Myślenice

Pociąg wjechał w drugi etap

Pociąg wjechał w drugi etap

Projekt połączenia Kraków-Myślenice, nazywany przez samorządowców „złotym pociągiem”, znalazł się w drugim etapie programu Kolej Plus. Co to oznacza?

We wtorek, 24 listopada, Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały listę wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu Programu Kolej Plus. Wśród nich znajduje się projekt „złotego pociągu” mającego połączyć Kraków z Myślenicami.

– Do drugiego etapu programu Kolej Plus zakwalifikowano 79 z 96 złożonych projektów o wartości ponad 30 mld zł – mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, Ireneusz Merchel. Jak wyjaśniał; wykluczono tylko te propozycje, które nie spełniały podstawowego celu programu i obejmowały np. budowę ścieżek rowerowych, czy wiaduktów lub dublujące się pomysły. Zwracał uwagę, że nie wszystkie z tych projektów zostaną zrealizowane ze względu na ograniczony budżet.

Jak się bowiem okazuje, łączna kwota potrzebna na wykonanie zaakceptowanych propozycji, po wstępnych szacunkach wynosi 30 mld zł. Tymczasem rząd planuje wydać na budowę nowych połączeń komunikacyjnych 6,6 mld zł, z których 15% pochodzić będzie od samorządów, co oznacza, że zdecydowana większość projektów istnieć będzie wyłącznie na papierze. 

Etap II. Wyzwanie dla samorządowców

Pomysły zakwalifikowane do drugiego etapu obejmują łącznie rewitalizację 1000 km linii (26 projektów o wartości 6,4 mld zł), odbudowę 900 km (24 projektów za 11,3 mld zł) i budowę ok. 400 km nowych połączeń (11 projektów na kwotę 12,5 mld zł).

– Nie boimy się wyzwań i chcemy, żeby polskie regiony były dobrze skomunikowane. Mam nadzieję, że samorządy których projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu, podejmą to wyzwanie i razem z nami będą likwidować wykluczenie transportowe – dodał minister Andrzej Bittel.

Przed jakim wyzwaniem stają dzisiaj samorządowcy? W drugim etapie będą mieli 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Ponadto wnioskodawcy muszą pozyskać niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15% wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów - odnośnie uruchomienia i finansowania minimalnie 4 par pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty trafią do oceny, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej i kwalifikacja ich do realizacji w programie Kolej Plus. Wybrane propozycje z papieru do rzeczywistości mają zostać przeniesione do 2028 roku.

„Stonowany entuzjazm” wśród gospodarzy

Zanim projekt połączenia kolejowego nazywany przez samorządowców „złotym pociągiem” został zgłoszony do programu Kolej Plus, gospodarz Myślenic zorganizował spotkanie z wójtami i burmistrzami oraz reprezentantami starostwa. Podczas posiedzenia przy jednym stole, apelował do samorządowców, aby poparli inicjatywę budowy nowego połączenia kolejowego i zadeklarowali swoje wsparcie finansowe.

Aby z powodzeniem rywalizować w drugim etapie programu Kolej Plus, samorządy muszą pokryć 15% wartości deklarowanych projektów, co w przypadku połączenia Kraków-Myślenice może wynieść – w zależności od różnych kalkulacji – od 160 do 220 mln zł.

W przedstawionym przez Jarosława Szlachetkę (PiS) modelu finansowym, w ciągu kolejnych 8 lat poszczególne samorządy miałyby przeznaczyć na ten cel następujące kwoty: gmina Pcim, Tokarnia, Lubień, Wiśniowa, Dobczyce, Sułkowice – po 2 mln zł, Siepraw – 4 mln zł. Myślenice oraz powiat myślenicki po 8 mln zł. Po ogłoszeniu listy projektów zakwalifikowanych do II etapu programu Kolej Plus, burmistrz wyraził nadzieję, że „ostatecznie środki z rządowego programu Ministerstwa Infrastruktury zostaną przyznane na projekt budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic”

O ile ideę budowy połączenia kolejowego wszyscy samorządowcy oceniają pozytywnie, to do tematu dokładania pieniędzy z budżetów – wójtowie, burmistrzowie i starosta podchodzą z dystansem. Wójt Wiśniowej w rozmowie z nami nastawienie radnych nazwał „stonowanym entuzjazmem”. Większość gospodarzy tłumaczy, że tak duża inwestycja musi zostać przedyskutowana w gronie radnych. Ostatecznie to oni podejmują decyzje, w jaki sposób wydawać publiczne pieniądze.

Czy projekt budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice otrzyma finansowanie z programu Kolej Plus?

  • TAK TAK 60%
  • NIE NIE 40%
  • Głosów: 1538

Na pozyskanie zapewnień o finansowaniu myślenicki samorząd ma 12 miesięcy. Między innymi od tego zależeć będzie, czy projekt przejdzie dalej; a konkurencja w Małopolsce jest spora, bowiem z tego regionu do II etapu zakwalifikowanych zostało 5 projektów. Oprócz Myślenic na liście znajduje się projekt rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Gorlice-Jasło i budowy łącznicy, stworzenie połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice, połączenia Kraków – Olkusz oraz rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec.

W jednym z naszych sondaży na miasto-info.pl pytamy was, czy projekt budowy połączenia Kraków-Myślenice otrzyma finansowanie z programu Kolej Plus? Pozytywne nastawienie do tego działania ma 60% ankietowanych, natomiast 40% uważa, że tak się nie stanie.

Lista zgłoszeń spełniających wymagania formalne do II etapu naboru.

Artykuł premierę miał w papierowym wydaniu magazynu MiastoInfo:

Powiązane tematy

Komentarze

Zobacz więcej