Myślenice a droga S7

GDDKiA prezentuje 6 wariantów trasy S7 Kraków-Myślenice. Wszystkie przebiegają przez Myślenice

GDDKiA prezentuje 6 wariantów trasy S7 Kraków-Myślenice. Wszystkie przebiegają przez Myślenice
Fot. Piotr Jagniewski

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała 6 wariantów trasy S7 Kraków-Myślenice. Pięć z nich przebiega przez Górne Przedmieście w Myślenicach, a jeden biegnie starą zakopianką. 

"Zakładamy, że trasa S7 Kraków - Myślenice może powstać w perspektywie 10-15 lat" - mówi dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski

 

artykuł aktualizowany

Prezentacja przebiegu wariantów trasy S7 Kraków-Myślenice była kilkukrotnie przekładana. S7 to droga szybkiego ruchu, łącząca Trójmiasto, Warszawę, Kraków i popularne turystycznie Beskidy, Tatry i Gorce. Nowa trasa ma przejąć ruch z autostrady oraz obecnej zakopianki i skierować go w kierunku gór nowym szlakiem. Dziś trasa S7 kończy się na węźle Bieżanów, a na południu rozpoczyna ponownie swój bieg w Myślenicach. 

Pierwotnie jej przebieg mieliśmy poznać w czerwcu, następnie prezentację przełożono na wrzesień, a ostateczny termin podany przez dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obejmował listopad i tym razem został dotrzymany.

W poniedziałek 3 listpada w trakcie konferencji prasowej, która odbyła się w siedzibie krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski przedstawił 6 propozycji przebiegu drogi ekspresowej S7 między Krakowem a Myślenicami.

Wszystkie warianty rozpoczynają się na autostradzie A4 - na istniejącym węźle Łagiewniki oraz nowo projektowanych węzłach Kraków Tuchowska i Kraków Blacharska.

Dla myśleniczan prezentacja była szczególnie ważna, bowiem wszystkie dotychczas proponowane przebiegi S7 prowadziły przez Górne Przedmieście.

Z sześciu przedstawionych propozycji - pięć nadal przecina tę część Myślenic, natomiast jeden (wariant E) prowadzi dotychczasowym korytarzem obecnej zakopianki. 

Jak informowano podczas spotkania; na pierwszym etapie prac nad propozycjami przebiegu trasy S7 GDDKiA przygotowała trzy wstępne warianty. Są to trasy oznaczone kolejno literami A, B i C – każda z nich biegnie od autostrady A4 do Myślenic kolejno z węzłów:  istniejącego Łagiewniki (wariant A), proponowanych Tuchowska (wariant B) i Blacharska (wariant C) - nazwy zaczerpnięte od ulic przebiegających w pobliżu zakładanej lokalizacji węzłów.

Jedna z głównych zmian w zakresie dróg, które pojawią się w pobliżu Krakowa w nadchodzących latach to Beskidzka Droga Integracyjna, czyli droga ekspresowa S52. Tę 61-kilometrową trasę Generalna Dyrekcja planuje wybudować do 2033 r. Połączy się z zakopianką na węźle Głogoczów.

Znaczna część samochodów jadących nową BDI będzie zmierzała w kierunku Krakowa, co oznacza dalsze zwiększenie ruchu na DK7 w Mogilanach, Gaju i Libertowie. Uwzględniając ten ruch Generalna Dyrekcja zaproponowała trzy dodatkowe warianty (D, E i F), które rozpoczynają się kolejno na autostradowych węzłach Łagiewniki, Tuchowska i Blacharska, a następnie biegną do dzisiejszego węzła Głogoczów na zakopiance.

Warianty D, E i F prowadzą najpierw do węzła Głogoczów i łączą się z BDI znacznie krótszym łącznikiem lub bezpośrednio wchodzą w ślad zakopianki. Następnie trasa S7 prowadzi na południe – zależnie od wariantu – z wykorzystaniem przebiegu dzisiejszej DK7 lub nową trasą. 

Podczas konferencji podkreślano, że podczas przygotowania propozycji wzięto pod uwagę trasę projektowanej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. Ta została naniesiona na mapy GDDKiA. W przypadku każdego z wariantów nowa S7 i jej połączenie z BDI dwukrotnie przecinają trasę planowanych torów. W takich miejscach przewidziane zostały estakady, którymi trasa przebiegnie nad linią kolejową. Wyjątek to wariant C, gdzie pociąg mógłby jechać wiaduktem nad S7. 

