Okolice

Lubień: Na Zakopiance powstanie dwukilometrowy tunel

Lubień: Na Zakopiance powstanie dwukilometrowy tunel

W ramach drogi S7 prowadzącej do Zakopanego pod Małym Luboniem powstanie 2 kilometrowy tunel. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi i tunelu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie ogłosiła trzy przetargi na budowę drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrojem: odcinek S7 Lubień-Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała  wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Tym samym przybliża się oczekiwana przez wielu kierowców podróżujących Zakopianką,  perspektywa bezpieczniejszego i sprawniejszego podróżowania na Podhale, w Tatry i na południe Europy.

Na wybudowanie pododcinków po obu stronach tuneli firma wyłoniona w przetargu będzie mieć dwa lata, natomiast sam tunel ma być drążony przez pięć lat. Jeśli potwierdzi się optymistyczny scenariusz dla S7, kolejne jej fragmenty (za Lubniem i przed Rabką) powstaną do 2017 lub 2018 r., a tunel w 2020 r. 

Inżynierowie, by dostosować drogę S7 na odcinku Lubień – Rabka do warunków terenowych połowę trasy głównej czyli  8 km zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Dwukomorowy tunel  o długości  2,058 km pod Małym Luboniem, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą  z wyposażeniem drążony będzie w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 m. 

Oprócz tunelu zaprojektowano 38 obiektów mostowych, w tym 10 mostów na ciekach wodnych, pozostałe to wiadukty i łącznice. Dwa węzły drogowe: „Skomielna” i „Zabornia”, trzy MOP-Y (miejsca obsługi podróżnych) w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny. Najdłuższy wiadukt będzie miał około 992 metry długości.

Na odcinku S7 Lubień-Naprawa wykonać trzeba m.in.: dwujezdniową drogę klasy S długości ok. 7,6 km, wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich, zapewnienie stateczności nasypów i skarp i zabezpieczenie skarp głębokich wykopów, MOP Lubień  i MOP Krzeczów. 

Powiązane tematy

Komentarze (7)

  • 5 sty 2015

    Super, szkoda tylko że jak zawsze koszty będą 2 krotnie wyższe niż przy budowie podobnych dróg w innych krajach.

    10 13 Odpowiedz
  • mateusz nowakowski 5 sty 2015

    michall skąd wiesz? Masz jakąś wycenę czy co że tak prorokujesz?

    10 5 Odpowiedz
  • 5 sty 2015

    To wy nie wiecie że w ten rok to rok wyborów prezydenta i parlamentu???
    Zwykła kiełbasa wyborcza. Będą to obrabiać do wyborów. Warszawka będzie uradowana. Na koniec okaże się że kasy na to nie będzie. A poza tym mieszkańcy się nie zgodzą.

    9 8 Odpowiedz
    • Brak zdjęcia
      6 sty 2015

      A Ty nie możesz się doczekać wyborów. Tylko wybory Ci w głowie. Wybory prezydenckie przerżniecie, nawet inwestycji nie trzeba, a PiS już nigdy Polską rządził nie będzie. Zejdź na ziemię i trzeźwo oceń sytuację. Komorowski wygra w cuglach. Wszędzie tylko polityka. Ja się cieszę, że piękna widokowo trasa i coś się dzieje.

      5 11 Odpowiedz
  • 6 sty 2015

    Wygląda imponująco, szkoda że tyle przyjdzie czekać, no i oby nie sprawdziły się czarne scenariusze kolegów pesymistów. Jak dożyję ukończenia tego projektu to będę przeszczęśliwy mogąc tą drogą jeździć...

    4 1 Odpowiedz
  • Samanta Rigerr 6 sty 2015

    Wszystko pięknie,ale nic z tego nie będzie,ponieważ w miejscu gdzie ma być tunel zimują dwa jeże , bardzo rzadki chroniony gatunek mrówki oraz Gniewosz plamisty.

    9 3 Odpowiedz
  • Pablo 13 sty 2015

    Ja bym najpierw chciał zobaczyć przebudowany odcinek Kraków - Myślenice. Potem niech się zabierają za następne. Dysponuje ktoś statystykami ile ludzi zginęło na Zakopiance (odcinek Kraków - Myślenice) w roku 2014 ? Wydaje mi się, że sporo. Pytanie ile było takich wypadków na odcinku Myślenice - Lubień ???

    Odpowiedz

Zobacz więcej