Region

Pociągiem z Myślenic do Krakowa w 45 minut za 5,50 zł? Ruszyły konsultacje w sprawie kolei

Średni czas przejazdu na trasie Myślenice - Dworzec Kraków Główny to 40-45 minut przy cenie biletu 5,50 zł. Peron mógłby znajdować się przy ul. Asnyka, w centrum Myślenic lub na Zarabiu.

O ile okaże się, że połączenie kolejowe między tymi miastami jest możliwe i dojdzie do jego budowy

Trwają konsultacje dotyczące hipotetycznego przebiegu planowanej linii kolejowej na odcinku Kraków - Myślenice. Firma International Management Services, która na zlecenie województwa małopolskiego oraz gmin: Kraków, Świątniki Górne, Siepraw i Myślenice analizuje możliwości wykonania takiego połączenia, proponuje dwa warianty trasy.

Pierwszy zakłada poprowadzenie linii blisko obecnej zabudowy, natomiast drugi przewiduje wykorzystanie terenów dotychczas niezabudowanych. Oba prowadzą przez Polankę, ul. Asnyka, centrum Myślenic z przystankiem końcowym na Zarabiu.

To tylko propozycje, bowiem celem firmy jest zasięgnięcie opinii mieszkańców i osób zainteresowanych organizacją obsługi transportowej na obszarze gminy Myślenice, Siepraw, Świątniki oraz usprawnienia dojazdów z tych miejscowości do Krakowa. W związku z tym projektanci będą pełnić dyżury w urzędach w Myślenicach (8 lipca, godz. 8:30-14:30), w Sieprawiu (9 lipca, godz. 8:30 - 14:30) i w Świątnikach Górnych (10 lipca, godz. 8:00 - 14:00). Na takim spotkaniu każdy może zgłosić swoje uwagi do projektu.

Zobacz szczegółowy plan przebiegu kolei

 

Kolejką z Myślenic do Krakowa w 45 minut za 5,50 zł

Według wstępnych szacunków firmy International Management Services; średni czas przejazdu na trasie Myślenice - Dworzec Kraków Główny, w zależności od wariantu trasy, będzie oscylował w okolicach od 40 do 45 minut, natomiast koszt przejazdu wyniesie ok. 5,50 zł. Cena została oszacowana na podstawie obecnych cen stosowanych w transporcie kolejowym w województwie małopolskim. Nikt nie podaje całkowitej kwoty budowy i organizacji takiego połączenia ani ewentualnej daty jego powstania.

Wraz z ewentualnym uruchomieniem połączenia kolejowego, planowana jest organizacja autobusowych linii dowozowych do przystanków i stacji kolejowych na obszarze gmin Myślenice, Świątniki Górne, Siepraw. W ramach tego rozwiązania rozważana jest możliwość wprowadzenia bezpłatnych dojazdów do stacji i przystanków kolejowych.

Czy wierzysz w to, że na linii Myślenice-Kraków będzie kursować pociąg?

  • TAK TAK 46%
  • NIE NIE 54%
  • Głosów: 1183

Według szacunków autorów studium, do kolejki przesiądzie się 50% obecnych użytkowników samochodów, co ma zmniejszyć ruch na Zakopiance o ok. 30%. Przewidują, że wraz z budową linii kolejowej, zachodzić będą zmiany w organizacji transportu w obszarze samego Krakowa, gdzie powstawać będą specjalne linie autobusowe dowożące pasażerów do przystanków kolejowych, upowszechnienie systemów „Parkuj i Jedź” przy jednoczesnym wprowadzeniu ograniczenia wjazdu do ścisłego centrum Krakowa nie tylko dla samochodów prywatnych, ale również dla busów.  

 

Złoty pociąg z Myślenic do Krakowa

Wizja połączenia Myślenic z Krakowem linią kolejową, w publicznym obiegu znajduje się ponad dwa lata. Ma być alternatywą dla zatłoczonej Zakopianki i trudności, jakie generuje na niej wzmożony ruch, zwłaszcza w podkrakowskich miejscowościach. Temat od początku jest żywo dyskutowany przez media oraz naszych czytelników, którzy w wielu komentarzach projekt określili mianem "złotego pociągu" nawiązując do legendy o domniemanym pociągu III Rzeszy, który wypełniony złotem w ostatnich miesiącach wojny miał wyruszyć z Wrocławia w kierunku Wałbrzycha i zaginął. Choć samo jego istnienie nigdy nie zostało potwierdzone, legenda „złotego pociągu” stała się inspiracją dla licznych poszukiwań.

