logo-web9
Krzyszkowice

Czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką? [SONDAŻ]

Temat budowy bezpiecznej przeprawy przez Zakopiankę w Krzyszkowicach trwa od kilku lat. Był jednym z głównych zagadnień poruszanych podczas kampanii w wyborach samorządowych 2018. Czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do jego budowy?

Na początku roku w myślenickim magistracie wspólnie z burmistrzem Jarosławem Szlachetką i wiceburmistrzem Mateuszem Sudrem przy jednym stole usiadł m.in. starosta Józef Tomal, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński oraz dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Jerzy Grabowski.

Tomasz Pałasiński z GDDKiA zaprezentował koncepcję budowy bezkolizyjnego przejazdu w Krzyszkowicach – pod Zakopianką. Dokumentacja zawierała propozycję budowy tunelu z uwzględnieniem ukształtowania terenu, ingerencji w grunty prywatne, a także obowiązujące przepisy projektowe techniczno-budowlane wraz z szacunkowymi kosztami zaproponowanej rozbudowy skrzyżowania. Gmina nie informuje o ich wysokości.

- Gmina Myślenice przy współpracy z GDDKiA planuje postarać się o wpisanie tej inwestycji do rządowego programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Dzięki temu początek realizacji inwestycji byłby możliwy w 2020 roku. Rozpoczęliśmy rozmowy ze Starostwem Powiatowym, gdyż partycypacja w kosztach ze strony Powiatu Myślenickiego podniesie ocenę merytoryczną naszego wniosku i zwiększy szanse na uzyskanie dofinansowania ze środków rządowych – mówił wówczas burmistrz Jarosław Szlachetka.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński informował, że inwestycja ma obejmować m.in. budowę pasa dzielącego pomiędzy jezdniami, przebudowę wlotów drogi powiatowej i gminnej na skręty w prawo, budowę bezkolizyjnej w stosunku do Zakopianki drogi pomiędzy drogą powiatową i drogą gminną z jednostronnym chodnikiem oraz budowę tunelu wraz z murami oporowymi na dojeździe do tunelu.

 

Radny pyta starostę. Ten czeka na odpowiedź GDDKiA

Kilka miesięcy poźniej radny powiatowy Robert Pitala (PiS) w swojej interpelacji pyta starostę o porozumienie między powiatem a GDDKiA dotyczące budowy tunelu. Radny dopytuje, kiedy projekt porozumienia wpłynął do starostwa oraz czy odesłana została odpowiedź do GDDKiA. Zwraca się także z prośbą o udostępnienie projektu porozumienia oraz treści uwag, jakie zostały wniesione do projektu przez starostwo myślenickie.

Robert Pitala, radny powiatowy (PiS): Pragnę podkreślić, że mieszkańcy Krzyszkowic z ogromną niecierpliwością czekają na pozytywne rozstrzygnięcie w tej sprawie, a każdy dzień zwłoki może być na wagę ludzkiego zdrowia lub życia. Od spotkania z dyrektorem GDDKiA Panem Tomaszem Pałasińskim, na którym omawiano wstępne zarysy współpracy, minęło już prawie 3 miesiące, a nadal brak jest konkretów, na które tak czekają mieszkańcy Krzyszkowic. Proszę o podjęcie pilnych działań zmierzających do podpisania stosownego porozumienia tak, aby jeszcze w tym roku GDDKiA mogła przystąpić do realizacji tego zadania.

Jak odpowiada Józef Tomal, starosta myślenicki (Forum Ziemi Myślenickiej), projekt porozumienia wpłynął do urzędu drogą e-mail 25 lutego 2019 roku.

Józef Tomal, starosta powiatu myślenickiego: Zespół Radców prawnych Starostwa przeanalizował treść porozumienia oraz przygotował propozycję zmian. Jednocześnie informuję, że w dniu 11 kwietnia 2019 roku skierowano pismo do dyrektora oddziału GDDKiA w Krakowie, w którym zwrócono się z prośbą o wyjaśnienie i sprecyzowanie par. 3 pkt.3 porozumienia z 25 lutego. Do dnia dzisiejszego nie wpłynęła odpowiedź na powyższe zapytanie i oczekujemy na informację w tej sprawie.

Podobnie jak starostwo również my czekamy na odpowiedź w tej sprawie ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Weź udział w sondażu!

 

Na tunele wskazujecie od lat

Dyskusja na temat rozwiązania, które pozwoli mieszkańcom na bezpieczne przecięcie Zakopianki ciągnie się od lat. Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic budowała kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł).

W 2015 roku pytaliśmy was, który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość z ankietowanych (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.

Krzyszkowice: Niebezpiecznie na skrzyżowaniu

Dzisiaj jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań z Zakopianką jest to w Krzyszkowicach, gdzie z drogą krajową przecina się droga powiatowa. W 2017 roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę (korekta lewoskrętu od Krakowa w kierunku Myślenic oraz wlotu drogi powiatowej i budowa chodników wraz z dojściami do zatok autobusowych), ale to nadal nie rozwiązuje problemu bezpiecznego przejazdu, ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą.

O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne było głośno w 2017 roku m.in. podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane.

Temat skrzyżowania poruszany był podczas kampanii w trakcie wyborów samorządowych 2018. Niebezpieczeństwo związane z Zakopianką pojawiało się w spotach kandydatów, a kończący kadencję burmistrz Maciej Ostrowski wraz ze starostą Józefem Tomalem podczas konferencji prasowej podpisali porozumienie w sprawie prac związanych z budową w Krzyszkowicach bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali; to wynik braku zaangażowania w tej sprawie ze strony GDDKiA. 

Czy reprezentującym nas politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu w Krzyszkowicach? 

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!