Krzyszkowice

Jak bezpiecznie pokonać Zakopiankę? Wraca koncepcja tunelu, który wskazujecie od lat

Jak bezpiecznie pokonać Zakopiankę? Wraca koncepcja tunelu, który wskazujecie od lat

Dyskusja na temat rozwiązania, które pozwoli mieszkańcom na bezpieczne przecięcie Zakopianki ciągnie się od lat.

Do tej pory wykonano korektę skrzyżowania w Krzyszkowicach, a GDDKiA opracowała koncepcję budowy… tunelu na który wskazujecie od 2015 roku

Od 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na odcinku Zakopianki od Krakowa do Myślenic budowała kładki dla pieszych. Koszt budowy każdej z nich wahał się między 6 a 7,5 mln zł. Takie przejścia w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych powstały w Jaworniku (I - 7,5 mln zł, II - 3,6 mln zł), w Gaju i Głogoczowie (I - 4,2 mln zł, II - 6,4 mln zł).

 

Wskazujecie na tunele od 2015 roku

W 2015 roku pytaliśmy Was, który sposób na przekroczenie Zakopianki jest wygodniejszy - kładki czy tunele. Zdecydowana większość z ankietowanych (87%) wskazywała na tunele, jednak GDDKiA nadal budowała kładki.

Który sposób na przekroczenie Zakopianki uważasz za wygodniejszy?

  • tunelem pod jezdnią tunelem pod jezdnią 87%
  • kładką nad jezdnią kładką nad jezdnią 13%
  • Głosów: 2639

W tym samym roku ówczesny burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski apelował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby budować tunele. "Kładka umożliwia wyłącznie przejście, natomiast tunel przejazd samochodem i przejście. Utrzymanie tunelu nie musi generować takich kosztów utrzymania jak kładka z windami" - argumentował cztery lata temu.

 

Krzyszkowice: Niebezpiecznie na skrzyżowaniu

Dzisiaj jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań z Zakopianką jest to w Krzyszkowicach, gdzie z drogą krajową przecina się droga powiatowa. W 2017 roku GDDKiA przeprowadziła jego korektę (budowa lewoskrętu od strony Myślenic, korekta lewoskrętu od Krakowa oraz wlotu drogi powiatowej i budowa chodników wraz z dojściami do zatok autobusowych), ale to nadal nie rozwiązuje problemu bezpiecznego przejazdu, ani przejścia z jednej strony miejscowości na drugą.

O potrzebie przebudowy skrzyżowania na tzw. bezkolizyjne było głośno w 2017 roku m.in. podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic z inżynierami z GDDKiA oraz lokalnymi władzami. Ze strony właściciela drogi krajowej padło zapewnienie, że zostanie opracowane rozwiązanie, które będzie spełniało wszelkie normy techniczne oraz budowlane.

Temat skrzyżowania poruszany był podczas kampanii w trakcie wyborów samorządowych 2018. Niebezpieczeństwo związane z Zakopianką pojawiało się w spotach kandydatów, a kończący kadencję burmistrz Maciej Ostrowski wraz ze starostą Józefem Tomalem podczas konferencji prasowej podpisali porozumienie w sprawie prac związanych z budową w Krzyszkowicach bezkolizyjnego przejazdu. Jak przekonywali; to wynik braku zaangażowania w tej sprawie ze strony GDDKiA.

Jednak tunel

Kilka dni temu w myślenickim magistracie wspólnie z burmistrzem Jarosławem Szlachetką i wiceburmistrzem Mateuszem Sudrem przy jednym stole usiadł m.in. starosta Józef Tomal, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński oraz dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Jerzy Grabowski.

Tomasz Pałasiński z GDDKiA zaprezentował koncepcję budowy bezkolizyjnego przejazdu – pod Zakopianką. Dokumentacja zawiera propozycję budowy tunelu z uwzględnieniem ukształtowania terenu, ingerencji w grunty prywatne, a także obowiązujące przepisy projektowe techniczno-budowlane wraz z szacunkowymi kosztami zaproponowanej rozbudowy skrzyżowania. Gmina nie informuje o ich wysokości.

- Opinia techniczna Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykazała, że najbardziej optymalnym rozwiązaniu drogowym kompleksowo rozwiązującym wszystkie elementy zapewniające bezpieczeństwo wszystkich uczestników drogi – zarówno pojazdów jak i pieszych – jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania z przejazdem podziemnym.

Gmina Myślenice przy współpracy z GDDKiA planuje postarać się o wpisanie tej inwestycji do rządowego programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Dzięki temu początek realizacji inwestycji byłby możliwy w 2020 roku. Rozpoczęliśmy rozmowy ze Starostwem Powiatowym, gdyż partycypacja w kosztach ze strony Powiatu Myślenickiego podniesie ocenę merytoryczną naszego wniosku i zwiększy szanse na uzyskanie dofinansowania ze środków rządowych

– mówi burmistrz Jarosław Szlachetka.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński podczas spotkania informował, że inwestycja ma obejmować m.in. budowę pasa dzielącego pomiędzy jezdniami, przebudowę wlotów drogi powiatowej i gminnej na skręty w prawo, budowę bezkolizyjnej w stosunku do Zakopianki drogi pomiędzy drogą powiatową i drogą gminną z jednostronnym chodnikiem oraz budowę tunelu wraz z murami oporowymi na dojeździe do tunelu.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze (13)

  • 21 sty 2019

    Jeśli to ten sam projekt który Pan Szlachetka pokazał podczas kampanii to śmiech na sali. Ciekawe co powie na to właściciel wilczego głodu do którego nie ma zjazdu z Krakowa i wyjazdu na Kraków. I co z odwodnieniem tunelu który jest poniżej lustra strumienia płynącego obok, a projekt tego nie uwzględnia. A i najważniejsze. Tak długo jak mieszkańcy będą dowiadywali się o zajęciu swoich terenów z telewizji, tak długo nic z tego nie będzie. Nie było żadnych rozmów z tymi ludźmi.

    27 8 Odpowiedz
  • mirek@ 21 sty 2019

    burmistrzowie sie zmieniaja, dyrektorzy, sie zmieniaja, radni sie zmieniaja , wojtowie sie zmieniaja - potrzeby mieszkancow i dobre rozwiazania sa niezmienne...

    20 4 Odpowiedz
  • 22 sty 2019

    Okoki, pomarzyć sobie możemy. Kiedy budowano zakopiankę w Krzyszkowicach były dwa samochody. Obecnie wjeżdża i wyjeżdża ich 3 500 na dobę. Nam wystarczy tunel.

    15 3 Odpowiedz
  • OKOKI 21 sty 2019

    Zakopianka była budowana w latach 70 -tych. Teraz to się do niczego nie nadaje .Trzeba by było wytyczyć nową drogę. Lub zmodernizować starą w 90%.Prostowanie zakrętów ,budowa tuneli , np. pod Mogilanami ,budowa wiaduktów ,bezkolizyjnych wjazdów i zjazdów itp. itp. itp..

    14 3 Odpowiedz
  • 21 sty 2019

    Wolą budować kładki bo więcej z tego kasy czerpią...

    14 3 Odpowiedz

Zobacz więcej