmy móc z niej korzystać - zwracał uwagę sołtys Głogoczowa Jan Sikora.

Jak usłyszał od projektantów; Kąty znajdują się na granicy dwóch gmin, dlatego podjęto decyzję o wykorzystaniu przesunięcia przystanku Olszowice o ok. 400 m. w tym kierunku. „Odległość od Kątów jest na tyle mała, że w ramach analiz, w tym momencie proponujemy odstąpienie od budowy tego przystanku i zapewniamy skomunikowanie w ramach Olszowic. Dzięki temu czas przejazdu będzie krótszy, będzie mniej zatrzymań pociągu, a dostępność będzie podobna” – usłyszał sołtys. Ostateczna decyzja o lokalizacji przystanków należy do inwestora, czyli PKP PLK.

 

Harmonogram „Złotego Pociągu”;

III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.

II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.

III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).

I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę

2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj/.

 

A co jeśli mój dom lub działka „stoją w kolizji z torami”?

To najczęściej zadawane pytanie przez obecnych na pierwszym spotkaniu konsultacyjnym. Jak się okazuje; na tym etapie projektu do wyburzenia jest 8 domów i 4 budynki gospodarcze, jednak tory będą przebiegać w sąsiedztwie wielu osiedli mieszkaniowych i przez działki należące do mieszkańców gminy.

Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu, ale nie na samą budowę połączenia. Obecnie koszt budowy kolei szacowany jest na 2 mld zł.

Projektant przedstawił napięty harmonogram działań, który daje niewiele czasu na wnoszenie poprawek do proponowanego przebiegu torowiska, ale za to ma pozwolić na zapewnienie finansowania projektu już w 2027 roku.

Warto zatem zainteresować się, którędy pojedzie kolej i czy, aby nie przez nasze podwórko, sąsiedztwo lub działki. Podczas spotkania mieszkańcy pytali o możliwość udostępnienia projektu w sieci, ale nie padła jednoznaczna odpowiedź, czy i kiedy to nastąpi.

Z projektem można zapoznać się w UMiG (Rynek 8/9, pokój 29), a pisma i uwagi można kierować do urzędu do 12 września 2024 roku.

W trakcie dyskusji burmistrz Szlachetka poinformował, że z przedstawioną dokumentacją można zapoznać się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Myślenice (Rynek 8/9, pokój 29) oraz, że pisma i uwagi kierowane do urzędu i zostaną przekazane projektantom w celu weryfikacji założeń. Termin składania uwag został ustalony do 12 września 2024 roku.

Jeśli czyjś dom lub działka znajdzie się na trasie planowanego pociągu „będzie dochodziło do wykupów i wywłaszczeń” - można było usłyszeć podczas konsultacji. Decyzje w tej kwestii i operaty przeprowadzane przez rzeczoznawcę, będą wykonywane po przekazaniu decyzji lokalizacyjnej, a to perspektywa III kwartału 2026 roku.

 

Ile decybeli i co z drogami dojazdowymi oraz parkingami?

Mieszkańcy dopytywali też o hałas, jaki generować będzie przejeżdżający pociąg. W odpowiedzi od projektantów i przedstawicieli inwestora – PKP PLK usłyszeli, że ten jest różny w zależności od odległości i ukształtowania terenu. Zapewniano, że zastosowana zostanie konstrukcja bezstykowa, która różni się od klasycznej tym, że szyny są spawane i przez co nie generują hałasu i stukotu charakterystycznego dla przejeżdżających pociągów.

Mieszkańcy domagali się podania w decybelach skali hałasu, ale ostatecznie takie dane nie padły. „Będzie przygotowany model hałasu dla każdego z budynków. Przekroczenie norm będzie skutkować budową ekranu akustycznego” – odpowiadał przedstawiciel PKP PLK.

2024. Szanse na powstanie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice oceniam jako:

  • bardzo duże
  • duże
  • umiarkowane
  • małe
  • bardzo małe
  • Zobacz wyniki
  • bardzo duże bardzo duże 19%
  • duże duże 13%
  • umiarkowane umiarkowane 19%
  • małe małe 16%
  • bardzo małe bardzo małe 33%
  • Głosów: 3841

Burmistrz Jarosław Szlachetka zachęcał, żeby przekonać się o poziomie hałasu, odwiedzając Swoszowice. Radził też mieszkańcom, aby przy podejmowaniu decyzji „patrzyli do przodu”.

- Należy rozważyć, czy przestawienie torów, ale pozostawienie siebie w otoczeniu tych torów, to będzie coś, co państwa zadowoli w przyszłości. Proszę nie myśleć chwilą, emocjami, złością. Część z państwa mieszka w pasie drogowym Zakopianki i wiecie, jak to wygląda. Po to jest to wspólne spotkanie. Każda z uwag będzie przepracowana i pewnie będziemy omawiać kolizje na spotkaniach jeden na jeden. Jako gmina będziemy dbać o interes gminy, ale też naszych mieszkańców – zapewniał. 

Jednym z poruszanych wątków była budowa infrastruktury, która zapewni nie tylko dojazd do przystanków, ale też parkingi dla podróżnych.

- Inwestycje samorządu będą zmierzać do tego, aby infrastruktura, która powstanie dotyczyła obsługi toru kolejowego. To parkingi typu park&ride, miejsca przesiadkowe i drogi dojazdowe – wyjasnił burmistrz.

 

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze (36)

  • 15 sie

    Jeżeli faktycznie to prawda, że planowo wyburzenia ma być tylko 8 domów to i tak nie jest źle. Szczerze myślałem, że więcej tego będzie ale i tak współczuję tym ludziom, ponieważ żyjemy w takim państwie, iż o sensownym odszkodowaniu nie będzie mowy..

    49 3 Odpowiedz
  • sebastian 15 sie

    Jeżeli cała inwestycja jest przewidziana podobnie jak stacją przy Kauflandzie to marnie to widzę. Jedyny parking pod trasa S7 już częściowo zajęty przez lokalnych biznesmenów handlujących samochodami wygeneruje spory problem. Zresztą szkoda zachodu bo i tak jak wiele innych projektów tak i ten nie wypali a szkoda

    37 6 Odpowiedz
  • 15 sie

    Jak został oznaczony przebieg planowanej trasy na załączonych zdjęciach map?

    31 2 Odpowiedz
  • 15 sie

    No to ładnie załatwili mieszkańców Głogoczowa.
    Działki im zabiorą, a przystanku mieć nie będą.
    A co na to pan Szlachetka?

    32 13 Odpowiedz
  • 16 sie

    Mówisz o tej obecnej lini autobusowej myslenice-krakow która wyciągnęła nas ze średniowiecza? Uważam ze to fantastyczna rzecz i nie wyobrażam sobie znów wrócić do świniowozów

    24 3 Odpowiedz

Zobacz więcej