Wszystkie inwestycje Generalnej Dyrekcji na Zakopiance od Myślenic do Krakowa
„Przygotowujemy trzy duże inwestycje, których zadaniem jest upłynnienie ruchu na trasie między Krakowem a Myślenicami i poprawa bezpieczeństwa” – mówią drogowcy z GDDKiA.
Skutki tych działań najbardziej odczuwają mieszkańcy naszego regionu, na co dzień poruszający się DK7
Węzeł Kraków Południe
W grudniu drogowcy uzyskali decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy węzła Kraków Południe.
„Przygotowujemy szczegółowy projekt budowy nowego węzła. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej)” - piszą.
W tym miejscu prace budowlane potrwają od 2025 do 2027.
Węzeł w Myślenicach
Po okresie przygotowawczym drogowcy weszli też na Zakopiankę w Myślenicach, gdzie ma powstać węzeł w miejscu skrzyżowania DK7 z ul. Sobieskiego.
Za realizację inwestycji odpowiada firma Banimex. Budowa potrwa 18 miesięcy, do tego czasu trzeba jeszcze doliczyć przerwy zimowe. Nowy węzeł powinien powstać do końca 2025 roku.
Wartość prac szacowana jest na 56 mln zł. Inwestycja jest finansowana ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Tunel w Krzyszkowicach
Pod koniec maja ruszyła rozbiórka starych domów przy Zakopiance w Krzyszkowicach, gdzie do 2025 r. ma powstać długo oczekiwany tunel.
Umowę z wykonawcą podpisano 26 lutego 2024 r.. Przebudową skrzyżowania zajmie się firma Nowak-Mosty, a prace potrwają do końca 2025 roku.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad; nowy węzeł, dzięki tunelowi, który zbudujemy pod drogą krajową nr 7, pozwoli na bezpieczny wjazd z Krzyszkowic na Zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. Będzie w nim również chodnik dla pieszych.
Głogoczów i przebudowa 4 km Zakopianki
W trakcie przygotowań jest przebudowa 4-kilometrowego odcinka DK7 w Głogoczowie.
„W grudniu 2022 roku przedstawiliśmy nasze propozycje zmian mieszkańcom. Następnie przygotowaliśmy zmodyfikowane propozycje, uwzględniające m.in. ich postulaty. W drugiej połowie roku chcemy złożyć wniosek do decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Kładki
W Głogoczowie ma też powstać kładka dla pieszych. Bliżej Krakowa - w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki: koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą; koło przystanku autobusowego Góra Libertowska; przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Nowe przejście nad Zakopianką powstaje w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. Kładka połączy ul. Żary i św. Rity i ma zapewnić bezpieczną komunikację między dwiema stronami DK7, dzięki czemu zlikwidowana zostanie funkcjonującą w tym miejscu „zebra”.
Kolejna planowana jest w ramach budowy węzła drogowego w Myślenicach na skrzyżowaniu DK7 z ul. Sobieskiego. Przeprawa dla pieszych powstanie na wysokości "cmentarza żydowskiego" na tzw. Tarnówce.
Węzeł w Jaworniku
W listopadzie uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla węzła w Jaworniku, łączącego zakopiankę i DW955. Obecnie trwa przygotowanie projektu budowlanego i wniosku o wydanie zezwolenia na realizację tej inwestycji. Generalna ma zamiar złożyć go przed końcem roku.
Jak podczas drugiej sesji rady miejskiej w kadencji 2024-29 mówił burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka: „Mam nadzieję, że to stanie się najdalej w lipcu-sierpniu, aby w tym roku została wydana decyzja ZRiD dla budowy tej inwestycji i aby najdalej w tym roku ogłosić, a być może uda się rozstrzygnąć postępowanie przetargowe i podpisać umowę na realizację tej inwestycji” .
Węzeł w Gaju
Trwające prace w Gaju od dłuższego czasu dają się we znaki kierowcom codziennie korzystającym z Zakopianki. Tworzące się w tym miejscu zatory potrafią wydłużyć podróż nawet o 30 minut.
Nowy wiadukt nad Zakopianką ma mieć długość ponad 120 m. Poza jezdnią przewidziano tam również ciąg pieszy, który ma ułatwić przemieszczanie się między ulicami Zadziele i Widokową. Znajdą się tam również pasy włączające do ruchu na DK7, kanalizacja deszczowa oraz chodniki długie na 750 m. Koszt inwestycji opiewa na ok. 32 mln zł.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie.
Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.
„Przygotowujemy się do ogłoszenia kolejnego przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych na terenie tej inwestycji. Pierwsze postępowanie unieważniliśmy ze względu na niewielkie zainteresowanie i zbyt wysoką wartość ofert. Rozmawiamy z przedstawicielami branży geologicznej o założeniach następnego postępowania na przeprowadzenie tych prac. Planujemy wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Następnym etapem będzie przygotowanie założeń przetargu na zaprojektowanie i budowę tej trasy” – informuje Generalna.
Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
S7 Kraków – Myślenice
Ten odcinek to ostatnia część drogi ekspresowej S7, łączącej Gdańsk i Rabkę-Zdrój. W marcu GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, tzw STEŚ.
Założeniem tego dokumentu jest przygotowanie przebiegów nowej trasy, skonsultowanie ich z mieszkańcami oraz wybór najlepszego wariantu. „Zakładamy, że do 2030 roku uzyskamy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej trasy” – informują drogowcy.
Obecnie projektant przygotowuje szczegółową inwentaryzację terenu, gdzie potencjalnie mogłaby być realizowana inwestycja. Ten odcinek planowany jest do budowy w drugiej połowie lat 30. Więcej na temat drogi S7 Kraków – Myślenice, potocznie nazywanej „nową Zakopianką” piszemy w cyklu „Myślenice a droga S7” .
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.