Jednak samorządowcy podjęli temat realizacji takiego połączenia i po raz pierwszy na temat powstania linii kolejowej, łączącej Myślenice z Krakowem, samorządowcy dyskutowali w sierpniu 2017 roku.

W myślenickim magistracie przy jednym stole usiedli m.in. ówczesny burmistrza Maciej Ostrowski, przedstawiciele gminy Siepraw, Mogilany, Świątniki Górne, Sułkowice, Kraków i poseł PiS Jarosław Szlachetka.

We wrześniu 2017 roku gminy podpisały porozumienie w sprawie budowy,  z którego na początku 2018 roku wycofała się Gmina Sułkowice, mówiąc zdecydowanie „Nie!” temu projektowi.

Kilka miesięcy później, w maju 2018 roku, w siedzibie starostwa powiatowego w Myślenicach, przedstawiciele województwa, Krakowa i włodarze gmin Myślenice, Siepraw i Świątniki Górne, porozumienie zamienili na umowę współpracy, która miała umożliwić ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji przebiegu linii kolejowej.

Dążenie do budowy nowej trasy na odcinku Kraków-Myślenice, podczas samorządowej kampanii wyborczej, zapowiadał dzisiejszy burmistrz Jarosław Szlachetka. 

W lutym umowę na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności dla linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice, podczas konferencji prasowej, na ręce przedstawicieli firmy przekazał marszałek Witold Kozłowski, wicemarszałek Łukasz Smółka oraz przedstawiciele gmin zaangażowanych w realizację tej inwestycji.

Koszt wykonania opracowania to ponad 441 tys. zł. Wspólnie pokrywa je województwo małopolskie, wydając 33,34% (147 tys. zł), gmina miejska Kraków i gmina Myślenice po 22,22% (97,9 tys. zł) oraz gmina Świątniki Górne i Siepraw po 11,11% co daje 48,9 tys. zł.

Zakończenie prac nad opracowaniem koncepcji przewidziano na drugą połowę lipca 2019. Wciąż nieznana jest całkowita kwota inwestycji. 

na temat postępu prac dyskutujecie również na forum:

Powiązane tematy

Pociąg do Krakowa – ankieterzy zapukają do drzwi!
Miasto 51

Pociąg do Krakowa – ankieterzy zapukają do drzwi!

W przeciągu najbliższych dwóch miesięcy przeprowadzone zostaną badania ankietowe na terenie Gminy Myślenice, które są jednym z elementów opracowania koncepcji budowy połączenia kolejowego pomiędzy Myślenicami a Krakowem

Komentarze

  • 6 lip

    Czyzby III wojna swiatowa nadciagala ?

    30 14 Odpowiedz
  • 6 lip

    Elegancko. Przykladowa cena już znana, a kolejka dalej widmo-plan-coś tam...W polsce wszystko na odwrót sie robi.

    44 10 Odpowiedz
  • 6 lip

    Gdyby tak ruszyła kolej co jest bardzo mało prawdopodobne to wreszcie busiarze dostana to na co zasłużyli karma wraca i jak już teraz nie zaczną inwestycji w tabor I w kulturę osobistą / czasem i w higienę / to po otwarciu linii kolejowej będzie plajta :)

    83 6 Odpowiedz
  • 6 lip

    i za te kosultacje bez konca płacimy my wszyscy

    32 10 Odpowiedz
  • 6 lip

    P.Szlachetka za chwilę obieca gruszki na wierzbie, miało być skrzyżowanie przy Orlenie, potem tunel w Krzyszkowicach teraz pociąg a za chwilę burmiatrza nie będzie i po ptokach.