Jak zapowiada GDDKiA; w najbliższych miesiącach rozpoczną się spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin Kraków, Mogilany, Myślenice, Siepraw, Świątniki Górne oraz Wieliczka.

"Podkreślamy, że na tym etapie przedstawiamy tylko nasze propozycje. To nie są ostateczne warianty, to punkt wyjścia do dalszych rozmów i prac. Jesteśmy gotowi do zmian, jesteśmy otwarci na nowe propozycje, jednak muszą być one przygotowane w oparciu o racjonalne przesłanki i argumenty" - zapowiada GDDKiA. 

 

Wariant A Kraków – Myślenice (24,4 km) i połączenie z S52 BDI (5,5 km) - 290 wyburzeń 

Ta propozycja zaczyna się na węźle Łagiewniki, z którego biegnie w kierunku zachodnim, omijając Swoszowice wzdłuż autostrady A4, a następnie skręca na południe wzdłuż projektowanej linii kolejowej i prowadzi przez tereny gminy Świątniki Górne. Na zachód od Sieprawia zaplanowano połączenie z trasą S52. Dalej na południe droga przechodzi przez gminę Myślenice i łączy się z istniejącą S7 za Plebańską Górą. 

Ta propozycja w największym stopniu odciąża dzisiejszą zakopiankę, przejmując z niej największą część ruchu. Ten wariant otrzymał też najwyższą łączną ocenę, biorąc pod uwagę wszystkie kryteria, tj. kwestie przestrzenno-społeczne, środowiskowe, transportowo-ruchowe i ekonomiczne. 

Na trasie tego wariantu zaplanowano budowę siedmiu tuneli o łącznej długości 6,2 km: trzech w gminie Świątniki Górne (Ochojno – 1,0 km, Rzeszotary – 0,5 km, Świątniki Górne – 0,5 km), dwóch w gminie Myślenice (Krzyszkowice – 1 km, Plebańska Góra – 2,2 km), dwóch tuneli w Głogoczowie i Włosaniu znajdujących się na przedłużeniu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej między Głogoczowem a Łysą Górą (każdy z nich miałby po 0,5 km). 

Siedem tuneli to niemal tyle, ile jest dziś takich obiektów na wszystkich trasach zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie mamy osiem tuneli (trzy w Małopolsce – zakopianka i Północna Obwodnica Krakowa, trzy województwie śląskim na S1, dwa na Dolnym Śląsku w ciągu S3 oraz jeden w Warszawie pod Ursynowem w ciągu S2). 

Przewidziano też budowę ponad 2,6 km estakad, a najdłuższa z nich miałaby ponad 400 m długości. 

Na trasie będą cztery węzły zlokalizowane w gminach: Świątniki Górne (we Wrząsowicach), Siepraw (Łysa Góra), łączący się z przedłużeniem S52 Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, Myślenice (Krzyszkowice/Zawada), Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967). 

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 290 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy. 

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 3,5 mld zł. 

 

Wariant B Kraków – Myślenice (24,7 km) i połączenie z BDI (5,5 km) - 250 wyburzeń 

Jego początkiem byłby nowy węzeł autostradowy Kraków Tuchowska, planowany od lat jako dodatkowe połączenie A4 z południowymi dzielnicami Krakowa. Istnieje też rezerwa terenu przeznaczona na jego budowę. Trasa biegłaby do granicy z gminą Wieliczka w kierunku południowo-wschodnim, a następnie skręcałaby na południe i dalej na południowy zachód. Połączenie z BDI zaplanowano w Łysej Górze, skąd S7 kierowałaby się dalej na południe do Myślenic. 

Ta propozycja dostała najlepszą spośród wszystkich wariantów ocenę za spełnienie kryterium społeczno-przestrzennego. 

Ta propozycja zakłada budowę siedmiu tuneli o łącznej długości 7,3 km:  w Krakowie (Kosocice - 0,5 km), w gminie Wieliczka (Podstolice, 0,8 km), w gminach Świątniki Górne i Siepraw (Świątniki Górne, Łyczanka – 1,6 km), w gminie Myślenice (Krzyszkowice – 1,2 km, Plebańska Góra – 2,2 km), dwóch tuneli w Głogoczowie i Włosaniu znajdujących się na przedłużeniu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej między Głogoczowem a Łysą Górą (każdy z nich miałby po 0,5 km). 

