Wybudują drogi wzdłuż zakopianki w Krzyszkowicach. Będą gotowe w 2028 roku
- 18 listopada 2025
Mają pozwolić mieszkańcom Bugaja, Psiar i Wójciakówki w Krzyszkowicach na dojazd do powstającego tu węzła. W przeciągu trzech lat GDDKiA zapowiada powstanie 600 metrów dróg, drugie tyle poszerzy i wybuduje trzy mosty
W Krzyszkowicach trwa budowa węzła, który ma pozwolić na bezpieczny wjazd na Zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. Zapewnić ma to tunel powstający pod drogą krajową nr 7. Będzie w nim również chodnik dla pieszych, a jego budowa ma potrwać do końca 2025 roku.
Jak się jednak okazało, projekt nie obejmował wykonania dróg dojazdowych do powstającego skrzyżowania, a mieszkańcy przysiółków Psiary, Bugaj i Wójciakówka alarmowali, że „grozi to ich odcięciem od reszty świata i komunikacyjnym wykluczeniem”.

Spór między politykami o to, kto powinien wybudować drogi trwał przez kilka ostatnich lat. W lutym 2025 dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaproponował zamknięcie skrzyżowań i budowę dróg biegnących po obu stronach zakopianki, które doprowadzą ruch do powstającego węzła. Te mają powstać w przeciągu trzech lat, a więc do 2028 roku.
W sierpniu informowaliśmy o tym, że Generalna Dyrekcja ogłosiła przetarg na budowę dróg serwisowych , a do pracy zgłosiło się pięć chętnych firm, które oferują zaprojektowanie i budowę nowych jezdni w Krzyszkowicach.
GDDKiA zamierza wybudować tu prawie 600 m nowych dróg wzdłuż zakopianki i poszerzyć ponad 400 m już istniejących. W ramach budowy dodatkowych jezdni w Krzyszkowicach powstaną także trzy nowe mosty – jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce.
Umowa podpisana. Drogi za trzy lata
Zapowiadane inwestycje mają powstać wzdłuż zakopianki (DK7), aby zapewnić większe bezpieczeństwo i płynność ruchu wokół powstającego tam węzła. Dziś dyrektor GDDKiA podpisał umowę z firmą Nowak-Mosty. Koszt inwestycji to 13,7 mln zł, a czas realizacji to niespełna 3 lata.
Za najkorzystniejszą ofertę uznano propozycję firmy Mosty-Nowak. "Przy ocenie oprócz kryterium ceny, braliśmy także pod uwagę m.in. możliwości skrócenia terminu realizacji zamówienia oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości" - informuje GDDKiA.
Celem inwestycji jest skomunikowanie terenów przyległych tzw. przysiółków z budowanym obecnie bezkolizyjnym węzłem w Krzyszkowicach.
Wzdłuż zakopianki powstanie prawie 600 m nowych dróg (tzw. jezdni dodatkowych) o szerokości 5,5 m. Ponadto poszerzonych zostanie ok. 600 m już istniejących dróg. W ramach tej inwestycji powstaną także trzy nowe mosty – jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce.
Jak czytamy w komunikacie prasowym GDDKiA: "Jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku węzeł w Krzyszkowicach z przejazdem w tunelu pod drogą krajową. Umożliwi to sprawne poruszanie się kierowców z jednej strony Krzyszkowic na drugą, bez zakłócania płynności ruchu na mocno obciążonej zakopiance. Nowe drogi w Krzyszkowicach będą uzupełniać infrastrukturę i rozprowadzać ruch przez tunel".
Nowe drogi w Krzyszkowicach mają pozwolić na likwidację lewoskrętów na jednym ze skrzyżowań na dk7.
Zakopianka w liczbach
DK7 to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Według wyników ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) w latach 2020-2021 na odcinku Głogoczów - Jawornik każdego dnia przemieszczało się ponad 39 tys. pojazdów. Aktualnie prowadzimy kolejną edycję GPR, którego wstępne wyniki poznamy w połowie przyszłego roku.
Docelowo na zakopiance ma powstać osiem bezkolizyjnych skrzyżowań. Trzy z nich już funkcjonują (w Myślenicach, Mogilanach i Głogoczowie). W zeszłym roku Generalna oddała do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie.
Trzy aktualnie realizowane inwestycje to wspomniany wyżej węzeł w Krzyszkowicach, węzeł w Myślenicach oraz bezkolizyjne skrzyżowanie w Libertowie.
W fazie przygotowania są jeszcze trzy inwestycje: węzeł w Jaworniku, gruntowne zmiany na trasie zakopianki w Głogoczowie oraz dodatkowe drogi w Krzyszkowicach.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.


Czyli powolne przywracanie parametrów S-ki.
Można powiedzieć że budowa S7 Kraków Myślenice trwa.