    52 22 Odpowiedz
  • 6 lip

    Byle tylko warunki były lepsze niż te obecne = wagon dla bydła, ścisk, brak klimatyzacji.
    Dlaczego busy z jordanowa/rabki itd mogą być przyzwoite przynajmniej w większości a nasz chłam jest taki tragiczny.
    Pociąg to dla nas zbawienie

    56 8 Odpowiedz
  • 6 lip

    Putin zapomniałeś o otwartym od maja Zalewie Dobczyckim. Przecież to też nam obiecał. Pojedziemy koleją tak jak pływamy po zalewie.

    41 8 Odpowiedz
  • Gosiaa 6 lip

    Miały być pasy, oświetlenia dróg , place zabaw tunel w krzyszkowicach i wiele więcej obietnic , gdzie to jest ja się pytam ??? Szlachetka to tylko dobry w gębie żeby przekonać mieszkańców , ale jak przyjdzie cos do czego to szanowy Pan o niczym nie wie !!!! Bo kasy brakuje w gminie !!! . po ciul nowy rynek , na co ? Nowy beton w to czy we to jest różnica ? Po co pchac w cos Takiego pieniądze jak są bardziej potrzebne rzeczy dla ludzi !!! Tak samo będzie z pociągiem . wspolczuje tylko mieszkańcom koło których będzie pędził pendolino z 10 osobami . żałosne . jak się nie umie zarządzać to się w to nie pcha . Juz sie nie mogę doczekać odejścia Szlachetki :)

    41 32 Odpowiedz
  • mirek@ 6 lip

    mrzonka - od początku widać że to mydlenie oczu i obietnice dla zdobycia popularnosci i rozglosu. dodatkowo zauwazcie ze zawsze nasi politycy wyciagaja ten temat w lecie kiedy nic sie nie dzieje to wtedy grzeja sie w blasku pociagu ktory obiecuja na co wykladamy kase zeby sprawdzic czy mozna zbudowac a i tak wiemy ze nikt nie wylozy 4 miliardow na jego budowe... takie tam przedstawienie

    35 12 Odpowiedz
  • OKOKI 6 lip

    Bilety już będą sprzedawać po 5,50. A po ile mięsieczne ,studenckie, czy będzie jakaś dopłata do biletów ??? np .bilet +.

    18 7 Odpowiedz
  • 6 lip

    Kolej nie ruszyła za Austriaka który miał wszystko w łapach, ani za Piłsudczyków, ni za PZPR, kiedy mieli wszystkie organy państwa w swoich rękach.

    Teraz PiS ma prawie wszystkie organy państwa w rękach. Jeśli nie teraz, to już nigdy. Nie wierzę w realne chęci urzędników, to gra pozorów, igrzyska dla ludu.

    16 9 Odpowiedz
  • 6 lip

    Pytam się, ile drzew zostanie wyciętych.?
    Dla przykładu.
    Jest taka gmina Zator, która ma tory (i nich nawet pociągi jeżdżą)
    Włodarz tej gminy, pozałatwiał dofinansowanie i połączenia lokalne Zator-Bielsko, Zator-Kraków.
    Więc, coś podobnego jak tu się planuje.
    Po roku, zostało zrobione podsumowanie.
    Okazało się, że bilety pokryły całe 5% kosztów przejazdów :) :)

    Taniej, jest dla wszystkich chętnych kupić mieszkania w Krakowie aby nie musieli dojeżdżać. :)

    20 9 Odpowiedz
  • adzygmunt 6 lip

    45 minut i jestem na dworcu PKP? Zawrotna prędkość!!!!

    22 5 Odpowiedz
  • 7 lip

    Brawo popieram taki projekt jest to bardzo dobra opcja, w końcu przestalibysmy wiecznie stać w tych korkach jak i do tak i z Krakowa :))))))

    15 18 Odpowiedz
  • 7 lip

    Współczuję wszystkim osobom mieszkającym na terenach planowanej trasy.
    To przykre jak uciążliwe stanie się życie na tym terenie.

    24 8 Odpowiedz
    • 7 lip

      Strasznie irytują mnie osoby o tak płytkich i głupich wypowiedziach kolej była i jest rozwijana na całym świecie A ona sama zawsze była kojarzona z cywilizacją i podnosiła prestiż miejscowości przez które przechodzi, ceny mieszkań oraz gruntów poszybowaly by w górę po wybudowaniu kolei sciaglo by to też wielu nowych inwestorów wywlaszczenia cóż pewnie będą bo muszą być Ale większości ludziom wyjdzie na lepsze.

