Krzyszkowice

Jak bezpiecznie pokonać Zakopiankę? Wraca koncepcja tunelu, który wskazujecie od lat

Dyskusja na temat rozwiązania, które pozwoli mieszkańcom na bezpieczne przecięcie Zakopianki ciągnie się od lat.

Do tej pory wykonano korektę skrzyżowania w Krzyszkowicach, a GDDKiA opracowała koncepcję budowy… tunelu na który wskazujecie od 2015 roku

Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic budowała kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł).

 

Wskazujecie na tunele od 2015 roku

W 2015 roku pytaliśmy Was, który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość z ankietowanych (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.

Który sposób na przekroczenie Zakopianki uważasz za wygodniejszy?

  • tunelem pod jezdnią tunelem pod jezdnią 87%
  • kładką nad jezdnią kładką nad jezdnią 13%
  • Głosów: 2639

W tym samym roku ówczesny burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski apelował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby budować tunele. "Kładka umożliwia wyłącznie przejście, natomiast tunel przejazd samochodem i przejście. Utrzymanie tunelu nie musi generować takich kosztów utrzymania jak kładka z windami" - argumentował cztery lata temu.

 

Krzyszkowice: Niebezpiecznie na skrzyżowaniu

Dzisiaj jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań z Zakopianką jest to w Krzyszkowicach, gdzie z drogą krajową przecina się droga powiatowa. W 2017 roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę (budowa lewoskrętu od strony Myślenic, korekta lewoskrętu od Krakowa oraz wlotu drogi powiatowej i budowa chodników wraz z dojściami do zatok autobusowych), ale to nadal nie rozwiązuje problemu bezpiecznego przejazdu, ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą.

O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne było głośno w 2017 roku m.in. podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane.

Temat skrzyżowania poruszany był podczas kampanii w trakcie wyborów samorządowych 2018. Niebezpieczeństwo związane z Zakopianką pojawiało się w spotach kandydatów, a kończący kadencję burmistrz Maciej Ostrowski wraz ze starostą Józefem Tomalem podczas konferencji prasowej podpisali porozumienie w sprawie prac związanych z budową w Krzyszkowicach bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali; to wynik braku zaangażowania w tej sprawie ze strony GDDKiA.

Jednak tunel

Kilka dni temu w myślenickim magistracie wspólnie z burmistrzem Jarosławem Szlachetką i wiceburmistrzem Mateuszem Sudrem przy jednym stole usiadł m.in. starosta Józef Tomal, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński oraz dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Jerzy Grabowski.

Tomasz Pałasiński z GDDKiA zaprezentował koncepcję budowy bezkolizyjnego przejazdu – pod Zakopianką. Dokumentacja zawiera propozycję budowy tunelu z uwzględnieniem ukształtowania terenu, ingerencji w grunty prywatne, a także obowiązujące przepisy projektowe techniczno-budowlane wraz z szacunkowymi kosztami zaproponowanej rozbudowy skrzyżowania. Gmina nie informuje o ich wysokości.

- Opinia techniczna Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykazała, że najbardziej optymalnym rozwiązaniu drogowym kompleksowo rozwiązującym wszystkie elementy zapewniające bezpieczeństwo wszystkich uczestników drogi – zarówno pojazdów jak i pieszych – jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania z przejazdem podziemnym.

Gmina Myślenice przy współpracy z GDDKiA planuje postarać się o wpisanie tej inwestycji do rządowego programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Dzięki temu początek realizacji inwestycji byłby możliwy w 2020 roku. Rozpoczęliśmy rozmowy ze Starostwem Powiatowym, gdyż partycypacja w kosztach ze strony Powiatu Myślenickiego podniesie ocenę merytoryczną naszego wniosku i zwiększy szanse na uzyskanie dofinansowania ze środków rządowych

– mówi burmistrz Jarosław Szlachetka.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński podczas spotkania informował, że inwestycja ma obejmować m.in. budowę pasa dzielącego pomiędzy jezdniami, przebudowę wlotów drogi powiatowej i gminnej na skręty w prawo, budowę bezkolizyjnej w stosunku do Zakopianki drogi pomiędzy drogą powiatową i drogą gminną z jednostronnym chodnikiem oraz budowę tunelu wraz z murami oporowymi na dojeździe do tunelu.

Powiązane tematy

Komentarze

  • mirek@ 21 sty

    burmistrzowie sie zmieniaja, dyrektorzy, sie zmieniaja, radni sie zmieniaja , wojtowie sie zmieniaja - potrzeby mieszkancow i dobre rozwiazania sa niezmienne...

    20 4 Odpowiedz
  • 21 sty

    Jeśli to ten sam projekt który Pan Szlachetka pokazał podczas kampanii to śmiech na sali. Ciekawe co powie na to właściciel wilczego głodu do którego nie ma zjazdu z Krakowa i wyjazdu na Kraków. I co z odwodnieniem tunelu który jest poniżej lustra strumienia płynącego obok, a projekt tego nie uwzględnia. A i najważniejsze. Tak długo jak mieszkańcy będą dowiadywali się o zajęciu swoich terenów z telewizji, tak długo nic z tego nie będzie. Nie było żadnych rozmów z tymi ludźmi.

