Krzyszkowice

Krzyszkowice. Budowa tunelu na półmetku. Drogowcy przygotowują się do przebicia na wylot

Krzyszkowice. Budowa tunelu na półmetku. Drogowcy przygotowują się do przebicia na wylot
Fot. GDDKiA

Na placu budowy w Krzyszkowiach zaczyna się kluczowy etap realizacji prac, czyli przygotowanie do przebicia tunelu. To planowane jest na przełomie września i października, a prace w tym miejscu mają potrwać do końca 2025 roku

 

GDDKiA zorganizowała dzień otwarty na placu budowy w Krzyszkowicach, gdzie powstaje bezkolizyjne skrzyżowanie i tunel po Zakopianką.

Właśnie teraz zaczyna się tam kluczowy etap realizacji prac, czyli przygotowanie do przebicia tunelu na wylot. Koszt inwestycji to 91 mln zł, a wykonawcą jest firma Nowak-Mosty.

Budowa węzła w tym miejscu ma na celu likwidację lewoskrętu, który w tym miejscu powodował korki. Inwestycja obejmuje cały węzeł drogowy, tak aby bezkolizyjnie połączyć zakopiankę (DK7) oraz drogę powiatową prowadzącą w kierunku Sieprawia. Poza tunelem powstaną też dodatkowe jezdnie po obu stronach zakopianki, które w przyszłości staną się częścią dróg lokalnych, biegnących wzdłuż DK7.

Tunel będzie miał długość 42,3 m, wysokość 10 m oraz szerokość 17,7 m. Zmieści się tam dwupasmowa jezdnia i chodnik dla pieszych. Chroniące tunel mury oporowe będą miały łącznie 424 m długości. Do budowy wykorzystamy ponad 20 000 m3 betonu oraz 1758 ton stali zbrojeniowej.

Woda w tunelu?

Jak informuje GDDKiA; ze względu na wymagające warunki wodno-gruntowe zastosowano technologię ścian stalowych szczelnych oraz konstrukcje w kształcie litery „U”. Precyzyjna budowa tunelu i gładkie, jednolite elementy, które ściśle do siebie przylegają - nie rozwiązują całkowicie problemu wody w tunelu i jego okolicach.

Gromadzi się tam ona okresowo m.in. ze względu na wody opadowe. „Aby zapewnić trwałość i szczelność zastosowanych rozwiązań, tunel wyposażony będzie dodatkowo w dwie pompy do deszczówki – podstawową i rezerwową. Obie pompy będą zatapialne, czyli będą mogły pracować całkowicie zanurzone w wodzie lub innej cieczy.

Wydajność pomp będzie wysoka. Każda z nich będzie w stanie przepompować 30 litrów wody na sekundę, czyli prawie 2 tys. litrów w ciągu minuty. Oprócz tempa wypompowywania wody, ważnym parametrem dla pomp jest także to, na jaką wysokość można podnieść wodę dzięki pompie. W tym przypadku będzie to 6,5 m, co jest wskaźnikiem umiarkowanie wysokim” – informują drogowcy.

Powstający w Krzyszkowicach tunel to pierwsze miejsce, w którym droga będzie przebiegać pod główną trasą, a nie nad nią. Docelowo takich tuneli będzie więcej, np. drugi powstanie w sąsiednim Libertowie.

Węzeł w Krzyszkowicach, którego aktualny poziom zaawansowania wynosi 65 proc., jest elementem większej modernizacji zakopianki. Celem drogowców jest poprawienie komfortu użytkowników tej trasy, szczególnie poprzez zwiększenie płynności ruchu i przepustowości.

W rocznym podsumowaniu GDDKiA wskazuje budowę węzła w Krzyszkowicach jako zadanie, którego budowa potrwa do końca 2025 roku. Koszt inwestycji to 91,1 mln zł.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze

Zobacz więcej