Projekt zakłada budowę estakad mających łącznie prawie 3,8 km. Najdłuższa z nich liczyłaby ok. 700 m. 

Na trasie zaplanowano cztery węzły w gminach: Świątniki Górne (Rzeszotary), Siepraw (Łysa Góra), łączący się z przedłużeniem S52 Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, Myślenice (Zawada), Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967).

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 250 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy. 

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 3,9 mld zł. 

 

Wariant C Kraków – Myślenice (23,3 km) i połączenie z BDI (5,5 km) - 240 wyburzeń 

Ta propozycja rozpoczyna się na nowym węźle Kraków Blacharska. Ze względu na uwarunkowania terenu (znaczne różnice wysokości i gęsta zabudowa) nie ma szansy rozpoczęcia trasy na węźle Wieliczka, ale istnieje możliwość połączenia go z węzłem Kraków Blacharska w węzeł zespolony. 

Trasa biegnie od autostrady A4 na południe, stopniowo przesuwając się też na zachód. Trasa przechodzi częściowo przez Pole Centralne-Zachód i Soboniowice dawnej Kopalni Barycz. Ten teren dawnego zakładu zgodnie z opinią ekspertów nie jest narażony na występowanie zapadlisk. W Łysej Górze łączy się z S52 BDI, a następnie biegnie pod projektowaną linią kolejową i dalej na południe w kierunku Myślenic. 

Łączna długość tuneli to ponad 7,4 km. Zaprojektowano ich osiem: w gminie Wieliczka (Podstolice, 0,8 km), dwóch w gminie Świątniki Górne (Rzeszotary – 1,4 km, Świątniki Górne – 0,3 km), dwóch w gminie Myślenice (Krzyszkowice – 0,8 km, Plebańska Góra – 2,2 km), trzech tuneli w Głogoczowie, Włosaniu (każdy z nich miałby po 0,5 km) i Olszowicach (0,9 km) znajdujących się na przedłużeniu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej między Głogoczowem a Łysą Górą. 

Zaplanowano powstanie estakad o łącznej długości ponad 3,6 km. Najdłuższa z nich liczyłaby ponad 700 m. 

Przygotowano cztery węzły w gminach: Wieliczka (Podstolice), Siepraw (Łysa Góra), łączący się z przedłużeniem S52 Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, Myślenice (Krzyszkowice), Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967). 

 

Wariant D Kraków – Głogoczów – Myślenice (26,2 km) - 190 wyburzeń 

Ta propozycja rozpoczyna się na istniejącym węźle Łagiewniki, skąd prowadzi na południe po zachodniej stronie Swoszowic i Lusiny. Następnie biegnie na wschód od Gaja równolegle do zakopianki, z którą łączy się tuż przed węzłem Głogoczów.

Następnie biegnie śladem prostego odcinka zakopianki na południe, skręcając po kilometrze na wschód. Przed Myślenicami przecina zakopiankę i przechodzi tunelem pod Plebańską Górą. 

Łączna długość tuneli to 3,4 km. Zaprojektowano je trzy: dwa w gminie Mogilany (Lusina - 0,5 km, Mogilany - 0,7 km), w gminie Myślenice (Plebańska Góra - 2,2 km). 

Przewidziano budowę niespełna 400 m estakad, a najdłuższa z nich miałaby ok. 100 m długości. 

Przygotowano trzy węzły w gminach: Mogilany (Lusina), Myślenice (Głogoczów), Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967). 

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 190 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy. 

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 2,6 mld zł. 

 

Wariant E Kraków – Głogoczów – Myślenice (28,3 km) - 170 wyburzeń 

Początek tej propozycji przebiegu S7 to węzeł Kraków Tuchowska. Trasa omijałaby Swoszowice od wschodu, następnie biegła między Lusiną a Wrząsowicami i łączyła się z dzisiejszą DK7 przed węzłem Głogoczów.

Następnie biegnie na południe, wykorzystując częściowo trasę dzisiejszej zakopianki. Ponad połowa przebiegu dzisiejszej DK7 może być zaadaptowana na potrzeby S7. Ten wariant jako jedyny zakłada przejście przez Myślenice w śladzie DK7. 