    27 8 Odpowiedz
  • mysleniczaninzdziada 21 sty

    teraz sie bedzie mowic ze tunele tak oczywiscie, tunele od zawsze zadne kladki i przejscia tylko tunele, alez tunele tunele - jak rozwiazywac sprawy to tylko tunelami. my to od zawsze chcielismy ten tunel tak naprawde, no i tunel tunel zadne wpuszczanie w kanal, wyłącznie tunelem :)

    8 7 Odpowiedz
  • 21 sty

    Wolą budować kładki bo więcej z tego kasy czerpią...

    14 3 Odpowiedz
  • 21 sty

    A co ze skrzyżowaniem koło Bochenka ??? Tam jest jeszcze gorzej, koło Wilczego Głodu jest chociaż lewo skręt, a tu ... DRAMAT
    Nie wspominając co się dzieje gdy ludzie jadą na Zakopane ...

    9 10 Odpowiedz
  • 21 sty

    Drugi fotoradar i z głowy,
    Wtedy już tak się ślimaczyć będą, że nie skręcisz koleżanko

    10 2 Odpowiedz
  • OKOKI 21 sty

    Zakopianka była budowana w latach 70 -tych. Teraz to się do niczego nie nadaje .Trzeba by było wytyczyć nową drogę. Lub zmodernizować starą w 90%.Prostowanie zakrętów ,budowa tuneli , np. pod Mogilanami ,budowa wiaduktów ,bezkolizyjnych wjazdów i zjazdów itp. itp. itp..

    14 3 Odpowiedz
    • 12 lut

      Z tym prostowaniem zakrętów to nie przesadzajmy, ale budowa bezkolizyjnych wjazdów i zjazdów jak najbardziej. Już w latach 90-tych XX w. Zakopianka powinna być zmodernizowana. Od Myślenic w stronę gór jakoś się dało zrobić ekspresówkę, a odcinek między Myślenicami a Krakowem dalej jest taki jak w latach 70-tych.

      Odpowiedz
  • 22 sty

    Okoki, pomarzyć sobie możemy. Kiedy budowano zakopiankę w Krzyszkowicach były dwa samochody. Obecnie wjeżdża i wyjeżdża ich 3 500 na dobę. Nam wystarczy tunel.

    15 3 Odpowiedz
  • 22 sty

    SKOKowo to próbować można ;)

    2 6 Odpowiedz
  • Piotr Tomczek 29 sty

    A może dwa bliźniacze wieżowce połæczone kładka przez zakopiankę.

    2 Odpowiedz
  • 8 lut

    tylko pendolino spod mleczorni przesiadko w glogoczowie na taxifaja tam nawrotka na wezle do wadowic i juz zes pokonol krzyzowke no ew spod blaszokow lufthanzom leciec nach pyzowice i wtedy z buta pod galeryje krakosko i tam juz ino ze to drogi lekko nalozyc trza

    Odpowiedz
  • 15 lut

    Viking,ma Pan rację,miliony są wydawane na odcinek zakopianki w stronę gór.Z medialnych informacji wynika, że będzie likwidacja świateł na Tarnówce. Po co ?Po to, aby warszawiacy mieli swobodny przejazd do Zakopanego.Wiadukt? A co ze skrzyżowaniem z zakopianki z drogą na Sułkowice ?Nie chcę wspominać o koszmarnych wjazdach z dróg podporządkowanych.

    Odpowiedz

Zobacz więcej

Trwa remont mostu w Jasienicy. Efekt? Zapycha się Zakopianka w Jaworniku
Alarmujecie 1

Trwa remont mostu w Jasienicy. Efekt? Zapycha się Zakopianka w Jaworniku

Trwa remont mostu w Jasienicy, w związku z czym jedyne połączenie na linii Myślenice–Sułkowice prowadzi przez Jawornik i Rudnik oraz Zakopiankę. Problem w tym, że zjazd z Zakopianki w drogę prowadzącą do Rudnika blokuje się i staje się coraz bardziej niebezpieczny „Najgorzej jest rano i w godzinach popołudniowych, a korek bywa dłuższy niż pas do s...

Czy firma Solarman chce uruchomić lawinę obniżek cen fotowoltaiki w Polsce?
Materiał promocyjny 0

Czy firma Solarman chce uruchomić lawinę obniżek cen fotowoltaiki w Polsce?

Jeszcze rok temu nikt nie słyszał o Solarmanie, dziś ta marka zdobywa serca Polaków! Czy to przypadek, okoliczności rynkowe, dobre ceny na fotowoltaikę a może coś innego... Postanowiliśmy dowiedzieć się dlaczego tak się dzieje?   Fotowoltaika ma się dobrze Przyglądając się rynkowi fotowoltaiki można szczerze powiedzieć, że dynamicznie się rozwij...

Pływali statkiem po Zbiorniku Dobczyckim. Stanie się to normą?
Dobczyce 6

Pływali statkiem po Zbiorniku Dobczyckim. Stanie się to normą?

Tylko podczas jednego weekendu 600 osób wzięło udział w rekreacyjnych rejsach po Zbiorniku Dobczyckim. To przedsmak tego jak mogłoby być wykorzystywane jezioro… gdyby udało się doprowadzić do jego otwarcia Rejsy statkiem zostały zorganizowane przez Wodociągi Miasta Krakowa we współpracy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalny Z...