      16 21 Odpowiedz
      • 8 lip

        Biedny z ciebie człowiek, kiedyś jeszcze zatęsknisz za spokojem i ciszą. Wtedy może zmienisz poglądy. Nie każde miasto musi być tak "prestiżowe", działki nie muszą kosztować krocie, po prostu wystarczy, że będzie pozwalało w spokoju odpocząć od zgiełku codzienności.

        9 19 Odpowiedz
  • 7 lip

    Nie będzie przymusu jazdy pociągiem.!
    Zawsze można pokazać swój samochód na parkingu przy Carrefour, lub usiąść do komfortowego busa z klimatyzacją okienną, ćwiczyć kręgosłup w przygarbieniu.
    A wszystkie te wpisy anonimowych busiarzy, nie pomogą.
    Był czas jazdy furmankami, busami i koleją. O ile z przyczyn ekologicznych furmanki mogą wrócić, to jakoś nie widzę w przyszłości busiarzy stojących na każdych światłach od Opatkowic.
    Państwo busiarze, czas się przekwalifikować.

    19 5 Odpowiedz
  • 7 lip

    Te plany to dla poklasku, POD idące WYBORY. Atrapa jak ten wywiad. Nic nie będzie.

    https://natemat.pl/278021,europosel-pis-krasnodebski-zrobil-wywiad-z-szydlo-dla-polskiego-radia

    15 1 Odpowiedz
  • 7 lip

    Mam pomysł, aby ruszyć temat do przodu.
    Burmistrz, powinien założyć projekt "Kolej do Myślenic" na jakiejś platformie crowdfundingowej.
    Wszyscy chętni, którzy uważają to za świetny pomysł będą mogli sfinansować ten projekt, w zamian dostając dożywotni przejazd na tej trasie.

    9 Odpowiedz
  • 8 lip

    A nie lepiej zezwolenia na linie regularne M-ce -Krk uzależnić od jakości środka transportu? Minimum euro6, klima, wymiary siedzeń i powierzchnia na jedną osobę w odpowiednim rozmiarze? To nie wymaga kosztownych opracowań.

    4 9 Odpowiedz
    • Mariusz 8 lip

      Taa i stać w korkach na Zakopiance. Bo chyba piszesz o transporcie autobusowym?

      1 Odpowiedz
  • 8 lip

    Byliśmy obejrzeliśmy projekt i pięknie się to wszystko zapowiada :))))

    13 5 Odpowiedz
  • 8 lip

    Kiedy na świecie buduje się szybką kolej magnetyczną u nas snuje się plany budowy koleji torowej. Bez komentarza.

    Trzeba połączyć funkcję transportową do Krakowa z rozwojem przemysłu miejscowego, turystyki i tranzytu. Tylko wtedy kolej ma racje bytu i ma podłoże finansowe.

    A.) Jeśli kolej ma mieć sens to musi byc komunikacją szybką. Aby konkurować z transportem samochodowym powinna dojeżdżać do KRK centrum w ok 25 min.

    B.) Powinien powstać plan polaczenia nie tylko do KRK ale do całej aglomeracji małopolskiej /np Balice, Bochnia, Tarnów , Wadowice, Nowy Targ, Zakopane itp/ . Plan powinien również uwzględniać kierunek śląski i podkarpacki. Tylko tego typu połączenia dadzą Myślenicą realny rozwój.

    C.) Nie wykorzystanie stworzonej infrastruktury kolejowej dla strefy gospodarczej w Myślenicach byłoby głupotą. A czy ktoś zapytał o potencjalne wykorzystanie tego sposobu transportu lokalne firmy ?

    D.) Przystanek powinien być zlokalizowany blisko dworca ale również blisko strefy ekonomicznej.

