Lubień: Na Zakopiance powstanie dwukilometrowy tunel
- 5 stycznia 2015
W ramach drogi S7 prowadzącej do Zakopanego pod Małym Luboniem powstanie 2 kilometrowy tunel. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi i tunelu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie ogłosiła trzy przetargi na budowę drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrojem: odcinek S7 Lubień-Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Tym samym przybliża się oczekiwana przez wielu kierowców podróżujących Zakopianką, perspektywa bezpieczniejszego i sprawniejszego podróżowania na Podhale, w Tatry i na południe Europy.
Na wybudowanie pododcinków po obu stronach tuneli firma wyłoniona w przetargu będzie mieć dwa lata, natomiast sam tunel ma być drążony przez pięć lat. Jeśli potwierdzi się optymistyczny scenariusz dla S7, kolejne jej fragmenty (za Lubniem i przed Rabką) powstaną do 2017 lub 2018 r., a tunel w 2020 r.
Inżynierowie, by dostosować drogę S7 na odcinku Lubień – Rabka do warunków terenowych połowę trasy głównej czyli 8 km zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Dwukomorowy tunel o długości 2,058 km pod Małym Luboniem, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony będzie w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 m.
Oprócz tunelu zaprojektowano 38 obiektów mostowych, w tym 10 mostów na ciekach wodnych, pozostałe to wiadukty i łącznice. Dwa węzły drogowe: „Skomielna” i „Zabornia”, trzy MOP-Y (miejsca obsługi podróżnych) w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny. Najdłuższy wiadukt będzie miał około 992 metry długości.
Na odcinku S7 Lubień-Naprawa wykonać trzeba m.in.: dwujezdniową drogę klasy S długości ok. 7,6 km, wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich, zapewnienie stateczności nasypów i skarp i zabezpieczenie skarp głębokich wykopów, MOP Lubień i MOP Krzeczów.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Super, szkoda tylko że jak zawsze koszty będą 2 krotnie wyższe niż przy budowie podobnych dróg w innych krajach.
michall skąd wiesz? Masz jakąś wycenę czy co że tak prorokujesz?
To wy nie wiecie że w ten rok to rok wyborów prezydenta i parlamentu???
Zwykła kiełbasa wyborcza. Będą to obrabiać do wyborów. Warszawka będzie uradowana. Na koniec okaże się że kasy na to nie będzie. A poza tym mieszkańcy się nie zgodzą.
A Ty nie możesz się doczekać wyborów. Tylko wybory Ci w głowie. Wybory prezydenckie przerżniecie, nawet inwestycji nie trzeba, a PiS już nigdy Polską rządził nie będzie. Zejdź na ziemię i trzeźwo oceń sytuację. Komorowski wygra w cuglach. Wszędzie tylko polityka. Ja się cieszę, że piękna widokowo trasa i coś się dzieje.
Wygląda imponująco, szkoda że tyle przyjdzie czekać, no i oby nie sprawdziły się czarne scenariusze kolegów pesymistów. Jak dożyję ukończenia tego projektu to będę przeszczęśliwy mogąc tą drogą jeździć...
Wszystko pięknie,ale nic z tego nie będzie,ponieważ w miejscu gdzie ma być tunel zimują dwa jeże , bardzo rzadki chroniony gatunek mrówki oraz Gniewosz plamisty.
Ja bym najpierw chciał zobaczyć przebudowany odcinek Kraków - Myślenice. Potem niech się zabierają za następne. Dysponuje ktoś statystykami ile ludzi zginęło na Zakopiance (odcinek Kraków - Myślenice) w roku 2014 ? Wydaje mi się, że sporo. Pytanie ile było takich wypadków na odcinku Myślenice - Lubień ???