logo-web9
Okolice

Głogoczów: Od dzisiaj mieszkańcy mogą korzystać z kładek nad Zakopianką

Od dzisiaj mieszkańcy Głogoczowa mogą korzystać dwóch kładek, jakie w tym roku wybudowano nad Zakopianką

W październiku otwarto pierwszą z nich – w części wsi od strony Krakowa. Natomiast dzisiaj swoją inaugurację – kilometr dalej ma kładka znajdująca się na zjeździe do Głogoczowa od strony Myślenic. Jest to ostatnia z kładek dla pieszych zaplanowanych do realizacji na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic.

Otwarta dzisiaj kładka dla pieszych w Głogoczowie ma konstrukcję wantową. Całkowita długość obiektu wynosi 57,46 m, a szerokość użytkowa pomostu 4,50 m. Na kładkę prowadzą schody, zainstalowane są także windy. Kładka posadowiona jest na palach wierconych, ze względu na występujące w miejscu jej lokalizacji warunki gruntowe. Powstały także dojścia do tego obiektu wraz z poboczami, odwodnienia, kanalizacja deszczowa, umocnienia skarp, bariery ochronne, sieć elektroenergetyczna, oświetlenie, zasilanie wind, instalacja monitoringu i ogrzewania. Powstała ok. 1 km dalej od pierwszej kładki, patrząc od strony Krakowa w kierunku Zakopanego.

Coraz większy ruch

Od Głogoczowa do Myślenic wg. Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. porusza się drogą krajową nr 7 średnio ponad 30 tys. pojazdów na dobę. Zważywszy, że w 2010 r. wg analogicznego pomiaru było tych pojazdów ponad 27 tys. widać, że ruch na tym odcinku Zakopianki ma tendencję rosnącą i zwiększył się o 3 tys. pojazdów na dobę w ciągu 5 lat.

Tereny położone na południe od Krakowa są nadal atrakcyjne lokalizacyjnie dla osób, które chcą zamieszkać pod miastem, w związku z tym gęstość zabudowy i ilość mieszkańców podkrakowskich miejscowości wzrasta z roku na rok. W konsekwencji wzrasta także codzienny ruch związany z dojazdami do pracy i szkół.

Idea budowania kładek na Zakopiance powstała w roku 2008 i prace projektowe dla wszystkich kładek rozpoczęły się w roku 2008. Zabiegali o nie mieszkańcy i samorządy. Pierwsza z kładek powstała w Mogilanach i została oddana do użytkowania 16 września 2009 r. Kładka w Jaworniku oddana została w lutym 2015 r., w Gaju w grudniu 2015 r. Jawornik II i Głogoczów I w październiku 2017 r., natomiast druga kładka w Głogoczowie w w grudniu 2017 roku.

Nad czy pod Zakopianką?

W trakcie opracowania są koncepcje programowe na wiadukt w Gaju (skrzyżowanie ulic : Widokowej i Zadziele) oraz podziemne przejście Libertowie. Od decyzji środowiskowej wydanej przez wójta Mogilan 19 września 2017 r. dla budowy wiaduktu w Gaju odwołał się jeden mieszkaniec. Procedura trwa w Kolegium Odwoławczym, w Krakowie.

Od kilku lat burmistrz Myślenic apeluje do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby budować tunele.- Kładka umożliwia wyłącznie przejście, natomiast tunel przejazd samochodem i przejście. Utrzymanie tunelu nie musi generować takich kosztów utrzymania jak kładka z windami - argumentował w 2015 roku. Według jego koncepcji tunele pozwalają na bezpieczny przejazd zarówno dla samochodów jak i gwarantują bezpieczne przejście dla pieszych.

Weź udział w sondażu!

W jednym z naszych sondaży zapytaliśmy was, który sposób na przeprawę przez zakopiankę uważacie za wygodniejszy. Zdecydowana większość (87%) wskazała na tunele pod jezdnią. Ideę budowy nad drogą poparło 13% z 1934 osób biorących w ankiecie.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!