Przygotowano dwa tunele o łącznej długość 1,6 km: w gminie Kraków (Rajsko - 1,2 km), w gminie Mogilany (Mogilany - 0,4 km). 

Przewidziano budowę trzech estakad o łącznej długości ponad 0,5 km, a najdłuższa z nich miałaby prawie 250 m długości. 

Przygotowano cztery węzły w gminach: Świątniki Górne (Pokrzywnica), Myślenice (Głogoczów), Myślenice (Krzyszkowice, wykorzystanie budowanego węzła na DK7),  Myślenice (Jawornik, wykorzystanie węzła przygotowywanego do realizacji). 

W tym wariancie zakłada się zachowanie połączenia Myślenic z zakopianką przez funkcjonujące dziś przejazdy ul. Sobieskiego, ul. Sienkiewicza, ul. Słowackiego i ul. Piłsudskiego. 

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 170 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy. 

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 2 mld zł. 

 

Wariant F Kraków – Głogoczów – Myślenice (27,3 km) i połączenie z BDI (1,6 km) - 270 wyburzeń 

Droga rozpoczyna się na projektowanym węźle Kraków Blacharska i biegnie na południe przez teren dawnej Kopalni Barycz. Następnie skręca na zachód i dociera w pobliże węzła Głogoczów, łącząc się z nim krótkim łącznikiem o długości 1600 m.

Dalej biegnie na wschód od zakopianki, zbliżając się do niej w Krzyszkowicach i przecinając ją ostatecznie przed Myślenicami. 

Łączna długość trzech tuneli to niespełna 3,9 km: w gminie Świątniki Górne (Ochojno - 0,5 km), w gminie Mogilany (Konary - 1,2 km), w gminie Myślenice (Plebańska Góra - 2,2 km). 

Zaplanowano budowę prawie 3,9 km estakad, a najdłuższa z nich miałaby ponad 800 m długości. 

Przygotowano cztery węzły w gminach: Wieliczka (Golkowice), Świątniki Górne (Świątniki Górne), Myślenice (Głogoczów), Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967). 

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze (14)

  • 4 godz.

    S7 jest w zamyśle budowy od lat 90. Gdzie koorwa jest rezerwa terenowa? Gdzie przez te lata było planowanie przestrzenne? Jak to jest że w innych częściach Polski dało się myśleć z wyprzedzeniem a u nas zawsze jest "róbta co chceta".

    20 1 Odpowiedz
  • 4 godz.

    Ta, dało się myśleć, tak jak z tematem CPK.?. Już Plany budowy, mieli, a szkodniki potrzebne działki sprzedawały, aby ugrać dla siebie. Wstyd. Kto jeszcze tego nie rozumie, że to banda z...? Ostrowski był wcześniej burmistrzem i co, nie wydawał WZZIT i pozwoleń na budowę w tych miejscach, gdzie teraz wstawił S7? Ciemny narodzie przejrzyj na oczy, na kogo glosyjesz, , chciało by się powiedzieć.

    18 Odpowiedz
  • 5 godz.

    Inaczej tego nie można nazwać, jak słodka zemsta egzekutora. Pytanie gdzie jest w tej sprawie koncyliacyjny poseł typu "warto rozmawiać, trzeba rozmawiać", który to zawiązał owocną współpracę z lewacką grupą egzekutora? W sprawie szpitala też wiele razy powtarzał, że "warto rozmawiać, trzeba rozmawiać", ale ani raz nie powiedział konkretnie , czy jest za zrzeczeniem się tytułu własności szpitala na rzecz Krakowa, czy nie? Koncyliacyjność w konkretnych sprawach jest dobra, ale tylko do mydlenia oczu KGW i OSP, celem ciułania głosów, a w rezultacie nie załatwia nic!

    14 3 Odpowiedz
  • 2 godz.

    Od lat 90 wiedzieli o planach S7, a wydawali pozwolenia na budowę, teraz będą płacić za wyburzenia z publicznych pieniędzy. Ale durnych klakierów maja nadal.

    10 Odpowiedz
  • 5 godz.

    No tak ... na nie ma pieniędzy żeby na Górnym kosz na smieci postawić ..... ale Zakopiankę to nam zrobią za oknem :D

    13 6 Odpowiedz

Zobacz więcej