Drogi

Tunel pod Luboniem Małym ma opóźnienie. „Oceniamy je na 2-3 miesiące’

Tunel pod Luboniem Małym ma opóźnienie. „Oceniamy je na 2-3 miesiące’

Jak donosi Tygodnik Podhalański tunel na budowanym odcinku S7 budowany pod górą Luboń Mały będzie gotowy najwcześniej przed wakacjami 2022 r.

 

„Wykonawca tunelu pod górą Luboń Mały składa co jakiś czas roszczenia dotyczące niekorzystnych warunków atmosferycznych i epidemii Covid. Są one analizowane. Aktualne opóźnienie prac na odcinku tunelowym S7 oceniamy na dwa, trzy miesiące"Tygodnikowi Podhalańskiemu powiedziała Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaawansowanie prac w tym miejscu wynosi 74%.

Na ten odcinek czekają wszyscy kierowcy, którzy w ostatnim czasie pokonywali Zakopiankę. Korki tworzą się tu niemal każdego dnia w Skomielnej Białej, gdzie samochody jadące od strony Zakopanego zjeżdżają z gotowego już fragmentu ekspresowej S7, by ominąć tunel. Ruchem w tym miejscu kieruje sygnalizacja świetlna.

W lipcu informowaliśmy o tym, że budowa odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa – Lubień wchodzi na ostatnią prostą. W ramach drogi powstaje też tunel o długości 2 km, który będzie najdłuższy w kraju.

Wówczas GDDKiA postęp prac na odcinku pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą oceniała na 62,5 proc., zaś ich koniec przewidywano na jesień a następnie przełom roku 2021/2022.

 

Budowa trwa od 2016 roku

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią.

Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania, z czego jedno jest ukończone i oddane do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).

 

Na odcinku S7 Lubień - Naprawa 20 grudnia 2019 r. oddana została do ruchu lewa jezdnia. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. Prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jedni prawej. 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka. Mobilizacja wykonawcy (polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING) nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Jak informuje GDDKiA, 1 września 2020 r. p[odpisano umowę na kontynuację budowy estakady na jezdni prawej z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim.

W październiku 2019 r. prawa nitka tunelu na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała została przebita na wylot, a lewa 27 kwietnia 2020 r. Wewnątrz obu nitek tunelu trwają m.in. prace przy budowie płyty podjezdniowej. Kończą się prace przy niszach sygnalizacyjno-alarmowych oraz przejeździe ewakuacyjnym pomiędzy nitkami tunelu. Powstają budynki wentylatorni przed portalami. 

Powiązane tematy

Komentarze

Zobacz więcej