Drogi

Od dzisiaj obowiązkowa jazda na suwak i tworzenie korytarza życia. Umiecie jeździć w ten sposób?

Od dzisiaj obowiązkowa jazda na suwak i tworzenie korytarza życia. Umiecie jeździć w ten sposób?
Materiały informacyjne BRD KGP

Jak podaje Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, od 6 grudnia wchodzą w życie przepisy ustawy, dotyczące „korytarza życia” oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego – tzw. jazdy na suwak

Na stronie BRD KGP czytamy, że obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie. O tym, że takie przepisy mają wejść w życie, pisaliśmy już w lipcu.

Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla służb miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia

Dalej policja wyjaśnia, że zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem, będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda.

Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.

Jazda na suwak - kiedy i gdzie obowiązuje?

Przepisy dotyczące "jazdy na suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.

Policja wyjaśnia, że zgodnie z nowymi przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.

Przepis art. 22 ust. 4a ustawy wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy

Biuro ruchu drogowego w swoim komunikacie wyjaśnia, że przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe.

Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki: po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.

Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.

Po drugie, czytamy w komunikacie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.

Zachowaj szczególną ostrożność

Ustawodawca nową regulacją - przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo nowych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności, dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.

Czytelnicy zwracali uwagę na kierowców, którzy wykorzystywali utworzony korytarz życia do wyprzedzania i szybszego wyjazdu z zakorkowanej drogi lub też jazdy pod prąd. Pisaliśmy o tym w październikowym artykule "Pod prąd korytarzem życia".

Opracowano na podstawie materiałów BRD KGP

Powiązane tematy

Komentarze

  • Johann Gambolputty... Z Ulm. 7 gru 2019

    NARESZCIE! Ale do Polaków można dotrzeć tylko przez kieszeń. Na nic przepisy, jeżeli mandaty za szeryfowanie i blokowanie karetek będą niskie.

    13 Odpowiedz
  • 7 gru 2019

    Przez te mandaty może dojdzie wreszcie w te egoistyczne drobnocwaniarskie łby świadomość, co na pomoc może czeka ktoś ich bliski ,

    10 Odpowiedz
  • 7 gru 2019

    Jeszcze brakuje przepisu o jeździe w odległości 50 m od poprzedzającego samochodu (czyli zakaz jazdy na zderzaku) i jazda prawym pasem na autostradzie. Za nieprzestrzeganie tych przepisów w Austrii można zarobić 100 euro. ( wyprzedzanie po prawej stronie jest niedopuszczalne)

    ps. Dziwne że te powszechne w Europie obowiązki trafiają do nas po 30 latach transformacji, mamy wyjątkową odporność na cywilizowane zachowania.

    2 Odpowiedz
    • 7 gru 2019

      ps. Dziwne że te powszechne w Europie obowiązki trafiają do nas po 30 latach transformacji, mamy wyjątkową odporność na cywilizowane zachowania i dotyczy to prawodawców, bo w UE to wszystko jest wymożone prawnie, a nie że tacy wspaniali są kierowcy, i z czasem weszło im to w nawyk.

      1 Odpowiedz
    • Raphaell 7 gru 2019

      Dodałbym Bono do tego mruganie światłami po lusterkach bo jedzie jakiś "Król szos":)

      7 Odpowiedz
      • 7 gru 2019

        Zgoda. A ja dodam, że obserwuję rodaków którzy wracają do polski na święta i po przekroczeniu granicy kultura z UE (czyt. zamordyzm UE) odchodzą na bok.
        Goście są królami szos.

        1 Odpowiedz
  • 7 gru 2019

    Napiszcie, to na forum dla kierowców KLI, KWA i KSU.

    6 Odpowiedz
  • Johann Gambolputty... Z Ulm. 12 gru 2019

    m.youtube.com/watch?v=wet4KFdWCAg
    A jednak przepis nie daje zbyt wiele.

    Odpowiedz

Zobacz więcej

Mniejszy ruch na drogach. Kierowców kusi prędkość, więc pędzą. Tak tracą prawa jazdy
Drogi 5

Mniejszy ruch na drogach. Kierowców kusi prędkość, więc pędzą. Tak tracą prawa jazdy

Ponad 100 km/h przez Dobczyce i 119 w Raciechowicach, to prędkość z jaką poruszali się kierowcy w terenie zabudowanym. Mniejszy ruch na drodze sprawia, że jeździmy szybciej Mija drugi tydzień, kiedy jesteśmy objęci społeczną kwarantanną, co sprawia, że ruch na drogach maleje. Wielu kierowców wykorzystuje to do szybkiej jazdy, która często kończy s...

Karambol w Skomielnej. Trzy auta zablokowały Zakopiankę
Drogi 6

Karambol w Skomielnej. Trzy auta zablokowały Zakopiankę

W wyniku karambolu dziesięciolatek trafił do szpitala. Zderzenie trzech samochodów w Skomielnej Białej doprowadziło do zablokowania Zakopianki Do zdarzenia doszło w niedzielę 9 lutego przy słonecznej pogodzie. Kilka minut po godzinie 12 w Skomielnej Białej zderzyły się trzy samochody osobowe. Droga została całkowicie zablokowana w kierunku Krakowa...

Płoną trawy w regionie. Mężczyzna z poparzonymi nogami trafił do szpitala
Droginia 2

Płoną trawy w regionie. Mężczyzna z poparzonymi nogami trafił do szpitala

Kiedy strażacy zjawili się na wskazanym miejscu, czekała na nich nie tylko płonąca łąka, ale również mężczyzna z poparzonymi nogami Kilka dni temu pisaliśmy o tym, że w cieniu walki z epidemią koronawirusa na terenie powiatu myślenickiego płoną łąki. Gospodarze za nic mają przepisy, wydane komunikaty rządowe i apele strażaków. Ci ostatni tylko w o...

Płoną trawy w regionie. Gospodarze nie respektują żadnych zakazów
Okolice 1

Płoną trawy w regionie. Gospodarze nie respektują żadnych zakazów

W cieniu walki z epidemią koronawirusa na terenie powiatu myślenickiego płoną łąki. Gospodarze za nic mają przepisy i wydane ostatnio komunikaty rządowe Tylko w ciągu ostatniego (16-23 marca) strażacy wyjeżdżali do pożarów traw 21 razy. Do tej pory nieużytki najczęściej płonęły na terenie gminy Sułkowice (9 pożarów), Myślenice (3), Siepraw (2), Do...

Po dachowaniu auto utknęło w potoku
Lubień 0

Po dachowaniu auto utknęło w potoku

Po dachowaniu w Lubniu samochód utknął w potoku. Kierowca trafił do szpitala  W sobotnie popołudnie 21 marca o godzinie 14.46 dyżurny operacyjny SKKP PSP otrzymał zgłoszenie o wypadku samochodowym na drodze wojewódzkiej nr 968 w miejscowości Lubień. Zadysponował zastępy JRG i OSP Lubień, które po przybyciu na miejsce zdarzenia natknęły się na zni...