Drogi

Zakopianka. Tunel pod Luboniem Małym gotowy. Otwarcie 12 listopada. O czym pamiętać wjeżdżając do środka?

Zakopianka. Tunel pod Luboniem Małym gotowy. Otwarcie 12 listopada. O czym pamiętać wjeżdżając do środka?

Po 6 latach pracy i wielokrotnym przekładaniu terminu, tunel pod Luboniem Małym na odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień –Rabka Zdrój zostanie otwarty. Pierwsi kierowcy pojadą nim 12 listopada

 

Uroczyste otwarcie tunelu nastąpi w sobotę 12 listopada o godz. 11:30. Oprócz przecięcia wstęgi, jak podaje Tygodnik Podhalański tunelowi zostanie nadane imię Marii i Lecha Kaczyńskich, a pobliskiej estakadzie - będzie patronował generał Stanisław Maczek.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy, droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią.

Tunel pod Luboniem Małym to ostatni element budowanej drogi między Lubniem a Rabką. Mimo, że odcinki od Lubnia do Naprawy oraz od Skomielnej Białej do Rabki są oddane do użytku, to kierowcy często stali w korku tuż przed tunelem, gdzie zjeżdżali na rondo a następnie na odcinek „starej Zakopianki”.

 

Wydrążony pod górą Luboń Mały dwukomorowy tunel ma długość 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości oraz 3 m pas awaryjny, a wysokość skrajni wynosi 4,7 m.

Komory połączone są 10 przejściami ewakuacyjnymi o szerokości 1,2 m rozmieszczonymi co 172,5 m oraz jednym przejazdem awaryjnym przeznaczonym dla służb ratunkowych. Szerokości i wysokość użytkowa tego przejazdu wynosi kolejno 3,5 i 3,3 m. Przejścia ewakuacyjne z wentylacją różnicową oddzielone są od tunelu drzwiami o klasie EI120, co oznacza, że zapewniają one 120 minut odporności ogniowej. 

Obiekt jest monitorowany poprzez kamery obrotowe, stałopozycyjne oraz kamery wideodetekcji (dualne). Te ostatnie, rejestrują detekcję dwutorowo (poprzez dwa obiektywy): obrazu widzialnego i obrazu termowizyjnego. Pozwala to na szybsze wykrywanie zdarzeń, nawet kiedy nawa wypełniona jest dymem.

Jak informuje GDDKiA; konstrukcja tunelu posiada wysoką klasę odporności ogniowej. Podobnie jest w przypadku pomieszczeń technicznych, w których znajdują się urządzenia zasilające oraz te, które są niezbędne podczas ewentualnego pożaru. 

Na wypadek pożaru, w tunelu zainstalowane są cztery komplety centrali pożarowych, które umożliwiają kontrolę pracy urządzeń w systemie sygnalizacji pożarowej. Zapewniona jest również łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego poprzez 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 239 sztuk czujników dymu oraz cztery komplety czujek liniowych ciepła (czyli przewodów zamocowanych na całej długość obydwu naw tunelu). W przejściach poprzecznych, w budynkach technicznych znajdują się głośniki tunelowe oraz głośniki tubowe emitujące ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Tunel wyposażony jest również w interkomy: SOS, serwisowe oraz dozoru. Dodatkowo, przed wjazdem do tunelu - zarówno od strony północnej jak i południowej - znajdują się kioski SOS. 

 

Służby po ćwiczeniach

W tym tygodniu w tunelu odbywały się ćwiczenia służb ratunkowych, policji, zarządcy drogi i obsługi tunelu dotyczące postępowania w razie wypadku czy katastrofy w ruchu lądowym.

W ramach ćwiczeń sprawdzali możliwości niesienia pomocy ofiarom karambolu i pożaru. Podczas ćwiczeń sprawdzano m.in. systemu powiadamiania o zdarzeniu kryzysowym w obiekcie, obieg informacji w związku ze zdarzeniem kryzysowym w tunelu, który znajduje się w granicy odpowiedzialności służbowej trzech jednostek Policji, koordynacji sił Policji oraz innych podmiotów poza policyjnych, organizacji dojazdu służb oraz objazdów dla pozostałych uczestników ruchu, sposobu przeprowadzenia czynności związanych z ewakuacją tunelu oraz akcją ratunkową.

W działaniach wzięli udział policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach, Komendy Powiatowej Policji w Nowym Targu, Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej oraz Oddziału Prewencji Policji w Krakowie – w sumie 64 funkcjonariuszy (20 radiowozów).

Tunel leży w granicach administracyjnych powiatu suskiego. Ze względu na jego położenie wzdłuż drogi S7, która zarówno od północy, jak i południa znajduje się na terenie powiatu Myślenickiego, nadzór nad ruchem w tunelu będzie realizowała Komenda Powiatowa Policji w Myślenicach. 

 

Jak jeździć tunelem?

Przejazd tunelem o długości 2,06 km, przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, może potrwać nieco ponad 1 minutę. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Zawsze jednak powinniśmy zostawić margines na tzw. wydarzenia losowe.

Przejeżdżając przez tunel: *zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną; * nie zawracaj, nie cofaj; * zachowaj odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu; * nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny); * słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń; *pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości. 

Dawid Wietrzyk, rzecznik prasowy myślenickiej policji: Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 50 m - jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem, a 80 m - jeżeli kieruje innym pojazdem lub zespołem pojazdów.

Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć za pomocą znaków drogowych dopuszczalny odstęp, w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej prędkości. W tunelu zabrania się: zawracania, cofania, zatrzymania.

Przy czym podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, kierujący jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m. Kierujący pojazdem jest zobowiązany do korzystania ze świateł podczas jazdy w tunelu - świateł mijania należy uznać za najbardziej odpowiednie w tunelu. 

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł. 

Powiązane tematy

Komentarze (19)

Zobacz więcej