Drogi

Raport z „Planu Zrównoważonej Mobilności”: Najgorzej oceniamy jakość ścieżek rowerowych i dostępność miejsc parkingowych

Raport z „Planu Zrównoważonej Mobilności”: Najgorzej oceniamy jakość ścieżek rowerowych i dostępność miejsc parkingowych
Fot. Piotr Jagniewski

Samochód to najczęściej wybierany środek transportu wśród mieszkańców powiatu myślenickiego.

Przynajmniej jeden znajduje się w 7 na 10 gospodarstw domowych, a każdego dnia co trzecia podróż z gminy Myślenice odbywa się w kierunku Krakowa.

W infrastrukturze drogowej najniżej oceniamy ścieżki rowerowe i dostępność miejsc parkingowych

 

Gmina publikuje raport z konsultacji społecznych przeprowadzonych z mieszkańcami powiatu myślenickiego. Ten związany jest z „Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Myślenic do roku 2032+”, którego wykonanie samorządowcy zapowiadali w kwietniu 2022 roku.

Działanie dotyczy mieszkańców Dobczyc, Lubnia, Myślenic, Pcimia, Raciechowic, Sieprawia, Sułkowic, Tokarni oraz Wiśniowej, a jego celem jest poznanie preferencji związanych z przemieszczaniem się.

Za badania ankietowe odpowiada Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z. o.o. z siedzibą w Warszawie. Przeprowadzono je w dniach 5-23 września, a więc przed wybuchem „kryzysu komunikacyjnego” i w czasie - kiedy linię Myślenice – Kraków obsługiwały tzw. „żółte autobusy”.

 

Jeśli podróż to samochodem

W ręce badaczy trafiło 1155 ankiet z których 800 przeprowadzono bezpośrednio, a 355 przez internet. Jak wynika z raportu; mieszkańcy powiatu myślenickiego najczęściej do przemieszczania się wykorzystują samochód (64,2%), następnie autobus (33%), na trzecim miejscu znalazł się rower (2,2%), a pozostałe środki transportu stanowią 0,6%.

Tylko 25% ankietowanych wskazało, że codzienne obowiązki mogą wykonać bez pomocy samochodu. Według badaczy popularność samochodu osobowego w regionie „związana jest bezpośrednio z charakterystyką miejsca, lokalizacją w terenie górskim oraz rozproszoną zabudową. Nie można oczekiwać, że mieszkańcy OF Myślenice, przy braku odpowiedniej infrastruktury i wspomnianych wcześniej uwarunkowaniach, będą wybierali podróże piesze lub rowerowe tak często jak mieszkańcy dużych ośrodków miejskich. Spowodowane jest to również rozproszeniem generatorów ruchu” – raportują.

Zwracają też uwagę, że w samej gminie Myślenice – rower był podstawowym środkiem transportu wśród 6% badanych. „Najprawdopodobniej spowodowane jest to gęstością zaludnienia gminy i dogodną lokalizacją sporej liczby generatorów ruchu” – uzasadniają.

Według deklaracji ankietowanych; do rezygnacji z używania samochodów może nas zmusić cena paliwa, która bezpośrednio przekłada się na koszty podróży, czas i częstotliwość kursów komunikacji zbiorowej, a w dalszej kolejności cena biletów. Wybierając środek transportu kierujemy się kosztem podróży, czasem jaki ona zajmie i dostępnością. Wiele osób oczekuje również częstszego kursowania autobusów w weekendy i wieczory.

Z samochodów najczęściej korzystają osoby w wieku 25-49 lat, z kolei z autobusów mieszkańcy między 18 a 24 rokiem życia oraz mający powyżej 70 lat.

"Fakt, że autobus jest podstawowym środkiem transportu w grupie wiekowej 18-24 może dziwić, szczególnie w momencie, kiedy bariera finansowa zakupu samochodu jest stosunkowo niska” – piszą autorzy badania.

„Zjawisko wykorzystania autobusów jako podstawowego środka transportu w tych grupach wiekowych cieszy i należy je rozpatrywać jako szansę na stałą zmianę zachowań komunikacyjnych tego pokolenia. Szczególnie, że w starszych grupach wiekowych udział tego środka transportu spada blisko trzykrotnie. Autobus staje się również popularny wśród ludzi starszych. Najprawdopodobniej spowodowane jest to zaszłościami historycznymi i faktem braku popularyzacji komunikacji indywidualnej do końca lat 90. Można również domniemywać, że dochodzą tutaj ewentualne trudności z prowadzeniem pojazdów, wynikające z ograniczeń zdrowotnych" - wnioskują badacze.

 

Auto prawie w każdym domu

Jak się okazuje dostępność samochodów osobowych w powiecie myślenickim jest bardzo duża. Najmniejszy jej poziom wyniósł 74%, co według badaczy „jest bardzo wysokim wynikiem”.

Dostępność dwóch aut w gospodarstwie domowym w zdecydowanej większości gmin przekraczała 20%, a w gminie Tokarnia sięgała blisko 40% ankietowanych.

Największy jej odsetek odnotowany w gminie Myślenice, gdzie samochód występuje prawie w 9 na 10 gospodarstw domowych (87%). Druga pod względem dostępności aut jest gmina Siepraw (86%), Raciechowice (84%) i kolejno Pcim (85%), Lubień (84%), Sułkowice (83%), Tokarnia (81%), Dobczyce (74%) i Wiśniowa (74%).