    6 1 Odpowiedz
  • 8 lip

    wiecie może skąd jutro leci opóżnione pendolino z zakopca czy spod mleczorni czy znowu z górnego jazza przez chełma wienciurke zasań i krzywoczke bo nie wiem na którą budzika nastawiać HAY

    7 3 Odpowiedz
  • Mariusz 9 lip

    Do Krakowa do centrum w 25 minut? Praktycznie nierealne w takim terenie bez ponoszenia gigantycznych kosztów budowy tuneli i estakad. Poza tym nie mógłby taki pociąg nigdzie się po drodze zatrzymywać. Co do planu połączenia z innymi kierunkami, to przecież można będzie się przesiać w Krakowie na inne kierunki, w czym problem? Nie musi to być bezpośrednie połączenie. Jeden warunek, muszą być wysokie takty kursowania, tak żeby nie czekać z przesiadką długo.

    4 2 Odpowiedz
  • Jagienka Mur. 11 lip

    Witam,
    nasze miasto potrzebuje więcej parkingów dla dojeżdżających do Krakowa. Żeby się przesiąść na pociąg, gdzieś auto trzeba zostawić, prawda?
    Wczoraj patrzyłam jak o 11 godz mnóstwo samochodów krążyło po mieście. Cóż z tego, że są ronda jak z podrzędnej uliczki wyjechać nie można.

    2 Odpowiedz
    • 15 lip

      Im więcej parkingów, tym więcej aut w mieście. Potrzebny jest punkt przesiadkowy, a nie miejsca postojowe. Kraków chce się pozbyć samochodów ze swoich granic. Czy Myślenice chcą być parkingiem dla Krakowa?

      1 1 Odpowiedz
  • 11 lip

    Zamiast kolei poszerzyłbym drogi gminne z szerokości 2,5 metra na 5 metrów. Bo jak dotychczas to w powiecie myślenickim drogi gminne są jednokierunkowe . Państwo wybudowało jedną drogę krajową zakopiankę i nie sądzę żeby chciało zafundować biednym mieszkańcom tej ziemi linię kolejową .Przecież jazda pociągiem do Krakowa dla właścicieli wypasionych aut to byłby obciach nie z tej ziemi. Czy nie lepiej kupić autobusy by woziły miejscową biedotę w sposób cywilizowany zakopianką a ograniczyć po niej lokalny ruch miejscowych samochodów osobowych , niż fantazjować o budowie linii kolejowej . Gdzie indziej linie kolejowe istnieją ale nikt nie jeździ pociągami bo to wstyd wobec sąsiadów. Gdzie indziej ludzie mówią o takich podróżnych pociągami do pracy ,że jeździ nimi biedota .

    2 4 Odpowiedz
  • 12 lip

    Co mi tam Szwajcaria, Francja , Austria czy Wielka Brytania , Sąsiadka przyjechała z wycieczki zagranicznej po Anglii i powiedziała ,że takich domów wielkich i bogato ogrodzonych jak u nas we wsi to ona tam nie widziała . I dziwiła się ,że w bogatych Niemczech około 65 procent mieszkańców mieszka w mieszkaniach czynszowych . U nas mieszkać w czynszówce czy podróżować do pracy pociągiem to obciach , to przyznanie się do biedy. Projektowana kolej to głupota bo nikt ludzi na siłę do pociągu nie wciśnie nawet za darmo. I ile trzeba wybudować nowych dróg aby dojechać do przystanków tej kolei. Wybudujemy kolej ale zarośnie krzakami jak dawne kolejki wąskotorowe .

    1 Odpowiedz
  • 12 lip

    A jeszcze jedno ,Polacy po wyborach to powinni pomyśleć nie o zmianie płyty na rynku w Myślenicach, czy o budowie nowych linii kolejowych lecz o wielkości podatku katastralnego celem spłaty roszczeń wynikających z aktu 447. To ,że o tym nadal cicho nie znaczy ,że te roszczenia nie istnieją lub się przedawniły. Z sojusznikami musimy żyć w zgodzie.

    2 2 Odpowiedz
  • 13 lip

    Lasy są tanie i roszczeń nie pokryją. Z lasów nie ma stałych dochodów. Lepsza byłaby sprzedaż wód podziemnych. Przyszły właściciel pokładów wód podziemnych miałby stałe zyski ze sprzedaży wody.Wodę każdy musi kupić a lasy nie są ludziom tak bardzo potrzebne do życia jak woda. Największy problem naszych sojuszników to jest właśnie brak wody pitnej . Nie węgiel, nie gaz łupkowy ale woda jest najważniejsza.

