logo-web9
Krzyszkowice

Światła na Zakopiance w Krzyszkowicach? Starosta i wicestarosta: „Mamy prawo domagać się tymczasowego rozwiązania”

Starosta i wicestarosta zapowiadają działania w sprawie montażu tymczasowej sygnalizacji świetlnej na Zakopiance w Krzyszkowicach, w miejscu gdzie ma powstać opóźniający się tunel.

„Jako sygnatariusz porozumienia, który dokłada do budowy 2 mln zł, mamy prawo domagać się zastosowania tymczasowego rozwiązania zapewniającego bezpieczeństwo mieszkańców.

(…) Ze względu na niedotrzymanie terminu i obietnic składanych publicznie, montaż tymczasowej sygnalizacji świetlnej jest koniecznym rozwiązaniem”

– mówią Józef Tomal i Rafał Kudas (FZM).

Kilka dni temu pisaliśmy o tym, że plany GDDKiA dotyczące rozpoczęcia prac nad budową tunelu w Krzyszkowicach mają kolejne opóźnienie. Ciężki sprzęt na teren budowy miał wjechać w 2023 roku, a prace potrwać do 2025. 

Termin jednak ulega zmianie, ponieważ GDDKiA natknęła się m.in. na trudności ze znalezieniem nowej lokalizacji dla zabytkowej zabudowy i uzgodnieniem miejsca jej przeniesienia z konserwatorem zabytków oraz boryka się „brakiem zgody właścicieli działek prywatnych na wykonanie niezbędnego rozpoznania geologicznego na ich posesjach”. Efekt? W optymistycznym wariancie tunel w tym miejscu może zostać oddany w 2026 roku.

Mieszkańcy zamiast czekać proponują tymczasową sygnalizację świetlną. Jak poinformowała nas Bożena Góra, inicjatorka protestu w 2020 r. i blokady Zakopianki oraz założycielka ruchu społecznego „Wyjdźmy na pasy, chcemy bezpiecznie żyć”. Jego członkowie wracają do pomysłu zamontowania przed przejściem sygnalizacji świetlnej, takiej jak przy wylocie ul. Sobieskiego w Myślenicach.

- Chcemy, aby do czasu oddania tunelu do użytkowania została zamontowana tymczasowa sygnalizacja świetlna, która przełoży się realnie na poprawę bezpieczeństwa i ułatwi codzienne życie mieszkańców Krzyszkowic. Jak mówi to czas, aby poznać opinie mieszkańców na ten temat - mówi Bożena Góra. 

Weź udział w sondażu!

Temat podchwycili politycy ze starostwa powiatowego w Myślenicach zamieszczając w sieci wpis i zdjęcie z siedziby GDDKiA. Jak w mediach społecznościowych informują: „na prośbę i z inicjatywy starostów, odbyło się spotkanie m.in. z zastępcą dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Robertem Jakubiakiem”.

Podczas niego Józef Tomal i Rafał Kudas (FZM) mieli przedstawić postulaty mieszkańców dotyczące bezpieczeństwa na Zakopiance w Krzyszkowicach oraz pomysł montażu tymczasowej sygnalizacji świetlnej. Jak relacjonują swoją rozmowę „niestety nastawienie do tego rozwiązania jest negatywne, z uwagi na ewentualne ‘zakorkowanie’ drogi”.

„Jako sygnatariusz porozumienia, który dokłada do budowy 2 mln zł., mamy prawo domagać się zastosowania tymczasowego rozwiązania zapewniającego bezpieczeństwo mieszkańców. Nie podzielam opinii GDDKiA, ponieważ taka sygnalizacja funkcjonuje już na ul. Sobieskiego w Myślenicach i nie powoduje znaczących utrudnień w ruchu drogowym. Według mnie, pomysł montażu tymczasowej sygnalizacji świetlnej w Krzyszkowicach jest bardzo dobrym rozwiązaniem” – pisze starosta Józef Tomal (FZM).

Politycy zapowiadają, że będą oczekiwać zmiany decyzji dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasza Pałasińskiego dotyczącego zamontowania tymczasowej sygnalizacji świetlnej. „Dla mnie znacznie ważniejsze jest bezpieczeństwo i życie mieszkańców Krzyszkowic oraz Jawornika niż to, że kierowcy jadący zakopianką postoją kilka minut dłużej w korku” – swoje zdanie wyraża wicestarosta Rafał Kudas (FZM).

„Ze względu na niedotrzymanie terminu i obietnic składanych publicznie, montaż tymczasowej sygnalizacji świetlnej jest koniecznym rozwiązaniem, gdyż zmobilizuje to osoby decyzyjne w tej inwestycji do jak najszybszego rozpoczęcia prac i ich pozytywnego zakończenia, na co od lat czekają mieszkańcy” – czytamy w dalszej części ich wpisu.

Weź udział w sondażu!

We wrześniu 2020 r. w siedzibie starostwa wspomniani politycy jako pierwsi podpisali się pod trójstronnym porozumieniem w sprawie budowy tunelu w Krzyszkowicach pomiędzy GDDKiA, starostwem i gminą. Jak czytaliśmy w porozumieniu; szacunkowy koszt budowy tunelu w Krzyszkowicach wyniesie 34 mln zł. Inwestorem jest GDDKiA, która na ten cel wykłada 31,5 mln zł, natomiast powiat dokłada 2 mln, a gmina Myślenice 0,5 mln zł.

Zobacz więcej
Czytaj komentarze!