Dwa samochody na jedno gospodarstwo domowe najczęściej przypadają w gminie Tokarnia (39%), Sułkowice i Myślenice (po 35%) oraz Pcim (34%). W gminie Siepraw dwa auta znajdują się w co czwartym domu (25%), w Gminie Wiśniowa (20%) i Raciechowice (19%) w co piątym, a najniższy odsetek przypada na gminę Dobczyce (17%).

Z kolei trzy samochody na gospodarstwo domowe to zjawisko najczęściej występujące w gminie Pcim i Sułkowice (11%), a następnie w gminie Tokarnia (8%), Myślenice (6%), Siepraw (5%), Dobczyce (4%), Lubień (1%) i Wiśniowa (0%).

 

Kierunek Kraków

Jak się okazuje istotną zmienną jest udział Krakowa jako destynacji codziennych podróży mieszkańców – dla całego Obszaru Funkcjonalnego wynosi on 26,6%.

Najczęściej w tym kierunku każdego dnia wyjeżdżają mieszkańcy gminy Sułkowic (35%), Tokarni (32%), Myślenice (29%), Dobczyce (26%), Siepraw (25%), Pcim (22%), Lubień (18%), Wiśniowa (10%) i Raciechowice (7%).

Jak przedstawiono na mapie, blisko 30% codziennych podróży z gminy Myślenice odbywa się w kierunku Krakowa. Do stolicy Małopolski najczęściej jadą osoby w wieku produkcyjnym, co związane jest z miejscem pracy, jak i dostępem do punktów usługowych, kulturalnych i w mniejszym stopniu sposobem spędzania wolnego czasu. Do Krakowa dojeżdża też ponad 35% osób w tzw. „wieku studenckim”.

W ocenie autorów raportu; Łatwy dojazd do stolicy regionu zapewniają dobre połączenia autobusowe wzdłuż dróg S7/DK7 i DK52. Wynik dla grupy wiekowej 20-24 można skorelować z częstym korzystaniem z autobusu. (…) Negatywnym zjawiskiem zaobserwowanym na OF Myślenic jest natomiast średni czas dojazdu do miejsca nauki z poszczególnych gmin.

We wszystkich gminach poza Myślenicami ponad 50% uczniów pokonuje drogę do szkoły w czasie ponad 30 minut. Najdłuższe średnie czasy dotarcia do szkoły odnotowano w gminach Dobczyce, Siepraw, Tokarnia i Wiśniowa. To właśnie tutaj ponad 70% dzieci potrzebuje codziennie ponad 60 minut na podróże związane z edukacją. Odmienna sytuacja jest widoczna na terenie gminy Myślenice, gdzie 65% dzieci dociera do szkoły w czasie krótszym niż 15 minut.

 

Do poprawki parkingi i ścieżki rowerowe

W jednym z pytań przeanalizowano zadowolenie respondentów z poszczególnych elementów systemu transportowego. Ankietowani mogli ocenić w skali od 1 (bardzo źle) do 5 (bardzo dobrze) podsystemy transportu i ich elementy. Najbardziej negatywnie zostały ocenione jakość ścieżek rowerowych i dostępność miejsc parkingowych. W obu przypadkach 45% ankietowanych dało ocenę: „źle” lub „bardzo źle”.

Jeżeli za odpowiedź niepozytywną uznamy również ocenę 3, oznaczać to będzie, że tylko: „skomunikowanie z Krakowem” i elementy infrastruktury pieszej zostały ocenione pozytywnie przez ponad 40% respondentów. Jeszcze dalej plasuje się ocena elementu: „bliskość przystanków autobusowych”, oceniona pozytywnie jedynie przez 38% społeczeństwa.

Jak oceniasz organizację ruchu i dostępność miejsc parkingowych na terenie Myślenic w 2023 roku?

  • wzorowo
  • bardzo dobrze
  • dobrze
  • dostatecznie
  • dopuszczająco
  • niedostatecznie
  • Zobacz wyniki
  • wzorowo wzorowo 3%
  • bardzo dobrze bardzo dobrze 1%
  • dobrze dobrze 3%
  • dostatecznie dostatecznie 9%
  • dopuszczająco dopuszczająco 12%
  • niedostatecznie niedostatecznie 71%
  • Głosów: 1030

Raport Diagnostyczno-Strategiczny autorstwa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. dotyczący "Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Myślenic do roku 2032+" można znaleźć w tym miejscu. Zawiera też wyniki indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI), wyniki badań FGI oraz warsztatów przeprowadzonych z mieszkańcami regionu.

Powiązane tematy

Komentarze (13)

  • Jacek Karwatowski 9 sty

    ile to badanie kosztowalo żeby dowiedzieć się tego co wiadomo od dawna... ze nie mamy sciezek rowerowych, parkingow i ze jezdzimy do roboty i szkoly do krakowa? no brawo... to teraz koncepcja

    45 1 Odpowiedz
  • 9 sty

    Chciałbym zaznaczyć że ta ankieta była przeprowadzona zanim z trasy zeszly żółte autobusy czyli jest nie aktualna

    25 1 Odpowiedz
  • 9 sty

    😂😂😂😂😂 ciekaw jestem ile przytulili na lewo pisiory

    23 7 Odpowiedz
  • 10 sty

    No to teraz czas na koncepcje wielowariantowe, a wystarczającej ilości parkingów w Myślenicach jak nie było, tak nadal nie ma. Burmistrz Szlachetka do wymiany.

    14 2 Odpowiedz
  • OKOKI 9 sty

    za 3 tyś to już sprawnego w miarę auta nie kupi trzeba dać 7 -8 tyś

    12 Odpowiedz

Zobacz więcej