W Libertowie na Zakopiance powstaną trzy kładki i tunel za 150 mln zł
- 19 lipca 2023
Trzy kładki dla pieszych i tunel mają poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć przepustowość Zakopianki w Libertowie.
Inwestycja będzie kosztować 150 mln zł i najwcześniej ma być gotowa pod koniec 2026 roku. Ale jak zapowiada GDDKiA to nie koniec inwestycji na tej drodze
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę przebudowy Zakopianki w Libertowie. Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie podejmie się zadania za 150 mln zł. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod Zakopianką i trzy kładki dla pieszych. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości DK7.
„W ramach inwestycji zlikwidujemy skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych.
Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi, równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudujemy kładkę” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Poprawią drogi lokalne
Poprawiona i uzupełniona ma zostać też sieć dróg lokalnych ciągnących się wzdłuż Zakopianki. Taki zabieg ma pozwolić kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.
„Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką. Poza dwiema wspomnianymi kładkami wybudujemy jeszcze trzecią, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie” – zapowiada GDDKiA.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych), co pozwala wstępnie szacować, że oddanie inwestycji – o ile nie dojdzie do komplikacji – może nastąpić najwcześniej pod koniec 2026 roku.
Węzeł Kraków Południe i droga do Myślenic
„Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7” – zapowiada Generalna.
Drogowcy planują też przebudowę węzła Kraków Południe. Obecnie trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji jego przebudowy i rozbudowy, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Według Generalnej „przebudowa Zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie, to część naszych działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami”.
Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę.
Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać. Przygotowywane i realizowane przez nas inwestycje poprawią przepustowość zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększą bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Planujemy realizację łącznie siedmiu dużych inwestycji na tym odcinku, które są na różnym etapie prac.
Obecnie na Zakopiance trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7. Wykonawca buduje podpory pod wiadukt, poszerza zakopiankę w okolicy skrzyżowania, kończy przebudowę ul. Zadziele i buduje jezdnię dodatkową po zachodniej stronie DK7. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.
Ogłoszony też został przetarg na budowę węzła w Myślenicach, który ma pozwolić na bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z Zakopianką.
Generalna odnosi się też do planowanej budowy tunelu w Krzyszkowicach. „Ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji, wydłuży się czas oczekiwania na pozwolenie na budowę” – zwracają uwagę drogowcy.
W lutym GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła w Jaworniku. „Po jej uzyskaniu będziemy mogli rozpocząć prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła” – informuje.
Generalna zapewnia też, że trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Przeprowadzono spotkania z mieszkańcami i skonsultowano proponowane rozwiązania. Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji dostępne są na stronie.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
W Libertowie 3 kładki i tunel, w Krzyszkowicach nawet świateł się nie da zrobić.... Nie rozumiem.
No to teraz szybciej dojedzie się z Krakowa na hel niż z Krakowa do myslenic.
Jaki Pan taki kram
Zdaje się, że Libertowie mamy do czynienia ze skutkami tego, że jakiś włodarz (lub jacyś włodarze) skupiają się na tym do czego ludzie ich wybrali (wybrali), a nie na pogoni za wysokimi apanażami i chwytaniu wielu srok za ogon. Myślę, że pamięć mnie nie myli, jak to kilka lat temu wybraniec mieszkańców solennie zapewniał, że wszystkie swoje siły poświęci dla nich i dla gminy. Jacy byliśmy naiwni wierząc w te deklaracje partyjnego aparatczyka ...
Czemu tu się da a w krzyszkowicach tylko obietnice? W Myślenicach tez miał być wezel i co? Straszą przetargami i wciskają ta zleżała kiełbasę wyborcza co 5 lat temu…