    2 1 Odpowiedz
  • 22 lip

    A w gminie Siepraw nie czekają na cudowną kolejkę, której nie będzie. Od dziś, od 22 lipca (co za cudna data) między Wieliczką a Dobczycami kursował będzie autobus, prawdziwy autobus,A wydawałoby się że te pojazdy już zaginęły. Kursów będzie kilkanaście. Nareszcie mieszkańcy będą dojeżdżać jak ludzie. Są Radni którym się chce walczyć, wydawałoby się, że w beznadziejnej sprawie. Pani Radna Jadziu z Łyczanki JESTEŚ WIELKA!Niech inni radni biora z Ciebie przykład, bo większość z nich, po wyborach zapada w letarg. Dotyczy to Myślenic.

    1 Odpowiedz
  • 22 lip

    Przyznaję się do błędu. To będą busy, kursujące między Krakowem, przez Wieliczkę do Dobczyc i z powrotem. Jak widać, pewnie na zawsze pożegnamy się z autobusami. Reszta jest prawdą.

    Odpowiedz

Zobacz więcej

Myśleliście, że strażacy się nudzą? Tylko w ten weekend przyjęli 17 zgłoszeń
Region 0

Myśleliście, że strażacy się nudzą? Tylko w ten weekend przyjęli 17 zgłoszeń

Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego PSP tylko przez sobotę i niedzielę przyjęło 17 zgłoszeń o zdarzeniach na terenie powiatu myślenickiego W sobotę m.in. strażacy interweniowali przy uderzeniu samochodu osobowego w bariery ochronne na drodze ekspresowej S7 w Myślenicach. Kierowca odniósł obrażenia i został odwieziony do szpitala. Tego sa...

Kasina Ski: Promocje na stacji narciarskiej
Region 3

Kasina Ski: Promocje na stacji narciarskiej

W stacji narciarskiej Kasina Ski trwa rewelacyjny sezon narciarski. Wszystkie trasy tego ośrodka są czynne i do Waszej dyspozycji. W najbliższym czasie w ofercie ośrodka pojawią się nowe promocje. Nie przegapcie tych okazji

Dokładnie 77 lat temu Niemcy wywieźli i zamordowali 1200 żydowskich mieszkańców Myślenic
Historia 5

Dokładnie 77 lat temu Niemcy wywieźli i zamordowali 1200 żydowskich mieszkańców Myślenic

W czwartek 22 sierpnia mija 77 lat od chwili, kiedy Niemcy wywieźli, a następnie zamordowali około 1200 żydowskich mieszkańców Myślenic W jednej z kamienicy znajdującej się na myślenickim Rynku znajduje się tablica upamiętniająca te wydarzenia. Od 15 lat spotykają się pod nią mieszkańcy Myślenic, aby uczcić pamięć jednego z najtragiczniejszych wyd...

Awantura na rondzie w centrum. W ruch poszły siekiery
Myślenice 13

Awantura na rondzie w centrum. W ruch poszły siekiery

Na rondzie przy OSP Śródmieście dwóch mężczyzn siekierami zaatakowało grupę przechodniów Na redakcja@miasto-info.pl nasi czytelnicy informują, że w czwartek 15 sierpnia pomiędzy godz. 22:30 a 23 na rondzie Śródmieście w Myślenicach miało dojść do napadu z użyciem siekier. Informacje potwierdza Dawid Wietrzyk, rzecznik prasowy myślenickiej policji...

Okradli sklep na 1200 zł. Namierzył ich policjant w cywilu
Myślenice 0

Okradli sklep na 1200 zł. Namierzył ich policjant w cywilu

Ponad 1200 zł warte były zakupy, za które trójka złodziei nie miała zamiaru zapłacić. Kiedy opuszczali sklep ze skradzionym towarem, zostali zatrzymani przez policjanta, który w wolnym czasie był na zakupach To, że policjantem jest się również po służbie pokazał kierownik Ogniwa Patrolowo – Interwencyjnego Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach....