GDDKiA podpisała umowę na przebudowę Zakopianki w Libertowie. Co z inwestycjami w Krzyszkowicach, Głogoczowie, Jaworniku i Myślenicach?
- 4 września 2023
„Przebudowa Zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie to część naszych działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zabierają też głos w sprawie inwestycji na Zakopiance w Myślenicach, Krzyszkowicach, Głogoczowie i Jaworniku
Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie przebuduje układ drogowy na DK7 w Libertowie. Koszt prac to prawie 150 mln zł. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod Zakopianką i trzy kładki dla pieszych. „Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości Zakopianki w sąsiedztwie Krakowa” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Po tym jak w lipcu GDDKiA wybrała wykonawcę, sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej. „To wymusiło na nas wstrzymanie działań zmierzających do podpisania umowy. W sierpniu wykonawca wycofał swoje odwołanie, co pozwoliło Izbie umorzyć postępowanie. Dzięki temu mogliśmy podpisać umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie” – czytamy w komunikacie GDKiA.
W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania powstanie kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.
Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudujemy kładkę.
Drogi zbiorcze w kierunku Krakowa i Myślenic
Wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co ma pozwolić kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.
„Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką” – zapowiada Generalna Dyrekcja.
Trzecia kładka ma powstać w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.
Cel – zwiększyć przepustowość Zakopianki
Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą ma zwiększyć przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i przejścia podziemnego ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do Zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.
Jak informuje GDDKia: trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. W lutym drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Celem inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Projektant planuje powstanie na Zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny będzie poprowadzony oddzielnymi drogami.
Co z inwestycjami między Krakowem a Myślenicami?
"Przebudowa Zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie to część naszych działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami" - zapowiadają drogowcy.
Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę.
Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać. Przygotowywane i realizowane inwestycje mają poprawić przepustowość Zakopianki w jej newralgicznych miejscach oraz zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i kierowców.
Obecnie trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca buduje podpory pod wiadukt, poszerza Zakopiankę w okolicy skrzyżowania, kończy przebudowę ul. Zadziele i buduje jezdnię dodatkową po zachodniej stronie DK7. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.
Generalna informuje, że ogłosiła przetarg na budowę węzła w Myślenicach. Ta inwestycja pozwoli na bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z Zakopianką. Powstanie także kładka dla pieszych nad DK7.
Drogowcy twierdzą, że wciąż trwają prace nad planowaniem budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach z wydzielonym przejściem dla pieszych. „Ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji, wydłuży się czas oczekiwania na pozwolenie na budowę” – zwraca uwagę Generalna Dyrekcja.
O wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła w Jaworniku, GDDKiA wystąpiła w lutym 2023 r. „Po jej uzyskaniu będziemy mogli rozpocząć prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła” – czytamy w komunikacie.
Trwają też prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Przeprowadzono spotkania z mieszkańcami i skonsultowano proponowane rozwiązania. Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji dostępne są na stronie.
„Kończą się prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. W lipcu wystąpiliśmy z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację kładki w Mogilanach. Podobny wniosek o pozwolenie na budowę w Głogoczowie planujemy złożyć w najbliższych tygodniach” – informują drogowcy.
Myślenice. Na miano Wydarzenia Wakacji 2023 zasługuje:
- Cykl "Myślenicka scena letnia" Cykl "Myślenicka scena letnia" 6%
- Festiwal Sportów "Extreme Jam" Festiwal Sportów "Extreme Jam" 6%
- Igrzyska Europejskie w Małopolsce Igrzyska Europejskie w Małopolsce 6%
- Kulinarna Bitwa Regionów Kulinarna Bitwa Regionów 3%
- Lato z Radiem Lato z Radiem 10%
- Międzynarodowe Spotkania z Folklorem Międzynarodowe Spotkania z Folklorem 28%
- Piknik Organizacji Pozarządowych Piknik Organizacji Pozarządowych 4%
- Polska od kuchni Polska od kuchni 2%
- Roztańczona Polska Roztańczona Polska 18%
- Smyk Fest Smyk Fest 11%
- Turniej Myślimira Turniej Myślimira 8%
- Głosów: 982
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
W gminie Myślenice nadal robią koncepcje.
O budowie możemy zapomnieć jeśli nadal burmistrzem będzie obecny burmistrz z PIS - Jarosław Szlachetka.
Pora go wymienić.
To będą dwie porządne zakopianki.
A węzeł na Luterance gdzie się będą łączy.
Nie dałoby rady węzła w Jaworniku i Myślenic zrealizować jako 1 obiekt z drogami dojazdowymi?
Tak oczywiscie znow w tle pojawia sie Jawornik, ktory ma kladke , Glogoczow ktory ma dwie w odleglosci takiej ze na nogach przyslowiowe 5 minut z jednej na druga, a w krzyszkowicach nic, a ruch na zakopiance taki ze ten przejazd w krzyszkowicach to walka o zycie i nic nie robia, cisza.
Halo. Krzyszkowice i Głogoczów proszą się o przebudowę skrzyżowań znacznie pilniej...
Będą dwie ekspresówki do Myslenic,
a w blokach z komuny, rząd zrobi windy., lekarstwa za darmo, specjaliści za darmo, autostrady za darmo,
Trzy pasy autostrady do Katowic, i Tarnowa, będzie największy port lotniczy w Europie, podwyżka emerytur i 13 i 14 emerytura, będzie obniżony wiek emerytalny, podwyższona minimalna wypłata,
zniknie inflacja , będzie stabilny kurs złotówki do euro, i dogonimy w dobrobycie Niemcy.
Prywatne lecznictwo będzie darmowe, darmowi dentyści, będziemy mieć najpotężniejsza armię w Europie.
Aż mi w głowie zawirowało jak sobie wyobraziłem te świetlane horyzonty i dobrobyt sięgający gdzieś do peryferii kosmosu. A teraz przepraszam ale idę sobie popatrzeć jak mi oszczędności topnieją.