logo-web9
Raciechowice

Przystanek kolejowy w gminie Raciechowice? "To szansa dla mieszkańców"

Czy na terenie gminy Raciechowice uda się zlokalizować przystanek linii kolejowej, dzięki któremu mieszkańcy zyskają połączenia z Krakowem i Zakopanem?

Na jednej z sesji wójt Raciechowic Wacław Żarski (PiS) wspominał o projektowanej linii kolejowej prowadzącej z Podłęża do Piekiełka. Przebiega ona przez teren gminy Raciechowice i wójt upatruje w niej szansę dla mieszkańców.

Gdyby usytuować na jej terenie przystanek, byłaby to alternatywa dla podróżnych, którzy mogliby dostać się do Krakowa, Zakopanego, Limanowej, czy też Nowego Sącza.

O to samo apeluje radna Danuta Grzesik i zwraca uwagę, aby pracownicy gminy zabiegali o przystanek na jedynym odcinku, jaki ma przebiegać przez powiat myślenicki.

Danuta Grzesik, radna gminy Raciechowice (PiS): W imieniu mieszkańców gminy Raciechowice składam wniosek, aby Urząd Gminy podjął działania i rozmowy z odpowiednimi organami, aby na terenie gminy Raciechowice został utworzony przystanek osobowy — jedyny na terenie powiatu myślenickiego.

Jeden z punktów korzyści, jakie w opisie projektu podają Polskie Linie Kolejowe SA, jest m.in. poprawa jakości powietrza i dostępu do kolejowej komunikacji zbiorowej gmin leżących na trasie linii.

Wójt w swej odpowiedzi na interpelację wskazuje nawet miejsce, w którym mógłby powstać przystanek.

Wacław Żarski, wójt gminy Raciechowice: Temat lokalizacji przystanku lub stacji kolejowej w Gruszowie w ramach przewidywanej budowy linii kolejowej Podłęże — Szczyrzyc — Tymbark - Mszana Dolna jest przedmiotem działań władz Gminy. Tylko w bieżącym 2019 roku do zarządu PKP zostały skierowane już trzy pisma w tej sprawie. Jestem świadomy złożoności problemów technicznych i uzależnienia realizacji od rachunku ekonomicznego Inwestora jakim jest PKP PLK S.A., jednakże nie przestaję podejmować działań w tej sprawie.

W piśmie gospodarz gminy wskazuje, że począwszy od 1999 roku do dnia dzisiejszego kolejne władze gminne czyniły i czynią starania, prowadziły i prowadzą rozmowy oraz korespondencję dotyczącą m.in. lokalizacji stacji, bądź przystanku na terenie raciechowickiej gminy.

We wrześniu spotkanie w gminie

Wójt zaznacza, że przeprowadził również kilka rozmów telefonicznych z firmą projektującą, czego efektem jest głębsze zaangażowanie po stronie inwestora w temat.

- Skutkiem powyższych działań jest wstępne ustalenie bezpośredniego spotkania w naszej gminie we wrześniu - pisze Żarski. - Wybudowanie przystanku to szansa dla peryferyjnych rejonów gminy; tak pod względem aktywności zawodowej mieszkańców, jak i rozwoju gospodarczego, zagospodarowania przestrzennego w zakresie budownictwa mieszkaniowego i usługowego, a w dalszym etapie będzie istotnym czynnikiem demograficznym - uzupełnia wójt.

Dorota Szalacha, Zespół Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Obecnie opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna dla odcinka Gdów – Szczyrzyc linii kolejowej nr 622 podg. Węgrzce Wielkie – Tymbark, której fragment ma przebiegać przez teren gminy Raciechowice. Linia nr 622 we wskazanej lokalizacji przebiega przez bardzo złożony topograficznie obszar. Na terenie gminy Raciechowice przyjmuje się wykonanie 1 tunelu oraz 4 estakad. Wstępnie wytypowano (na terenie gminy) także możliwą lokalizację przystanku osobowego Gruszów, na nasypie. Decyzja w sprawie ewentualnej budowy przystanku, podjęta zostanie po szczegółowych analizach i określeniu możliwości technicznych. Przewiduje się, że przez teren gminy Raciechowice będzie przebiegał odcinek około 7 kilometrów.

Inwestycja podzielona na 3 etapy

Trwają prace związane z opracowaniem koncepcji programowo-przestrzennej dla poszczególnych odcinków inwestycji. 5 odcinków z 11 zostało zatwierdzonych i przekazanych jednostkom samorządowym do weryfikacji. Kolejne przewiduje się przekazywać sukcesywnie do października 2019 r.

Jak wyjaśnia Dorota Szalacha z biura prasowego, etap I, czyli prace przygotowawcze, jest realizowany w latach 2018 - 2021. Kolejne etapy: II - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz i etapu III - budowa nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna, będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27.

Pierwszy etap to prace przygotowawcze, które obejmują opracowanie dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia oraz wykupy gruntów.

Jak czytamy na stronie PKP PLK S.A., na etapie opracowywania koncepcji programowo-przestrzennej wykonawca dokona również analizy zasadności budowy dodatkowego przystanku osobowego Kasina Wielka Północ.

Nowoprojektowane linie kolejowe nr 622, nr 623, nr 627 i nr 628 będą zlokalizowane w powiatach wielickim (gminy Wieliczka, Niepołomice, Biskupice, Gdów), myślenickim (gmina Raciechowice) oraz limanowskim (gminy Jodłownik, Dobra, Tymbark, Mszana Dolna).

Weź udział w sondażu!

Kolejna gmina planuje połączenie kolejowe

Raciechowice to kolejna po Myślenicach gmina powiatu myślenickiego, która snuje plany związane z połączeniem kolejowym. Pociąg kursujący na linii Myślenice-Kraków podczas kampanii wyborczej obiecywał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS). Obecnie trwają konsultacje dotyczące hipotetycznego przebiegu planowanej linii kolejowej na tym odcinku. Firma International Management Services, która na zlecenie województwa małopolskiego oraz gmin: Kraków, Świątniki Górne, Siepraw i Myślenice analizuje możliwości wykonania takiego połączenia, proponuje dwa warianty trasy.

Więcej na ten temat piszemy w artykule "Pociągiem z Myślenic do Krakowa w 45 minut za 5,50 zł? Ruszyły konsultacje w sprawie kolei".

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!