logo-web9
Okolice

GDDKiA podpisała umowę na przebudowę Zakopianki w Libertowie. Co z inwestycjami w Krzyszkowicach, Głogoczowie, Jaworniku i Myślenicach?

„Przebudowa Zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie to część naszych działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy zabierają też głos w sprawie inwestycji na Zakopiance w Myślenicach, Krzyszkowicach, Głogoczowie i Jaworniku

Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie przebuduje układ drogowy na DK7 w Libertowie. Koszt prac to prawie 150 mln zł. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod Zakopianką i trzy kładki dla pieszych. „Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości Zakopianki w sąsiedztwie Krakowa”informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Po tym jak w lipcu GDDKiA wybrała wykonawcę, sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej. „To wymusiło na nas wstrzymanie działań zmierzających do podpisania umowy. W sierpniu wykonawca wycofał swoje odwołanie, co pozwoliło Izbie umorzyć postępowanie. Dzięki temu mogliśmy podpisać umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie” – czytamy w komunikacie GDKiA.

W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania powstanie kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.

Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudujemy kładkę. 

 

Drogi zbiorcze w kierunku Krakowa i Myślenic

Wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co ma pozwolić kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.

„Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką” – zapowiada Generalna Dyrekcja.

Trzecia kładka ma powstać w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie. 

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku. 

 

Cel – zwiększyć przepustowość Zakopianki

Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą ma zwiększyć przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i przejścia podziemnego ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do Zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7. 

Jak informuje GDDKia: trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. W lutym drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Celem inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Projektant planuje powstanie na Zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny będzie poprowadzony oddzielnymi drogami.

Co z inwestycjami między Krakowem a Myślenicami?

"Przebudowa Zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie to część naszych działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami" - zapowiadają drogowcy.

Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę.

Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać. Przygotowywane i realizowane inwestycje mają poprawić przepustowość Zakopianki w jej newralgicznych miejscach oraz zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i kierowców.

Obecnie trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca buduje podpory pod wiadukt, poszerza Zakopiankę w okolicy skrzyżowania, kończy przebudowę ul. Zadziele i buduje jezdnię dodatkową po zachodniej stronie DK7. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.

Generalna informuje, że ogłosiła przetarg na budowę węzła w Myślenicach. Ta inwestycja pozwoli na bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z Zakopianką. Powstanie także kładka dla pieszych nad DK7.

Drogowcy twierdzą, że wciąż trwają prace nad planowaniem budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach z wydzielonym przejściem dla pieszych. „Ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji, wydłuży się czas oczekiwania na pozwolenie na budowę” – zwraca uwagę Generalna Dyrekcja. 

O wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła w Jaworniku, GDDKiA wystąpiła w lutym 2023 r. „Po jej uzyskaniu będziemy mogli rozpocząć prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła” – czytamy w komunikacie.

Trwają też prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Przeprowadzono spotkania z mieszkańcami i skonsultowano proponowane rozwiązania. Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji dostępne są na stronie.

„Kończą się prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. W lipcu wystąpiliśmy z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację kładki w Mogilanach. Podobny wniosek o pozwolenie na budowę w Głogoczowie planujemy złożyć w najbliższych tygodniach” – informują drogowcy. 

Weź udział w sondażu!
Zobacz więcej
Czytaj komentarze!