Krzyszkowice. Budowa tunelu na półmetku. Drogowcy przygotowują się do przebicia na wylot
- 20 czerwca 2025

Na placu budowy w Krzyszkowiach zaczyna się kluczowy etap realizacji prac, czyli przygotowanie do przebicia tunelu. To planowane jest na przełomie września i października, a prace w tym miejscu mają potrwać do końca 2025 roku
GDDKiA zorganizowała dzień otwarty na placu budowy w Krzyszkowicach, gdzie powstaje bezkolizyjne skrzyżowanie i tunel po Zakopianką.
Właśnie teraz zaczyna się tam kluczowy etap realizacji prac, czyli przygotowanie do przebicia tunelu na wylot. Koszt inwestycji to 91 mln zł, a wykonawcą jest firma Nowak-Mosty.
Budowa węzła w tym miejscu ma na celu likwidację lewoskrętu, który w tym miejscu powodował korki. Inwestycja obejmuje cały węzeł drogowy, tak aby bezkolizyjnie połączyć zakopiankę (DK7) oraz drogę powiatową prowadzącą w kierunku Sieprawia. Poza tunelem powstaną też dodatkowe jezdnie po obu stronach zakopianki, które w przyszłości staną się częścią dróg lokalnych, biegnących wzdłuż DK7.
Tunel będzie miał długość 42,3 m, wysokość 10 m oraz szerokość 17,7 m. Zmieści się tam dwupasmowa jezdnia i chodnik dla pieszych. Chroniące tunel mury oporowe będą miały łącznie 424 m długości. Do budowy wykorzystamy ponad 20 000 m3 betonu oraz 1758 ton stali zbrojeniowej.
Woda w tunelu?
Jak informuje GDDKiA; ze względu na wymagające warunki wodno-gruntowe zastosowano technologię ścian stalowych szczelnych oraz konstrukcje w kształcie litery „U”. Precyzyjna budowa tunelu i gładkie, jednolite elementy, które ściśle do siebie przylegają - nie rozwiązują całkowicie problemu wody w tunelu i jego okolicach.
Gromadzi się tam ona okresowo m.in. ze względu na wody opadowe. „Aby zapewnić trwałość i szczelność zastosowanych rozwiązań, tunel wyposażony będzie dodatkowo w dwie pompy do deszczówki – podstawową i rezerwową. Obie pompy będą zatapialne, czyli będą mogły pracować całkowicie zanurzone w wodzie lub innej cieczy.
Wydajność pomp będzie wysoka. Każda z nich będzie w stanie przepompować 30 litrów wody na sekundę, czyli prawie 2 tys. litrów w ciągu minuty. Oprócz tempa wypompowywania wody, ważnym parametrem dla pomp jest także to, na jaką wysokość można podnieść wodę dzięki pompie. W tym przypadku będzie to 6,5 m, co jest wskaźnikiem umiarkowanie wysokim” – informują drogowcy.
Powstający w Krzyszkowicach tunel to pierwsze miejsce, w którym droga będzie przebiegać pod główną trasą, a nie nad nią. Docelowo takich tuneli będzie więcej, np. drugi powstanie w sąsiednim Libertowie.
Węzeł w Krzyszkowicach, którego aktualny poziom zaawansowania wynosi 65 proc., jest elementem większej modernizacji zakopianki. Celem drogowców jest poprawienie komfortu użytkowników tej trasy, szczególnie poprzez zwiększenie płynności ruchu i przepustowości.
W rocznym podsumowaniu GDDKiA wskazuje budowę węzła w Krzyszkowicach jako zadanie, którego budowa potrwa do końca 2025 roku. Koszt inwestycji to 91,1 mln zł.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Komentarze