logo-web9
Miasto

Myślenice: Nowy regulamin utrzymania czystości na terenie miasta i gminy

Radni uchwalili nowy regulamin dotyczący utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Myślenice. Mówi o zadaniach gminy i właścicieli nieruchomości, segregowaniu odpadów, ich odbierania, rodzajach pojemników i obowiązkach właścicieli zwierząt

Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości na których zamieszkują lokatorzy oraz właścicieli nieruchomości, gdzie powstają odpady komunalne.

Przeczytaj pełną treść regulaminu

Regulamin ustala zadania należące do gminy i właścicieli nieruchomości, określa zasady dotyczące prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów, rodzaje i wielkość pojemników na śmieci, sposób ich odbioru, a także obowiązki właścicieli zwierząt.

Zadania gminy i obowiązki właścicieli nieruchomości

Zgodnie z przyjętym przez radnych regulaminem, gmina zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania. Ponadto zapewnia budowę, utrzymanie i eksploatację regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych i zobowiązuje się do zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów od mieszkańców. To gmina zawiera umowę z przedsiębiorcą, który będzie odbierał nasze śmieci.

Będą one trafiały na składowisko odpadów w Myślenicach-Borzęcie. Jeszcze nie wiadomo ile będziemy płacić za taką usługę. 

Obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest utrzymanie czystości i porządku na jej terenie  poprzez selekcjonowanie odpadów zgodnie z załącznikiem do regulaminu (tabela poniżej) 


Zobacz tabelę w dużej rozdzielczości

Obowiązkiem właścicieli będzie take włączanie się do kanalizacji sanitarnej i opadowej wybudowanej przez gminę oraz usuwanie sopli i śniegu zalegających na dachach.

Gdzie wrzucać śmieci?: Przestrzeń publiczna, domy i mieszkania

Bioodpady, papier i tektura, tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia, szkło (białe i kolorowe) powinny być wrzucane do odpowiednich pojemników i worków. Do brązowego pojemnika powinny trafiać odpady podlegające biodegradacji, natomiast do szarego pozostałe, których nie da się segregować. Na odpady sortowane przewidziane są worki: żółty ( pastik, metal, papier i tekstylia), zielony (szkło), pomarańczowy (pieluchy jednorazowe) i czarny (odpady zielone). 

Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to: kosze uliczne o pojemności, kosze dla klientów lokali spożywczych i ulicznych punktów szybkiej konsumpcji, pojemniki „dzwony”, kontenery.

UWAGA! Ilość przewidzianych pojemników i worków dla domów jednorodzinnych będzie dostosowana do ilości osób zamieszkałych na danej nieruchomości, zgodnie ze złożoną deklaracją. Będzie dostosowana do danych zawartych w WPGO dotyczących średniej rocznej produkcji poszczególnych rodzajów odpadów.

Zakaz grillowania na terenach zielonych i wzdłuż Raby

Regulamin szczegółowo wyjaśnia gdzie powinny trafiać poszczególne rodzaje odpadów takie jak opakowania po lekach, baterie, opony, gruz. Zabrania również palenia ognisk oraz grillowania na terenach zielonych pomiędzy blokami, na balkonach budynków wielomieszkaniowych oraz wzdłuż rzeki Raby z wyjątkiem miejsc do tego wyznaczonych.

Masz psa? Masz obowiązki

Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem utraty zdrowia lub życia ludzi i zwierząt. Do obowiązków właścicieli należy kontrolowanie zachowania zwierząt tak, aby nie było uciążliwe dla innych ludzi i otoczenia, a także do nie pozostawiania ich bez dozoru.

Wychodząc z psem na spacer właściciel musi pamiętać o smyczy lub w kagańcu, natomiast właściciele psów ras uznawanych za agresywną o smyczy i kagańcu dla swojego zwierzaka. W mało uczęszczanych miejscach pies może biegać bez smyczy pod warunkiem, że ma nałożony kaganiec, a właściciel sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem. 

Zabronione jest: wprowadzanie zwierząt na teren placów gier i zabaw oraz piaskownic dla dzieci, wprowadzanie ich do Raby od 1 maja do 30 września, wprowadzania zwierząt do urzędów, zakładów opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkół i placówek wychowawczych, placówek kulturalno-oświatowych o ile właściciele nie postanowią inaczej. Zakaz nie dotyczy psów przewodników.

Właściciel ma obowiązek natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, na chodnikach, ulicach, placach, zieleńcach, w parkach i innych miejscach publicznych i wrzucanie ich do pojemników na odpady komunalne.

Przeczytaj pełną treść regulaminu

Gmina wyjaśnia: Na czym polega znowelizowana ustawa "O utrzymaniu porządku w gminach"?

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!